Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-31, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PimPimOriginal
Jag var tvungen att regga ett konto eftersom ingen nämnt Hallstavik ännu. Även kallat Roslagens Rövhål. Tyvärr måste jag besöka Hallsta ibland pga släkt, och jag blir lika deprimerad och sur varje gång jag är där.

Holmens bruk har varslat i omgångar och snart har staden inget existensberättigande alls, och jag har nog aldrig sett ett sånt sorgligt slödder som befolkningen i denna stad. Arbetslösa och/eller förtidspensionerade driver de runt i adidasbyxor och halstatuering, och jag misstänker starkt att det förekommer inavel för de ser ut som träsktroll hela bunten.

Kollar man på Google street view så kan man se lokalbefolkningen klädd i sin klassiska folkdräkt.
Hahaha! Samma här, måste också besöka stället ibland pga släkt och kan inte för mitt liv förstå hur man frivilligt kan vilja bosätta sig där. Det är till stor del invandrare, knarkare och sk whitetrash som bor där. Finns lite normala människor här och var som tur är...
Citera
2020-01-31, 01:45
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Grannorten - den vackra trästaden - Eksjö, är nog ännu mer av en skithåla, om det nu ens är möjligt.

Nässjö har väl iaf det där imponerande hotellet, vad är det det heter - Höglandshotellet?

Det adderar ju lite cosmopolitisk känsla, mer än vad man kan säga om Eksjö.

Aaaaaaaaah Hotell Högland!
https://www.hogland.se/?cookieChecked=true

Jag vill ta med min tjej dit bara för att, har sett det från tåget i många år och blivit sugen!

Som tidigare sagts i tråden: Min röst går på Filipstad:
En stad som totalt sänkt sig själva under isen och tappat sin själ.
Finns många exempel.

Hotell John fanns tidigare i Filipstad:
https://www.tripadvisor.se/Restauran...nd_County.html

Sjukaste betygen någonsin.
På parkeringen utanför har det stått en utbränd bil i åratal.
Citera
2020-02-02, 17:53
Medlem
kiavu-aris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Skitsnack. Hudiksvall är en riktigt fin liten stad. Hyfsat centrum med fin närhet till havet, nära till badstränder av hög klass osv. Skulle nästan kunna tänka mig att flytta dit.

Nu var det ganska länge sedan jag var där, typ 10 år sedan, och jag var väldigt ung då. Jag minns bara att staden gav mig negativa känslor. Men vem vet, jag kanske tycker annorlunda idag

Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Fast det här stämmer in på väldigt många mindre städer i Sverige. Särskilt under de mörka årstiderna. Till och med de lite större städena kan vara riktigt öde vissa dagar.

Jag kan inte säga att du har fel...
Citera
2020-02-04, 23:28
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Grannorten - den vackra trästaden - Eksjö, är nog ännu mer av en skithåla, om det nu ens är möjligt.

Nässjö har väl iaf det där imponerande hotellet, vad är det det heter - Höglandshotellet?

Det adderar ju lite cosmopolitisk känsla, mer än vad man kan säga om Eksjö.

Eksjö är charmigt, men lite sömnigt. Eksjö är en sån där stad där tiden stått stilla. Torget med ryttarstatyn, stora hotellet, kyrkan och Lennarts café är mycket trevligt. Jämför det med historielösa tråkställen som Nässjö, Tranås, Mjölby, Finspång Katrineholm, Flen, Kumla. Dit åker ingen på utflykt för där finns inget att se.
Citera
2020-02-18, 18:27
Medlem
flaess avatar
Det här TV-inslaget från 1994 om den gamla rivningshotade biografen i Tierp är väldigt talande.

En välförtjänt sågning av byhålan, även om Tierp inte på långa vägar var lika frånstötande 1994 så som är fallet i nådens år 2020:

https://www.youtube.com/watch?v=RIKDGEN8cwM

Huset räddades lyckligtvis från rivning, men den vackra inredningen kastades all världens väg och huset tjänar numera som sunkig kinakrog.
Citera
2020-06-20, 15:08
Medlem
Starbacks avatar
Stockholm. Där bor ju bara bonnläppar numera. Vi infödningar har trängts ut och bor nu nånstans i Spenaten. Fy fan.
Citera
2020-06-20, 20:04
Medlem
flaess avatar
Det slog mig häromdagen att praktiskt taget alla skithålor jag känner till kan indelas i två kategorier: bruksorter eller stationssamhällen.

