Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-05, 22:00
  #19561
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Vet du vad, My, kan det möjligen vara mig du syftar på i ditt tramsiga "försvarstal"? För jag har undrat åtskilliga gånger varför tiderna inte stämmer med det du annonserar. Och din skylt såg tragikomisk ut den sista april då du hade lappen tejpad på ena sidan. Jag såg den själv. Jag var där.

Du tycker säkert att Flashback är en riktig komposthög, men vet du, det är sannerligen inte många trådar som är så adekvata som den här. Tonen må vara tuff, men sånt får man ta när man envisas med att vilja vara en offentlig person. Den kritik du får här av de flesta av oss som kommenterar är synnerligen saklig, vill jag påstå. Det är egentligen väldigt lite diskussioner om frisyrer och hål i brallorna. Den övervägande delen handlar om ditt oärliga beteende i förhållande till följare och kunder.

Men jättebra att du nämner Flashback! Toppen tycker jag (även om en seriös företagare knappast skulle göra det). Har vi tur så lockar det några att ta sig en titt och bilda sig en egen uppfattning om sakernas tillstånd.

Synd för dig, men jag har ju kvar bildbevisen som frågorna kring öppettiderna hade sitt ursprung i. För du ÄR en slarver, som skiter i vad du sagt och skrivit tidigare. Det mönstret upprepar sig ständigt. Gör det du ska och jobba ärligt, då kommer den här tråden att dö ut fortare än du hinner säga begravningsarrangemang. Men fortsätt som hittills och kritiken fortsätter att läggas på hög. Obegripligt varför du väljer att ljuga nu och hävda att "Flashback har fått för sig att...". Varför inte bara köra den ärliga stilen och säga att "i år var jag tvungen att hålla stängt på söndagarna av olika skäl. Men nu i sköna maj drar vi igång med öppet sju dagar i veckan." Bara för att du inte vill redogöra för allt som har strulat så måste du inte börja ljuga för det!

Här är bilderna. Du har länge och väl påstått att det är söndagsöppet under april-december. (Är det verkligen rimligt att ha söndagsöppet i mörkaste november...? Well, it's up to you.) Samtidigt som det har stått "stängt söndagar" - under hela april månad.

https://postimg.cc/YLBXM4pF
https://postimg.cc/S225yFCB

När jag ändå har dig på tråden, vad hände med den där utlovade tävlingen? Och bubbelkvällarna? Och alla andra saker som du lovar och drar igång och som sen bara rinner ut i sanden. Och varför har det hänt att du inte ens har presenterat vinnare? Eller vinnarbuketterna som man så sällan ser röken av, de måste ju vara världens bästa reklam? Och VARFÖR är det bara människor i Täby med närförorter som vinner? Och varför är reklammarkeringarna så sporadiska?

Du vet, det blir så många frågor när du är så otydlig.
🙌 Svårt för My att krångla sig ur det där, fakta.
Citera
2024-05-05, 22:47
  #19562
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
TACK!! Hoppades att du skulle ge mig lite klarhet.

Fast jag får ju erkänna att jag ändå inte förstår hur man kan betala så lite som 14 tkr i skatt om man får ut en årslön på 241 tkr? (Nej, det står nog klart för alla att jag inte gick ekonomisk linje på gymnasiet. )
Bolagets skatt på 14 tkr beräknas på, något förenklat, 20,6% på resultatet efter finansiella poster med tillägg för eventuella ej avdragsgilla poster. Bruttolönekostnaden och arbetsgivaravgifter är avdragsgill kostnad för bolaget. Den anställde som fått 241 tkr i bruttolön betalar skatt ”som vanligt”, omkring 18% på en så låg lön (jag antar tabell 30 för Täby och bruttolön 20.000 kr).
Citera
2024-05-05, 22:51
  #19563
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grynet45
Undrar om de hunnit gå igenom vad som gäller i deras Brf. I vår föreningen är det inte tillåtet att grilla på balkongen liksom i hyreslägenheter. Hur var det med det sunda förnuftet?
Brf:ens hemsida är låst så att bara medlemmar kan komma åt den och en lågoddsare är att lägenhetsinnehavaren i fråga hävdar att hon inte kände till eller kom in på sidan. Å andra sidan är det hennes gästande make (han är som bekant inte skriven i hennes lägenhet) som grillar så hon anser sig väl som oskyldig.
Citera
Igår, 06:48
  #19564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Brf:ens hemsida är låst så att bara medlemmar kan komma åt den och en lågoddsare är att lägenhetsinnehavaren i fråga hävdar att hon inte kände till eller kom in på sidan. Å andra sidan är det hennes gästande make (han är som bekant inte skriven i hennes lägenhet) som grillar så hon anser sig väl som oskyldig.
Är det något My är bra på är det komma med undanflykter även om de inte alltid är så trovärdiga.
Citera
Igår, 08:36
  #19565
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grynet45
🙌 Svårt för My att krångla sig ur det där, fakta.
Tack. Det blev ju långt, men det kändes viktigt att vara tydlig.

P.S. My, det är förresten inte jag som har skrivit på Hitta.se. Det är någon annan. Det är inte EN person som ifrågasätter det som blir tokigt i din verksamhet.
Citera
Igår, 08:37
  #19566
Medlem
TPLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Brf:ens hemsida är låst så att bara medlemmar kan komma åt den och en lågoddsare är att lägenhetsinnehavaren i fråga hävdar att hon inte kände till eller kom in på sidan. Å andra sidan är det hennes gästande make (han är som bekant inte skriven i hennes lägenhet) som grillar så hon anser sig väl som oskyldig.
Jag har läst stadgarna och där hittade jag inget om grillande. Däremot stod det mycket om ohyra och boende som inte hör hemma i lägenheten.

