• 1
  • 2
2016-07-04, 22:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det borde vara bilbesiktningens uppgift att kontrollera och se att terkallelser verkligen genomfrts och att bristflliga tankar bytts ut.
Det ocks men nr tankarna kostar mer att byta n vad hela bilen r vrd s tycker jag kparen av en ldre bil kan rka lite vl illa ut och att det borde ligga p tillverkaren som har slt skit frn brjan ven om normal garantitid har lpt ut. En tank ska bara inte riskera att explodera, inte efter fem och inte efter femton r heller. Att tankarna skulle behva bytas efter x r fr en massa tusentals kronor var ju inget som sades nr bilarna sldes utan det var ngot VW tvingades till efter att en bil hade exploderat i Tyskland.
Senast redigerad av skunkjobb 2016-07-04 kl. 22:32.
Citera
2016-07-04, 22:29
Medlem
Finns det nn skarpare bild p bilen n den i GP/aftonbladets film?
Knns som ett relevant fall att faktiskt f fram bilmodell och rgng?
Citera
2016-07-04, 22:36
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktorwestring
Finns det nn skarpare bild p bilen n den i GP/aftonbladets film?
Knns som ett relevant fall att faktiskt f fram bilmodell och rgng?
Bilmodell r i alla fall VW Touran.
Citera
2016-07-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Bilmodell r i alla fall VW Touran.

Ja jag sg bilderna i GT nu det str ju klart. rgng r svrare att avgra men det lutar ju rtt hrt t att det r tank-felet som ligger bakom.
Lite skumt med just ett snt hr fel som ger klart smre prestanda p bilen. Just att rcka lngt r/var ju lite av 'problemet' med gasfordon och att d ha som enda lsning frn VW's sida att gasen rcker 20-25% kortre n innan motiverar ju inte folk som t.ex vill slja vidare bilen att tgrda det.
Citera
2016-07-04, 22:57
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ja jag sg bilderna i GT nu det str ju klart. rgng r svrare att avgra men det lutar ju rtt hrt t att det r tank-felet som ligger bakom.
Lite skumt med just ett snt hr fel som ger klart smre prestanda p bilen. Just att rcka lngt r/var ju lite av 'problemet' med gasfordon och att d ha som enda lsning frn VW's sida att gasen rcker 20-25% kortre n innan motiverar ju inte folk som t.ex vill slja vidare bilen att tgrda det.

Just drfr vissa taxibolag skippade att fixa problemet volkswagens bilar hade bara ca 10 liters bensintank + cng att ta bort 20 % skulle gra bilarna nstan hopplsa , skulle inte frvna mig om bilen rullat som taxibil innan precis som bilen i teknikensvrld artikeln .
Citera
2016-07-04, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Just drfr vissa taxibolag skippade att fixa problemet volkswagens bilar hade bara ca 10 liters bensintank + cng att ta bort 20 % skulle gra bilarna nstan hopplsa , skulle inte frvna mig om bilen rullat som taxibil innan precis som bilen i teknikensvrld artikeln .

Just taxibolag borde ju vara lagda att lmna in alla allvarligare bilterkallelser (vilker ju detta ser ut att handla om), tnk om det hade smllt med passagerare i? r det bara vid tankning felet kan uppst r det vl lite mindre riskabelt, men jag hller med tidigare skribenter i trden brnsletankar ska inte bara kunna explodera
Citera
2016-07-04, 23:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Just taxibolag borde ju vara lagda att lmna in alla allvarligare bilterkallelser (vilker ju detta ser ut att handla om), tnk om det hade smllt med passagerare i? r det bara vid tankning felet kan uppst r det vl lite mindre riskabelt, men jag hller med tidigare skribenter i trden brnsletankar ska inte bara kunna explodera
Jag r mycket sker p att gasbilar bara har exploderat vid pgende tankning i Sverige tminstone. Det r ju normalt d man uppnr hgsta trycket i tanken. Det skulle kunna bli nnu hgre om man tankar fullt, bara kr en liten bit och sedan parkerar och bilen str i vrmen s trycket kar pga det.

