Citat:
Skutskär är lite för "enkelt" för de initierade kännarna men ändå okänt för de inte lika initierade(de som droppar valfri residensstad). Det tror jag kan vara en förklaring. Finsmakarna tycker nog också att Skutskär ligger för nära E 4:an och hade nog gärna sett att pappersmassefabriken varit nedlagd, så att säga.
Gällande norra Uppland undrar jag om det har bedrivits någon forskning på vad som händer i kroppen när man passerar Uppsala i nordlig riktning. Även om man hade varit blind och döv är jag säker på att känslan av att "det här är nog slutet" hade infunnit sig.
Gällande norra Uppland undrar jag om det har bedrivits någon forskning på vad som händer i kroppen när man passerar Uppsala i nordlig riktning. Även om man hade varit blind och döv är jag säker på att känslan av att "det här är nog slutet" hade infunnit sig.
Ja, det är som om det går en osynlig linje strax norr om Uppsala. Naturen ändrar karaktär och blir lite mer karg och vildvuxen. Omgivningarna är påtagligt mindre befolkade. Folk är mer "norrländska" rent själsligt, personlighetsmässigt och dialektalt.
I södra Uppland så finns det praktiskt taget inga riktiga skithålor av den grad som är föremål för diskussion i denna tråd (Rimbo är möjligtvis ett undantag), medan det finns minst 10 stycken bara i norra Uppland. Endast 5-10 mil norr om välmående kommuner med expansiva mindre samhällen som Örsundsbro och Knivsta finner vi bruks- och byhålor där det råder misär och ångest med lokalinvånare som talar rena rama rotvälskan. Det är fascinerande!
Jag är ju själv nordupplänning, men bor i ett bra område och trivs bra. Jag uppskattar lugnet, anspråkslösheten och friheten som råder i Norduppland. För att inte tala om naturen med djupa skogar, myrmarker och en lång kustremsa där skärgården inte är i närheten av att vara lika överexploaterad som Stockholms skärgård.