Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvilingdeckarna
Bjärred en pizza och en videobutik.
Det är där han de självutnämnde uppfinnaren bor, fast när man tittar närmare på hans "uppfinningar" är allt plankat, stulet av andra som redan haft idén men han är ju PhD+ och anser sig ha högre status och därför har han rätt att sno andras idéer.
Citera
2017-11-26, 17:01
Medlem
Växte upp strax utanför Flen. Spenderade 10 år i skithålan.

Flen för 10 år sedan var värre än vad det är nu. Då fanns det en Konsum och en Ica, ingenting annat. Inget Willys,Netto eller systemet. Inga klädaffärer. Nu finns det i allafall Willys och Systemet.

Alla känner alla, alla ligger med alla, alla är ihop med alla och alla har barn med alla. I och med att alla känner varandra så är det ju omöjligt att bli ihop med någon vars ex du inte känner. Från kompisens bror till hans kompis till hans kompis..och runt går det.

Vilket hus du än ställer dig utanför så finns det någon som bor i huset som du känner. Du kan inte gå en millimeter utan att någon ser dig. Och minns du inte vad du gjorde på fyllan så är det lugnt, alla andra minns det åt dig.

För att få tag i mat och kläder får man åka till närmaste större håla vilket är Katrineholm. En ännu större död håla, där man i alla fall kan storhandla och handla kläder, med ett obligatoriskt stopp på Sultans Kondis.

Alla som överger Flen och flyttar till Stockholm hånas och ses som svikare.

90% av skolungdomarna i Flen var ungar till stenrika bönder och alla hade efternamn som började på Von eller Af. Fick åka till och från skolan med egen taxichaufför eftersom det inte fanns några bussar.

Hjälper inte att det ligger 2-3 st hem i Flen där diverse störda ungdomar placerades. Själv gick jag i klass med en schizofren kille som hotade att hoppa från ett berg en gång i veckan. Fullt pådrag med polis och räddningstjänst varje gång. Han var från Småland men blev placerad på hemmet i Flen.

Fanns ingenting att göra i hålan heller, spelar ingen roll om det är lördag eller onsdag. När jag var unge fanns det en hyr-videobutik som sålde godis till 21:00. Där köpte man sig ett par tuggummin sen gick man runt.och runt och runt. Man drev runt i centrum helt enkelt.

Och GB. HELA Flen jobbar på GB Glass.

Din mamma jobbar där. Din pappa jobbar där. Deras föräldrar har jobbat där. Du kommer jobba där, och dina syskon också. Sådär fortsätter det tills man flyttar ifrån Flen.
Senast redigerad av Cortada 2017-11-26 kl. 17:05.
Citera
2017-11-26, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada

Flen för 10 år sedan var värre än vad det är nu. Då fanns det en Konsum och en Ica, ingenting annat. Inget Willys,Netto eller systemet. Inga klädaffärer. Nu finns det i allafall Willys och Systemet.

Alla känner alla, alla ligger med alla, alla är ihop med alla och alla har barn med alla. I och med att alla känner varandra så är det ju omöjligt att bli ihop med någon vars ex du inte känner. Från kompisens bror till hans kompis till hans kompis..och runt går det.

Vilket hus du än ställer dig utanför så finns det någon som bor i huset som du känner. Du kan inte gå en millimeter utan att någon ser dig. Och minns du inte vad du gjorde på fyllan så är det lugnt, alla andra minns det åt dig.

För att få tag i mat och kläder får man åka till närmaste större håla vilket är Katrineholm. En ännu större död håla, där man i alla fall kan storhandla och handla kläder, med ett obligatoriskt stopp på Sultans Kondis.

90% av skolungdomarna i Flen var ungar till stenrika bönder och alla hade efternamn som började på Von eller Af. Fick åka till och från skolan med egen taxichaufför eftersom det inte fanns några bussar.

Hjälper inte att det ligger 2-3 st hem i Flen där diverse störda ungdomar placerades. Själv gick jag i klass med en schizofren kille som hotade att hoppa från ett berg en gång i veckan. Fullt pådrag med polis och räddningstjänst varje gång. Han var från Småland men blev placerad på hemmet i Flen.

Fanns ingenting att göra i hålan heller, spelar ingen roll om det är lördag eller onsdag. När jag var unge fanns det en hyr-videobutik som sålde godis till 21:00. Där köpte man sig ett par tuggummin sen gick man runt.och runt och runt. Man drev runt i centrum helt enkelt.

Din mamma jobbar där. Din pappa jobbar där. Deras föräldrar har jobbat där. Du kommer jobba där, och dina syskon också. Sådär fortsätter det tills man flyttar ifrån Flen.

Tack! Du fick precis upp tråden på banan igen!
Jag sörjer att man inte gick vidare med ,det troligtvis vansinnigt dyra projektet att med inspiration från Vermont, profilera sig som "Glassens stad". Jag har nog aldrig skrattat så mycket som när jag fick dessa planer dragna för mig första gången. Att de närmsta större orterna är Eskilstuna och Katrineholm adderar också känsla.
Citera
2017-11-26, 17:29
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Jag känner till ganska många orter i södra och mellersta Sverige och de flesta är deprimerande men Lesjöfors tar utan tvekan 1 a priset. Skall man bo ute i landet skall man bo på större gårdar eller gods där kan det vara otroligt fint. Finns faktiskt en del fynd att göra kring Vänerlandskapen. Jag tror personligen att det är runt Vänern man skall försöka sig på om man vill fly storstäderna eller någon sunkig bruksort.

