Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-25, 14:12
Medlem
SwingKidds avatar
Funderar om man kan hitta någon som kan lära en privat? Så dyrt med mina privatlektioner. Tror ni det är möjligt att hugga en zigenare på gatan? De brukar ju sitta och tuta. Vad är i sådana fall timpriset?
Citera
2014-06-27, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwingKidd
Funderar om man kan hitta någon som kan lära en privat? Så dyrt med mina privatlektioner. Tror ni det är möjligt att hugga en zigenare på gatan? De brukar ju sitta och tuta. Vad är i sådana fall timpriset?

Vad tar din privatlärare för hur många minuter (nyfiken)?
Ett tips är att ha lektioner mer sällan och försök nöta in och lära dig det mesta på egen hand. Du behöver ingen lärare för att nöta skalor, det är typ grundtekniken, tips, stämning osv som det kan vara bra att komma i kontakt med en lärare och de delarna behöver man inte gå igenom särskilt tätt inpå varandra, förutom i början.

Nog kan du kanske hitta någon från gatan, men det blir svårt att förstå varandra om du inte är en fena på rumänska. Ingen aning vad denne skulle ta för att lära ut. En/två hundringar per timme?
Citera
2014-07-07, 21:53
Medlem
SgtPepper_hejs avatar
Hej.

Jag spelade saxofon i ungefär sex år i min barndom. Nu hade jag, efter några år av oengagerat gitarrspel, tänkt plocka upp saxofonen igen. Problemet är dels att jag antagligen är rätt ringrostig efter tio års uppehåll och dels att jag inte äger någon saxofon.

Hur går man tillväga om man vill lära sig lira lite jazz efter att enbart spelat klassiska knatteorkesterlåtar? Jag har kikat lite på musikskolan här i stan, och det verkar som de tar emot elever även över 20 år. Är detta ett bra sätt eller ska jag kanske bara köpa mig en sax och lära mig själv? Jag skulle verkligen inte kunna sätta igång och spela efter noter med en gång. Jag tror jag har notläsningen djupt nere i hjärnan nånstans, men det var som sagt tio år sedan senast. Gitarr har jag aldrig spelat efter noter.

Min budget är även den begränsad så jag ser gärna att det blir så billigt som möjligt.

Det gäller även för instrumentet, jag kan inte betala mer än kanske fem tusen och undrar därför vad som är bäst i den prisklassen. Jag har kikat lite på blocket och hos diverse återförsäljare men begagnade tycks inte förlora mycket i pris och de nya är väldigt dyra. Jag kollade lite på recensioner av något kinesiskt märke, Taishan som bl.a. denna snubbe säljer. Det verkar råda lite delad mening om instrumenten, men även om de är lite sådär så verkar drygt tre tusen kronor billigt för en tenorsax. Någon som har erfarenhet av detta märke eller andra billiga?

Om de faktiskt suger, vad är då det bästa sättet att få tag i en sax för en billig peng?

Alla svar på dessa frågor samt andra övergripande förslag och idéer välkomnas.

Tack på förhand.
Citera
2014-09-23, 00:39
Medlem
SgtPepper_hejs avatar
Hej igen!

Eftersom det var svårt att få några svar angående märket ifråga och trots att den enda riktiga recensionen jag kunde hitta på nätet var på franska så skickade jag iväg en beställning för några dagar sedan.

Valde en lite dyrare modell som de iallafall satt sitt märke på. 4700kr kostade den, så med moms och tull blir det väl ca. 6000. Vi får se om det var ett bra köp eller inte.

Jag tänkte återkomma med bilder när den anlänt om det finns intresse för det.

Jag hade några frågor också.

Är det någon som kan rekommendera en bra nybörjarbok? Jag vill minnas att jag hade en som hette "saxofonen och jag" eller liknande när jag var barn. Är den något att ha?

Vilka rör ska man köpa och vad är egentligen skillnaden mellan dessa?

Hoppas någon ser detta! Det verkar inte vara någon jätteaktivitet här direkt. hehe.
Citera
2014-09-23, 19:45
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtPepper_hej
Hej igen!

Eftersom det var svårt att få några svar angående märket ifråga och trots att den enda riktiga recensionen jag kunde hitta på nätet var på franska så skickade jag iväg en beställning för några dagar sedan.

Valde en lite dyrare modell som de iallafall satt sitt märke på. 4700kr kostade den, så med moms och tull blir det väl ca. 6000. Vi får se om det var ett bra köp eller inte.

Jag tänkte återkomma med bilder när den anlänt om det finns intresse för det.

Jag hade några frågor också.

Är det någon som kan rekommendera en bra nybörjarbok? Jag vill minnas att jag hade en som hette "saxofonen och jag" eller liknande när jag var barn. Är den något att ha?

Vilka rör ska man köpa och vad är egentligen skillnaden mellan dessa?

Hoppas någon ser detta! Det verkar inte vara någon jätteaktivitet här direkt. hehe.
Ville bara säga: vad kul! Ser fram emot en liten recension. Jag letar själv efter en nybörjar saxofon till ett överkomligt pris. Håller utkik på Blocket om det kommer upp någon.
Annars kan man ju endast hyra via www.windcorp.se vad jag vet. 250:- i månaden och man kan köpa loss instrumentet. Svårt att avgöra vad som är vettigt att göra med liten plånbok
Citera
2015-04-11, 20:18
Medlem
horvalps avatar
Tjena saxofonister!

