2016-09-11, 14:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Men det är ju ändå inte hålor, utan snarare just ytterstadsområde som det finns motsvarande av i storstäder runt hela jordklotet. Typ 10-45 minuter på något kollektivtransportmedel och du kan käka på Michelinkrog och gå på Dramaten, eller vad det nu är du tycker är antitesen till vad man kan göra i en håla.
Jag personligen må tycka att det finns roligare, och framförallt mer prisvärda, platser att bo på än i en kranskommun till Stockholm. Men i takt med att befolkningen i Storstockholm ökar så tillkommer ju också underlag för etableringar i ytterområdena. I framtiden så tänker sig de som sysslar med stads och regionutveckling att det i större utsträckning bildas flera olika stadsliknande centrum i ytterstadsområdena, för att avlasta den gamla innerstaden. Norr om Stockholm har jag för mig att det är Kista, Täby och Arlanda som avses få sådana roller.
Man kan tycka vad man själv vill om olika orter. Men det görs faktiskt också mätningar av SCB kallat "Nöjd-Medborgarindex".
Senaste gången Vingåker deltog kunde man läsa att 23 procent av invånarna starkt kan rekommendera vänner och bekanta att flytta dit, medan 38 procent ville avråda från det.

http://www.scb.se/Grupp/Applikatione...gaker-2015.pdf

I Täby kunde 68 procent starkt rekommendera kommunen till vänner och bekanta, medan 7 procent ville avråda från en flytt till Täby. (Sid 4 i båda länkarna).

http://www.scb.se/Grupp/Applikatione.../Taby-2015.pdf
Täby mfl förorter bebos av inflyttade lantisar och 08, de är övertygade om sin egen förfträfflighet och har ett nästan sjukligt bekräftelsebehov.
Att de rekomenderar Täby är fullt naturligt, annars skulle de bekräfta att de gjort ett dåligt val eller hur.

Folk i Vingåker är normalt födda där eller i närområdet och då har en del svårt att se charmen med orten de är födda i. Sen har lantisar normalt sämre självförtroende och mindre bekräftelsebehov än 08 och då allra helst ängslig medelklass ala Teeeebyy.
Citera
2016-09-11, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Dösjebro.

http://www.dosjebro.eu/

Stället är så litet att byns enda hora är oskuld...
Jag gick mina vana trogen in på länken för att utföra vetenskaplig källforskning. Det här citatet är ju bara trippel platina i hemskhet:
http://www.dosjebro.eu/bo-i-dosjebro/
"Alla storstäder i sydvästra Skåne ligger på ett bekvämt pendlingsavstånd med tåg eller bil."

Storstäder? I sydvästra Skåne? Herrejisses, de senaste skunkfröna från Christiania Växtförädling måste växa fint. Alltså, om deras slogan (Dösjebro…byn man längtar hem till) är töntig så är ju ovanstående något som får en att ramla omkull.

"Långtgående planer finns för att öppna en bensinmack i Dösjebro under hösten 2016 och i förlängningen även en butik i anslutning till bensinmacken. Målsättningen för butiken är att den ska öppna under senare delen av 2017." Wow - vår grandiosa tillväxtplan gör att vi snart har en mack.
Citera
2016-09-11, 18:05
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jag gick mina vana trogen in på länken för att utföra vetenskaplig källforskning. Det här citatet är ju bara trippel platina i hemskhet:
http://www.dosjebro.eu/bo-i-dosjebro/ "Långtgående planer finns för att öppna en bensinmack i Dösjebro under hösten 2016 och i förlängningen även en butik i anslutning till bensinmacken. Målsättningen för butiken är att den ska öppna under senare delen av 2017." Wow - vår grandiosa tillväxtplan gör att vi snart har en mack.
Tja. tycker detta är inget att förundras över egentligen. För en del små ställen är det verkligen ett lyft att "bara" få en bensinmack med tillhörande butik. Medan det är en dussinsak för boende i t.e.x större städer. Allting är relativt som sagt.
Citera
2016-09-11, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Täby mfl förorter bebos av inflyttade lantisar och 08, de är övertygade om sin egen förfträfflighet och har ett nästan sjukligt bekräftelsebehov.
Att de rekomenderar Täby är fullt naturligt, annars skulle de bekräfta att de gjort ett dåligt val eller hur.