Ja, Lesjöfors är en hemsk håla! Nu när jag åkte igenom senast så verkar mig.verket i a f stängt babianboendet, vilket får ses som positivt.
Citera
2017-11-26, 17:37
Medlem
jimmychrists avatar
Jag åkte genom Björneborg en grå-regnig vardagsförmiddag i mars. Man ville ju skjuta sig för pannan.

Det går inte att komma dragandes med samhällen längs med kusten eller någonstans där det åtminstone finns lite naturupplevelser runt knuten. En norrländsk avfolkningsbygd är såklart sorglig, men det är ju åtminstone en värdig vandring mot solnedgången för den åldrande befolkningen när de kan fiska och jaga eller få in några kronor i semestertider.

Nej, det måste handla om ett före detta industri-samhälle där det tog fullständigt tvärstopp och framtiden bara är ett mörkt jävla hål. Inre delarna av landet, omgivet av deprimerande kulturskog, som bara lämnas för att åka till Puttgarden.
Citera
2017-11-26, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Jag åkte genom Björneborg en grå-regnig vardagsförmiddag i mars. Man ville ju skjuta sig för pannan.

Det går inte att komma dragandes med samhällen längs med kusten eller någonstans där det åtminstone finns lite naturupplevelser runt knuten. En norrländsk avfolkningsbygd är såklart sorglig, men det är ju åtminstone en värdig vandring mot solnedgången för den åldrande befolkningen när de kan fiska och jaga eller få in några kronor i semestertider.

Nej, det måste handla om ett före detta industri-samhälle där det tog fullständigt tvärstopp och framtiden bara är ett mörkt jävla hål. Inre delarna av landet, omgivet av deprimerande kulturskog, som bara lämnas för att åka till Puttgarden.

Värmland verkar vara en sådan fantastisk guldgruva! Jag vill åka dit, bortom allfarvägen E 18 och upptäcka på djupet. Man tror att man har sett något om man har varit Grums eller Degerfors men det finns alltid någonting som ligger typ 12 kilometer sydväst därifrån. Björneborg verkar ha allt och lite till. På rekommenderade saker att göra på Facebook finns Pizzeria Björnen och Majsan.com som säljer sexiga underkläder. Så opretentiöst och hedniskt, precis som man vill ha Värmland.
Citera
2017-11-26, 19:48
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada

Jag måste lägga till Flen på listan över "Orter som gud glömde" och som ska besökas på lämplig bilsemester.
Förresten... Riskerar man att de kollar upp registreringsnumret då man är en utböling?
Citera
2017-11-26, 19:53
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
I dagens Sverige blir orter mer renodlade, på gott och ont. Alla jublar inte över Höllvikens stora expansion, även om det har gjort Vellinge till en mycket välmående kommun. Samma tendenser finns ju i tidigare "sommarstugeområden" runt Stockholm och Göteborg. Även till exempel Tylösand, som tidigare var en bad- och fritidsbostadsort, är nu en ganska ordinär villaförort med i mångas ögon "tråkig" modern bebyggelse. Detta alltså samtidigt som gotlänningar, bohuslänningar och östskåningar sitter kvar med sina "sommaridyller" utan någon som helst tillväxt av permanentboende att tala om.
Precis. Är det tillräckligt nära sugs det upp av storstan. Tylösand tycker jag dock är lite av ett mellanfall. Enligt mig går det långsamt där, och då är det kanske Sveriges mest givna "strandläge" egentligen med Tylösand bara en 10 km från stadskärnan. Det är inte ens så många sommarstugor som där borde vara, men en massa åker och skogsmark. Halmstad är tyvärr lite litet med sina 60 000 invånare,får jag känslan av.

Vad som spär på hålkänslan i Simrishamn tror jag har att göra med att de har har halkat så uppenbart efter i ett landskap där allt annat växer. Det är en stenstad som är anpassad för en större befolknig, med ett läge som kräver att det ska vara stora staden i området. Då blir det lite konstigt när det bara bor 6000 i stan och 33% är pensionärer.

En vanlig fiskby som vik på österlen är därför mer okej. Låt den leva juni,juli,augusti, inga konstigheter.
Senast redigerad av sebastian_ 2017-11-26 kl. 20:02.
Citera
2017-11-26, 22:30
Medlem
godboys avatar
Lessebo är ju också ett bidrag. Massa äckliga babianer inkvarterade där.
Citera
2017-11-26, 22:51
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist

Helt rätt, orten måste präglas av uppgivenhet och misär. Att som vissa namedroppa välmående villaförorter som Staffanstorp bara för det finns inget att göra är ju trams och innebär att man missat vad som avhandlas.
Citera
2017-11-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Du har vanligtvis mycket bra koll på Skåne. Men Ängelholm kan väl ändå inte höra hemma i den där "triangeln" nuförtiden?

Se det i Ängelholms fall mer som gränsvärdet där gränsen bokstavligen går där tätorten slutar - Jag ville täcka in Hasslarp, Kattarp och alla de där samhällena mellan Helsingborg och Ängelholm där MC-krigen pågick som värst på 1990-talet. Skulle kanske ha avgränsat mig till Erikslund eller så men men, jag begär inte att alla ska ha samma referensramar eller lokalkännedom
Citera
2017-11-26, 23:01
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Lessebo är ju också ett bidrag. Massa äckliga babianer inkvarterade där.

Hela jävla Småland är ju fullt med skräpfolk. Det första du ser när du kör in i någon håla är hucklen eller lösspringande negrer och muhammedaner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in