Fr ngra r sedan sprngdes gastankarna p tta bussar i Sydkorea inom loppet av ngot r. Det blev strejk bland bussfrarna och ngon passagerare frlorade (mjligen bara skadade, kommer inte riktigt ihg) ett ben (tankarna under golvet till skillnad mot svenska gasbussar som brukar ha dem p taket). Den gngen var det tillverkningsfel hos den italienska tanktillverkaren. Nu r det mest (kanske bara) komposittankar i nya gasbilar sedan ngra r och jag har inte hrt om problem med sdana.
Citera
2016-07-05, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag r mycket sker p att gasbilar bara har exploderat vid pgende tankning i Sverige tminstone. Det r ju normalt d man uppnr hgsta trycket i tanken. Det skulle kunna bli nnu hgre om man tankar fullt, bara kr en liten bit och sedan parkerar och bilen str i vrmen s trycket kar pga det.

Fr ngra r sedan sprngdes gastankarna p tta bussar i Sydkorea inom loppet av ngot r. Det blev strejk bland bussfrarna och ngon passagerare frlorade (mjligen bara skadade, kommer inte riktigt ihg) ett ben (tankarna under golvet till skillnad mot svenska gasbussar som brukar ha dem p taket). Den gngen var det tillverkningsfel hos den italienska tanktillverkaren. Nu r det mest (kanske bara) komposittankar i nya gasbilar sedan ngra r och jag har inte hrt om problem med sdana.

Ok det r ju lite lite bttre, men rent teoretiskt lter det som det ven kan vara extra riskfyllt i t.ex stillastende trafik dr solen gassar och det r en och annan nytankad touran av fel rsmodell i bilkn. Frutsatt att nn tourangare orkar flja lagen om tomgng d.
I alla fall r det uppenbart att andra n tourangarna sjlva kan drabbas (det kanske redan har hnt).
Citera
2016-07-05, 00:28
Medlem
Stackars hunden.
Citera
2016-07-05, 00:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ok det r ju lite lite bttre, men rent teoretiskt lter det som det ven kan vara extra riskfyllt i t.ex stillastende trafik dr solen gassar och det r en och annan nytankad touran av fel rsmodell i bilkn. Frutsatt att nn tourangare orkar flja lagen om tomgng d.
I alla fall r det uppenbart att andra n tourangarna sjlva kan drabbas (det kanske redan har hnt).
N visst, och det kan ju vara att man tankar fullt en kall vinterdag och sedan parkerar i ett varmt garage innan man gjort av med s mycket gas, d kan trycket stiga rtt mnga procent ver tankningstrycket. Inte s det blir mer n vad tankarna ska klara om de r friska men nu verkar de ju inte vara s friska alla gnger.

Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Stackars hunden.
Det tnkte jag med p, usch ja. Och stackars garen med som fick sin hund ddad. Jag hade i stort sett skitit i bilen men hunden r ngot helt annat, i alla fall fr mig.
Citera
2016-07-05, 06:36
Medlem
Tittar man p baklysena (Strre frn 2011) + lttmetallflgarna som heter "Atlanta" S verkar det vara rsmodell 2007-2009

http://www.blocket.se/malmo/Vw_Toura....htm?ca=11&w=3
Citera
2016-07-05, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Enligt aftonbladet r det tankstationen fr gas som har exploderat.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23115602.ab

Aftonbladet slr rekord i felaktigheter.
"Det r en gastankningsstation som har exploderat", nr det uppenbarligen r tanken p en bil som har exploderat.
"En hund som befann sig i bilen", trots att vittnet sger att en man stod utanfr bilen med sin hund.
"Bilen r totalt utbrunnen", trots att bilderna i Expressen tydligt visar att den frmodligen inte har brunnit alls, utan bara sprngts av trycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in