Har gett mig in i den tropiska husmusiken och skulle behöva lite tips på hur man ska spela för att få det funkiga soundet med saxofonen. Vart ligger knepet? Någon speciell tonart? Börjar få till det någorlunda av gehöret men skulle uppskatta tips. Spelar på midikeyboard så det är ingen riktig saxofon jag lirar på.

Lyssna på dessa för exempel på hur jag menar.

https://www.youtube.com/watch?v=D-ceMt6RHGY

https://www.youtube.com/watch?v=4DRHRudkCoY

https://www.youtube.com/watch?v=ZsoCT4GcPbk

Tack på förhand
Citera
2015-04-12, 03:23
Medlem
Hej

jag har precis fått intresset av att lära mig spela saxofon men har lite funderingar kring ämnet.

Det är så att jag bor i en lägenhet och det kommer ju att låta väldigt mycket från en saxofon om jag börjar blås i den i lägenheten, finns det något billigt enkelt sätt att få ljudet att bli lite tystare så jag inte stör grannarna allt för mycket under dag tid/helger.

Är det någon som vet av någon bra lärare eller kurs som man kan ta runt Göteborg. Jag funderar på att kanske prata med kulturskolans lärare och se med dem som har hand om saxofon och se om dem kan hjälpa mig men kanske någon här har ett bättre förslag?

Någon som vet ett bra ställe att kunna hyra en saxofon under en tid innan man bestämmer sig för vilken saxofon som man verkligen vill köpa?
Citera
2015-06-20, 04:19
Medlem
TLG11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvErZ
Hej

jag har precis fått intresset av att lära mig spela saxofon men har lite funderingar kring ämnet.

Det är så att jag bor i en lägenhet och det kommer ju att låta väldigt mycket från en saxofon om jag börjar blås i den i lägenheten, finns det något billigt enkelt sätt att få ljudet att bli lite tystare så jag inte stör grannarna allt för mycket under dag tid/helger.

Är det någon som vet av någon bra lärare eller kurs som man kan ta runt Göteborg. Jag funderar på att kanske prata med kulturskolans lärare och se med dem som har hand om saxofon och se om dem kan hjälpa mig men kanske någon här har ett bättre förslag?

Någon som vet ett bra ställe att kunna hyra en saxofon under en tid innan man bestämmer sig för vilken saxofon som man verkligen vill köpa?

Jag har hört att folk rekommenderar att stoppa i valfritt klädesplagg för att dämpa ljudet. Jag tänker på samma sak som du för tillfället, att börja spela saxofon dvs.

Det kan vara lite svårt att hitta saxofonlärare. Jag har hittills avstått både pga. ekonomiska orsaker och långt avstånd förutom själva oljudet man gör ifrån sig medan man övar hemma. Tror inte mina grannar skulle uppskatta det överhuvudtaget!
Citera
2015-12-11, 22:14
Medlem
Ingabromsars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLG11
Jag har hört att folk rekommenderar att stoppa i valfritt klädesplagg för att dämpa ljudet. Jag tänker på samma sak som du för tillfället, att börja spela saxofon dvs.

Det kan vara lite svårt att hitta saxofonlärare. Jag har hittills avstått både pga. ekonomiska orsaker och långt avstånd förutom själva oljudet man gör ifrån sig medan man övar hemma. Tror inte mina grannar skulle uppskatta det överhuvudtaget!

Dämpa ljudet är inte kul. Jag tog en saxofonkurs cirka år 2005 och hyrde då en sax. Altsax. Via medborgarskolan. Kursen kostade cirka 1500:- och var värd varenda öre. Fick även en bok som heter Altsax.nu med medföljande CD-skiva. Lärde mig spela "Gyllene guldbruna ögon" rätt bra :-)

Jag är inne på denna tråd då jag tagit fram -idag- min nyinköpta sax Yamaha YAS82Z. Nu ska jag börja igen efter 5-8 års uppehåll. Jag lyckades få den att tuta men tjejen var inte imponerad... Får nog fan hyra en lokal i ett industriområde...
Citera
2016-05-22, 16:13
Medlem
shbous avatar
Är saxofonerna man hyr vanligtvis ok? Sjukt peppad på att börja blåsa hah! Särklass grymmaste instrumentet.

Ser framför mig på en playa dra iväg några såna här licks 😁

https://youtu.be/yiKOkef6ajg (vilken sax används?)
Senast redigerad av shbou 2016-05-22 kl. 16:18.
Citera
2016-05-23, 05:42
Medlem
LifeRapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Är saxofonerna man hyr vanligtvis ok? Sjukt peppad på att börja blåsa hah! Särklass grymmaste instrumentet.

Ser framför mig på en playa dra iväg några såna här licks 😁

https://youtu.be/yiKOkef6ajg (vilken sax används?)

Eller också lär du dig spela riktig saxofon, inte ironisk house-sax (tenorsax är det förresten).

https://www.youtube.com/watch?v=StvcY4xwHIg
Citera
2016-09-10, 23:20
Medlem
elbels avatar
Tröttnade på trombon för det var så mkt munteknik, höga toner och kändes som man tappade extremt om man hoppade att öva några dagar

Gäller det för sax?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in