Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-22, 16:34
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Agne & Svullo var nyskapande udda humor när det kom. Även Svullos elaka polis lockade till skratt, men i dagens mediabrus är det ytterst medioker underhållning som kan toppas av valfri youtuber med mer än 5000 prenumeranter.

Den andra serien Rokko såg jag i 2 minuter på youtube innan jag klickade vidare. Zzzz. zzzZ gäsp.

Ja, Agne och Svulla var rätt nyskapande. Fast visst finns det väl vissa likheter med Papphammar. Dagens humor och komiker har ingen vidare klass så att säga.

Jaha, så Rokko var tråkig? Allt Micke gjorde var ju inte så jättebra alla gånger. Men de som du nämner Agne & Svullo, Elaka Polisen och Skägget är riktigt roliga faktiskt. Favoriten är i alla fall Svullo grisar vidare, helt underbar film.
Citera
2023-02-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Ja, Agne och Svulla var rätt nyskapande. Fast visst finns det väl vissa likheter med Papphammar. Dagens humor och komiker har ingen vidare klass så att säga.

Jaha, så Rokko var tråkig? Allt Micke gjorde var ju inte så jättebra alla gånger. Men de som du nämner Agne & Svullo, Elaka Polisen och Skägget är riktigt roliga faktiskt. Favoriten är i alla fall Svullo grisar vidare, helt underbar film.
Det fanns en scen där han testar en risig bil och har gasen i botten. "hög tomgång på den här!" vrålar han. Någon som kommer ihåg det klippet ?

hittade klippet. https://www.youtube.com/watch?v=NutUzPNpY0E
Senast redigerad av bv202 2023-02-22 kl. 19:40.
Citera
2023-02-25, 06:32
Medlem
Arne Bajses avatar
Idag den 25/2 säger vi grattis till Svullo som fyller 64 år minsann...eller iaf skulle ha fyllt om han hade varit i livet.

Undrar hur han hade sett ut och vad han hade jobbat med. Han hade säkert haft en egen Youtube kanal.
Youtube startades samma år som han dog.

Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Det fanns en scen där han testar en risig bil och har gasen i botten. "hög tomgång på den här!" vrålar han. Någon som kommer ihåg det klippet ?

hittade klippet. https://www.youtube.com/watch?v=NutUzPNpY0E

Det där tyckte man var skitkul på 80-talet.På den tiden var den yngre generationen svältfödd på den typen av humor. Idag är det en gäspning. Zzzz
Citera
2023-02-26, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Idag den 25/2 säger vi grattis till Svullo som fyller 64 år minsann...eller iaf skulle ha fyllt om han hade varit i livet.

Undrar hur han hade sett ut och vad han hade jobbat med. Han hade säkert haft en egen Youtube kanal.
Youtube startades samma år som han dog.

Det där tyckte man var skitkul på 80-talet.På den tiden var den yngre generationen svältfödd på den typen av humor. Idag är det en gäspning. Zzzz

Hade säkert haft en YT-kanal där han gjort reportage från hela landet. Hade varit kul att se. Annars tror jag att han skulle ha varit varit en rolig radiopratare i något morgonprogram. Tyvärr får vi aldrig veta...RIP.
Citera
2023-09-04, 23:19
Medlem
PingPongZongs avatar
En sak folk inte vet/förstod. Är att Svullo talade flytande arabiska. Folk skrattade och trodde att han bara hittade på ord. Var populärt inom svensk komedi att låtsas tala finska, norska till exempel. Inte så många förstod arabiska på den tiden då Svullo levde. Men han talade perfekt arabiska. Som i den här korta videon. Viktiga arabiska ord och kunna. Själva grunden i det arabiska språket.

Micke "Svullo" Dubois talar arabiska: https://www.youtube.com/watch?v=AilFJ0UkiaQ
Citera
2023-09-04, 23:24
Medlem
kommer aldrig glömma när han valde att lämna oss !

micke the man !
Citera
2023-09-04, 23:29
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Hade säkert haft en YT-kanal där han gjort reportage från hela landet. Hade varit kul att se. Annars tror jag att han skulle ha varit varit en rolig radiopratare i något morgonprogram. Tyvärr får vi aldrig veta...RIP.