BRF Catalinabacken.
Stadgarna går att ladda ner.
https://www.allabrf.se/brf-catalinabacken-taby/styrelse
Citera
Igår, 08:47
  #19567
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Bolagets skatt på 14 tkr beräknas på, något förenklat, 20,6% på resultatet efter finansiella poster med tillägg för eventuella ej avdragsgilla poster. Bruttolönekostnaden och arbetsgivaravgifter är avdragsgill kostnad för bolaget. Den anställde som fått 241 tkr i bruttolön betalar skatt ”som vanligt”, omkring 18% på en så låg lön (jag antar tabell 30 för Täby och bruttolön 20.000 kr).
Tack igen, jag lär mig massor!

Snälla, lova att du kommer tillbaka med en kommentar när årsredovisningen dyker upp.
Citera
Igår, 08:55
  #19568
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
Jag har läst stadgarna och där hittade jag inget om grillande. Däremot stod det mycket om ohyra och boende som inte hör hemma i lägenheten.

BRF Catalinabacken.
Stadgarna går att ladda ner.
https://www.allabrf.se/brf-catalinabacken-taby/styrelse
Om jag jämför med tidigare erfarenheter av brf så tror jag inte att sånt som grillande regleras i stadgarna. Det brukar däremot finnas en punkt i stil med "Användning av bostadsrätten" där det bl.a. kan stå att man är skyldig att följa föreningens ordningsregler. Och där brukar sånt som grillande finnas med.

Men det är en klassiker att grillande inte är tillåtet på balkonger. Finns ju ingen lag som förbjuder det, men det är av olika skäl i regel högst olämpligt - både av hänsyn till grannar och ur brandsynpunkt. Så här står det hos MSB (https://www.msb.se/sv/rad-till-priva...ler-balkong/):

"Det finns inget i lagen som förbjuder grillning på balkongen, men många hyresvärdar och bostadsrättsföreningen kan däremot ha särskilda ordningsregler mot grillning på balkong.

Kolgrillar eller gasolgrillar är inte lämpliga att använda på balkong. Använd istället elgrill om du vill grilla på balkongen. Rök från grillar kan upplevas som störande så fråga dina grannar först."

Det är förstås hål i huvudet att starta som ny brf-innehavare med att stå och grilla på balkongen. Ännu ett kvitto på parets oförmåga att känna in vad som är lämpligt i förhållande till sina medmänniskor.
Citera
Igår, 10:15
  #19569
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Om jag jämför med tidigare erfarenheter av brf så tror jag inte att sånt som grillande regleras i stadgarna. Det brukar däremot finnas en punkt i stil med "Användning av bostadsrätten" där det bl.a. kan stå att man är skyldig att följa föreningens ordningsregler. Och där brukar sånt som grillande finnas med.

Men det är en klassiker att grillande inte är tillåtet på balkonger. Finns ju ingen lag som förbjuder det, men det är av olika skäl i regel högst olämpligt - både av hänsyn till grannar och ur brandsynpunkt. Så här står det hos MSB (https://www.msb.se/sv/rad-till-priva...ler-balkong/):

"Det finns inget i lagen som förbjuder grillning på balkongen, men många hyresvärdar och bostadsrättsföreningen kan däremot ha särskilda ordningsregler mot grillning på balkong.

Kolgrillar eller gasolgrillar är inte lämpliga att använda på balkong. Använd istället elgrill om du vill grilla på balkongen. Rök från grillar kan upplevas som störande så fråga dina grannar först."

Det är förstås hål i huvudet att starta som ny brf-innehavare med att stå och grilla på balkongen. Ännu ett kvitto på parets oförmåga att känna in vad som är lämpligt i förhållande till sina medmänniskor.

Oförmåga och nonchalans (icke att förglömma)
Citera
Igår, 13:38
  #19570
Medlem
TPLs avatar
Tur att My inte är bunden av arbetstider utan kan vara hemma mitt på dan för att baxa in en jättevinranka i hissen och upp till lägenheten. 🙄

https://cdn.instanavigation.com/?aHR...9zaWQ9ZDhkMDJi
Citera
Igår, 13:54
  #19571
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
Tur att My inte är bunden av arbetstider utan kan vara hemma mitt på dan för att baxa in en jättevinranka i hissen och upp till lägenheten. 🙄

https://cdn.instanavigation.com/?aHR...9zaWQ9ZDhkMDJi
Men vaddå? Har hon snott med sig ännu mer dyra plantor hem? (Den där är INTE billig!!) Alla dem hon nämner är grossister som finns i hallarna i Årsta. Ingen man kan handla från som privatperson.

Alltså, köper hon verkligen grejerna till sig själv på rätt sätt? Hur ser bokföringen ut? Jag bara undrar. Hallå Skatteverket?
Citera
Igår, 13:59
  #19572
Medlem
TPLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Men vaddå? Har hon snott med sig ännu mer dyra plantor hem? (Den där är INTE billig!!) Alla dem hon nämner är grossister som finns i hallarna i Årsta. Ingen man kan handla från som privatperson.

Alltså, köper hon verkligen grejerna till sig själv på rätt sätt? Hur ser bokföringen ut? Jag bara undrar. Hallå Skatteverket?
Firma A står för vinrankan. Firma B för jord och leverans. Firma C för krukan.
Många kockar.
#SKV
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback