Citat:
Ursprungligen postat av
heavenorlasvegas
I dagens Sverige blir orter mer renodlade, på gott och ont. Alla jublar inte över Höllvikens stora expansion, även om det har gjort Vellinge till en mycket välmående kommun. Samma tendenser finns ju i tidigare "sommarstugeområden" runt Stockholm och Göteborg. Även till exempel Tylösand, som tidigare var en bad- och fritidsbostadsort, är nu en ganska ordinär villaförort med i mångas ögon "tråkig" modern bebyggelse. Detta alltså samtidigt som gotlänningar, bohuslänningar och östskåningar sitter kvar med sina "sommaridyller" utan någon som helst tillväxt av permanentboende att tala om.
Precis. Är det tillräckligt nära sugs det upp av storstan. Tylösand tycker jag dock är lite av ett mellanfall. Enligt mig går det långsamt där, och då är det kanske Sveriges mest givna "strandläge" egentligen med Tylösand bara en 10 km från stadskärnan. Det är inte ens så många sommarstugor som där borde vara, men en massa åker och skogsmark. Halmstad är tyvärr lite litet med sina 60 000 invånare,får jag känslan av.
Vad som spär på hålkänslan i Simrishamn tror jag har att göra med att de har har halkat så uppenbart efter i ett landskap där allt annat växer. Det är en stenstad som är anpassad för en större befolknig, med ett läge som kräver att det ska vara stora staden i området. Då blir det lite konstigt när det bara bor 6000 i stan och 33% är pensionärer.
En vanlig fiskby som vik på österlen är därför mer okej. Låt den leva juni,juli,augusti, inga konstigheter.