Hej.
Jag spelade saxofon i ungefär sex år i min barndom. Nu hade jag, efter några år av oengagerat gitarrspel, tänkt plocka upp saxofonen igen. Problemet är dels att jag antagligen är rätt ringrostig efter tio års uppehåll och dels att jag inte äger någon saxofon.
Hur går man tillväga om man vill lära sig lira lite jazz efter att enbart spelat klassiska knatteorkesterlåtar? Jag har kikat lite på musikskolan här i stan, och det verkar som de tar emot elever även över 20 år. Är detta ett bra sätt eller ska jag kanske bara köpa mig en sax och lära mig själv? Jag skulle verkligen inte kunna sätta igång och spela efter noter med en gång. Jag tror jag har notläsningen djupt nere i hjärnan nånstans, men det var som sagt tio år sedan senast. Gitarr har jag aldrig spelat efter noter.
Min budget är även den begränsad så jag ser gärna att det blir så billigt som möjligt.
Det gäller även för instrumentet, jag kan inte betala mer än kanske fem tusen och undrar därför vad som är bäst i den prisklassen. Jag har kikat lite på blocket och hos diverse återförsäljare men begagnade tycks inte förlora mycket i pris och de nya är väldigt dyra. Jag kollade lite på recensioner av något kinesiskt märke, Taishan som bl.a.
denna snubbe säljer. Det verkar råda lite delad mening om instrumenten, men även om de är lite sådär så verkar drygt tre tusen kronor billigt för en tenorsax. Någon som har erfarenhet av detta märke eller andra billiga?
Om de faktiskt suger, vad är då det bästa sättet att få tag i en sax för en billig peng?
Alla svar på dessa frågor samt andra övergripande förslag och idéer välkomnas.
Tack på förhand.