Eller så kunde han jobbat på det stället som en kommentar skriver i videon jag länkade till innan det här inlägget.

@Gonken88
för 2 år sedan
Micke kunde blivit handläggare på FK om han varit i livet.

För att på försäkringskassan idag så är det mest arabiska man hör. Har jag hört. Att folk säger. Jag har inte vart på försäkringskassan på många år. Men man ser ju, och HÖR ju ibland kön till försäkringskassan. Till och med luktar arabiskt...
Citera
2024-09-04, 10:45
Medlem
bcmbcmbcms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JItterbugg
Ett roligt minne från Svullo var när han innan ett derby mellan Bajen - aik (98,99?) kom med helikopter till mittlinjen innan matchstart och när han ska hoppa ur vrickar han foten(med flit kanske), det hela slutade med att en bår fick komma ut och hämta han.Då stog man lite folkölsberusad och skrattade, haha vilken hjälte..

VA!?

Herrejävlar va ballt. Hade det här Reddit-inlägget som jag just hittade inte redan haft två år på nacken så hade jag tame tusan fått dubbelkolla så att det inte var AI-genererat. Banan-helikopter!
Citera
2024-09-11, 02:49
Medlem
RMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisensbestis
Var i Huddinge bodde han? Någon som vet exakt adress?
Åtminstone stor del av 90-talet på Apelvägen, i området en bit ner från Huddinge centrum ner mot Lännavägen. I tre kåkar i rad bodde Micke med familj, en kille som jag kände med familj, vi kan kalla honom "L", och sedan Monica och Carl-Axel Dominique. Efter något år flyttade en annan polare till mig in på andra sidan om Micke, också bortgången nu, Lasse Jansson som har skrivit boken "Micke Dubois: den roliga historien". Han var också redan god vän med både Micke och "L". Jag tror han hade lärt känna dem båda oberoende av varandra, lustigt nog. Själv hade jag träffat och lärt känna Lasse och "L" på diverse ishockeyläktare när man följde Huddinge Hockey.

Lasse var själv just aktuell med några lustiga musikvideos som vevades en del på ZTV och hos Robert Aschberg i hans program på TV3, där han mimade inte mycket mer än rätt hjälpligt, och låtsades vara artisten bakom några gamla finska slagdängor. Han var dessutom aktuell i en del reklamfilm för LITA försäkringar, och han hade varit programledare för en del biltester i ZTV, och skrev framför allt i tidningen Bilsport. Så han sade lite skämtsamt "det här är väl Huddinges Beverly Hills, här bor ju både Micke, Dominiques... - och jag!"

(Carl-Axel Dominique är för övrigt 4-männing med Bruno Reinfeldt, vars mor var född Dominique.)

Micke blev sannolikt efter föräldrarnas skilsmässa folkbokförd Dübois med ü. 1970 står hela familjen som Dubois med u och pappan Jan fortsatte heta så, men mamma, syster och Micke blev av någon anledning Dübois. Åtminstone i folkbokföringen. De verkar ju inte ha stavat det så själva, inte Micke i alla fall. Det är därför folk i hög grad har förväxlat Micke med en helt annan Mikael Mattias Dubois, ännu i livet, som är född 21 oktober 1959 i Oscars församling. I "Sveriges dödbok 1815-2022" finns det 398 avlidna Dubois och 34 Dübois, så det är en stavning som förekommer, men inte alltför vanlig. 1960 hette familjen fortfarande Söderström, före 1970 hade familjen bytt till farmors flicknamn Dubois.

Inför kultmatchen Huddinge-AIK i allsvenskan efter jul 1992/93, som Huddinge hyrde in sig i Globen för att spela och vann med 5-3 inför 12.487 pers, berättade Lasse för mig att Micke hade suttit och bett om råd, för han tyckte verkligen så bra om Huddinge i ettan också, att han ärligt inte var säker på vilka han skulle hålla på i den matchen. Lasse uppmanade honom att det borde väl nog ändå vara AIK... Sedan hade han blivit inbjuden i någon VIP-box med AIK-anknytning, och efter 1:44 gör Huddinge 1-0 och Micke jublar i högan sky, och blir generad som f-n. Men sedan jublade han lika mycket vid båda lagens mål.