Folk i Vingåker är normalt födda där eller i närområdet och då har en del svårt att se charmen med orten de är födda i. Sen har lantisar normalt sämre självförtroende och mindre bekräftelsebehov än 08 och då allra helst ängslig medelklass ala Teeeebyy.

Om Täbyborna nu på fullt allvar egentligen innerst inne tycker att de "har gjort ett dåligt val" så är det ju inte så svårt att sälja bostaden och skaffa en annan i valfri annan kommun i Sverige. Det är förresten inte särskilt svårt att träffa före detta Täbybor som nu bor på andra håll i landet och världen. Det är nog ganska skönt att kunna sälja radhuset och få en stor villa för pengarna någon annanstans. Alternativt sälja villan och leva gott på mellanskillnaden på annan plats i Sverige/världen. Jag har dock aldrig träffat någon Täbybo som har uttryckt generellt missnöje med att bo i Täby.
Men visst. I SCB:s medborgarundersökningar så presterar välmående, villadominerade kommuner runt Stockholm och i Skåne bäst. Om typ Täby, Danderyd eller Vellinges befolkning flyttade till Vingåker och fick svara på undersökningen så hade förmodligen Vingåkers resultat sett annorlunda ut.
Citera
2016-09-12, 21:34
Medlem
Lesjöfors har man åkt igenom många gånger på väg till fjällen och ja man får ångest av den orten. Samma sak med orterna som Malung och Vansbro några mil norrut. Finns endast kvar för att folk ska kunna tanka på väg till Sälen och åker man igenom på kvällarna är hälften av bostäderna mörka för ingen bor där.
Citera
2016-09-13, 14:13
Medlem
Ingen som tagit upp Oxelösund. Sunkigare centrum får man leta efter. Åkersberga är riktigt, riktigt trist oxå.
Citera
2016-09-13, 20:28
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagbg

Lilla Edet är också skit.

Var tvungen att söka på Lilla Edet och döm av min förvåning, ETT inlägg. Denna håla ska givetvis uppmärksammas. Den genomsnittlige medborgaren är narkoman, fyllo och/eller uttjänt pensionär. Vanligtvis i en och samma mänskliga avfallsförpackning. Huvudsysselsättningen är stjäla, punda och i vissa fall sätta eld på sitt eget hus. Om du har gjort det stora klippet jobbar du på fabriken som gör skithuspapper.

Hur skiten ser ut vill jag inte prata om.

Edit;
Ifall ni tror jag raljerar om att sätta eld på eget hus, http://www.ttela.se/nyheter/lilla-ed...edet-1.1271840
Senast redigerad av cirkuspolis 2016-09-13 kl. 20:32.
Citera
2016-09-21, 03:23
Medlem
Martensites avatar
Boden är sjukt deprimerande, man blir nästan självmordsbenägen när man är där. Andra kandidater är Åmål, Bengtsfors, Östhammar, Grums och givetvis Katrineholm.
Citera
2016-09-21, 05:06
Medlem
Gnomegirls avatar
Hammerdal har alltid varit sjukt tråkigt, men med de senaste årens berikning har det blivit både sjukt tråkigt och hälsofarligt.
Hurra!

MVH/Gnomegirl
Citera
2016-09-21, 05:11
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Hammerdal har alltid varit sjukt tråkigt, men med de senaste årens berikning har det blivit både sjukt tråkigt och hälsofarligt.
Hurra!

MVH/Gnomegirl

Har alltid undrat över Jämtland och president Evert Ljusberg då jag inte haft möjlighet att besöka republiken. Är det inte lite som Värmland med 2-3 mil mellan varje hus och folk skriver dikter om det?
Citera
2016-09-21, 05:14
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Har alltid undrat över Jämtland och president Evert Ljusberg då jag inte haft möjlighet att besöka republiken. Är det inte lite som Värmland med 2-3 mil mellan varje hus och folk skriver dikter om det?

Låter ungefär som himmelriket härifrån.

Sveriges värsta djävla skithåla är Upplands Väsby. Vad du gör, kom inte hit!
Citera
2016-09-21, 05:17
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Låter ungefär som himmelriket härifrån.

Sveriges värsta djävla skithåla är Upplands Väsby. Vad du gör, kom inte hit!

Vet inte om du har rätt. Antingen är Sveriges värsta skithåla en blatteställe nära storstan med goda kommunikationer eller total obygd utan busstrafik med risk för inavel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in