Ja, fy fan, vad åren har gått...
Citera
2024-12-18, 15:28
Medlem
Plics avatar
Det känns lite sjukt att det gått nästan 20 år sen den där kvällen Micke Dubois lämnade oss.
Han var den typ av komiker som pandlade mellan ytterligheterna genialitet och idioti. Det känns lite sorgligt att han mådde så dåligt att han behövde göra slut på sig själv. Jag tror att han kunna leverera många goda skratt till.

Återigen:

Vila i frid Micke.
Citera
2024-12-19, 15:32
Medlem
psaks avatar
Tycker Christer & Micke var en bättre duo än Agne & Svullo https://www.youtube.com/watch?v=J1if...lundFilmkrille
Nej jag är inte Christer förresten.
Citera
Idag, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMP
Åtminstone stor del av 90-talet på Apelvägen, i området en bit ner från Huddinge centrum ner mot Lännavägen. I tre kåkar i rad bodde Micke med familj, en kille som jag kände med familj, vi kan kalla honom "L", och sedan Monica och Carl-Axel Dominique. Efter något år flyttade en annan polare till mig in på andra sidan om Micke, också bortgången nu, Lasse Jansson som har skrivit boken "Micke Dubois: den roliga historien". Han var också redan god vän med både Micke och "L". Jag tror han hade lärt känna dem båda oberoende av varandra, lustigt nog. Själv hade jag träffat och lärt känna Lasse och "L" på diverse ishockeyläktare när man följde Huddinge Hockey.

Lasse var själv just aktuell med några lustiga musikvideos som vevades en del på ZTV och hos Robert Aschberg i hans program på TV3, där han mimade inte mycket mer än rätt hjälpligt, och låtsades vara artisten bakom några gamla finska slagdängor. Han var dessutom aktuell i en del reklamfilm för LITA försäkringar, och han hade varit programledare för en del biltester i ZTV, och skrev framför allt i tidningen Bilsport. Så han sade lite skämtsamt "det här är väl Huddinges Beverly Hills, här bor ju både Micke, Dominiques... - och jag!"

(Carl-Axel Dominique är för övrigt 4-männing med Bruno Reinfeldt, vars mor var född Dominique.)

Micke blev sannolikt efter föräldrarnas skilsmässa folkbokförd Dübois med ü. 1970 står hela familjen som Dubois med u och pappan Jan fortsatte heta så, men mamma, syster och Micke blev av någon anledning Dübois. Åtminstone i folkbokföringen. De verkar ju inte ha stavat det så själva, inte Micke i alla fall. Det är därför folk i hög grad har förväxlat Micke med en helt annan Mikael Mattias Dubois, ännu i livet, som är född 21 oktober 1959 i Oscars församling. I "Sveriges dödbok 1815-2022" finns det 398 avlidna Dubois och 34 Dübois, så det är en stavning som förekommer, men inte alltför vanlig. 1960 hette familjen fortfarande Söderström, före 1970 hade familjen bytt till farmors flicknamn Dubois.

Inför kultmatchen Huddinge-AIK i allsvenskan efter jul 1992/93, som Huddinge hyrde in sig i Globen för att spela och vann med 5-3 inför 12.487 pers, berättade Lasse för mig att Micke hade suttit och bett om råd, för han tyckte verkligen så bra om Huddinge i ettan också, att han ärligt inte var säker på vilka han skulle hålla på i den matchen. Lasse uppmanade honom att det borde väl nog ändå vara AIK... Sedan hade han blivit inbjuden i någon VIP-box med AIK-anknytning, och efter 1:44 gör Huddinge 1-0 och Micke jublar i högan sky, och blir generad som f-n. Men sedan jublade han lika mycket vid båda lagens mål.

Ja, fy fan, vad åren har gått...
Intressant att läsa. jag kommer ihåg en artikel i bilsport där micke intervjuas (av den där Lasse ?) om hans camaro 70 (?) med en helaluminium ZL1 motor, som han var stolt över. Vet du något om den bilen ? Det kan ha varit en chevelle, när jag tänker efter..
Senast redigerad av bv202 Idag kl. 03:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in