En orsak till att många bruksorter utvecklas till så anskrämliga platser beror på bruksmentaliteten/jantelagen, som i förlängningen är intellektuellt dödande samt skapar oföretagsamma och konformistiska individer utan personlighet och driv. Detta leder till att de intelligenta ungdomarna med glöd som inte ser tjusningen i att sätta rekord i ölhävning, tatueringar, promiskuitet och hjärndöda diskussioner om silikonbröst lämnar brukshålan fortast möjligt. Degenerationen fortsätter sedan i samma takt som bruket skär ned personalstyrkan tills ingen annan utväg längre existerar än att slutligen slå igen bruket för gott. Vips så har vi en död brukshåla från helvetet ā la Lesjöfors, Hälleforsnäs, Långshyttan, Hofors och många, många fler!

Varför även många stationssamhällen utvecklas i fel riktning är lite mer komplext, för det är fler faktorer att ta hänsyn till. I Uppland, framför allt norra delen, är många utav stationssamhällena riktigt ruskiga platser. Det alla har gemensamt är den hiskeliga arkitektoniska utformningen som inte gör någon normalt funtad person glad. Sossebetong och fyra nyanser av brunt! En slags bruksmentalitet råder sedan länge även här på grund av att många industrier etablerade sig på orterna en gång i tiden, varav endast några få ännu är i drift. Nästan alla uppfördes också mitt i ingenstans, vilket går an i något avseende så länge kommunikationerna består. Men när järnvägstrafiken läggs ned helt och hållet så innebär det katastrof! Så är fallet för de tidigare blomstrande stationssamhällena Tärnsjö och det numera riksökända Knutby. Det förstnämnda kallas av elaka tungor för "Den sista färden"-hålan nuförtiden, och det enda som minner om de goda tiderna är de gamla ångloken uppställda på en 100 meter lång rälssträcka invid det gamla stationshuset....
Citera
2020-06-20, 20:07
Medlem
GudStraffarStatens avatar
En delad ettaplats får Sveriges Detroit aka Göteborg och skitstaden Mölndal (en sorts satellit till Göteborg). Jag bor själv i Stockholm, har även bott i Malmö, men flyttat ifrån skiten, men tyvärr tänker jag flytta från hela Sverige för jag pallar inte en sekund till av u-landet Sverige.
Senast redigerad av GudStraffarStaten 2020-06-20 kl. 20:11.
Citera
2020-06-20, 20:22
Medlem
Tror ingen nämnt bodafors? Övergivna hus mitt i centrum. Ligger inte centralt för någon.
Citera
2020-06-21, 08:34
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Aaaaaaaaah Hotell Högland!
https://www.hogland.se/?cookieChecked=true

Jag vill ta med min tjej dit bara för att, har sett det från tåget i många år och blivit sugen!

Som tidigare sagts i tråden: Min röst går på Filipstad:
En stad som totalt sänkt sig själva under isen och tappat sin själ.
Finns många exempel.

Hotell John fanns tidigare i Filipstad:
https://www.tripadvisor.se/Restauran...nd_County.html

Sjukaste betygen någonsin.
På parkeringen utanför har det stått en utbränd bil i åratal.
Hahaha hotell John.. Vad i helvete, vilka betyg 😂

Jag skulle vilja kasta in Gråtbäck i mixen, trots att jag har noll koll på vad det är för ställe. Jag tror att det kanske ligger i ”närheten” av Sveg och att vi hade åkt på en väg djupt inne i skogen i säkert en timme när det helt plötsligt stod en skylt ”Gråtbäck 10 km” vid en avstickare. Sen åkte vi vidare nån timme utan fler skyltar, som jag minns det. Kan fan inte vara askul där, var känslan.
Citera
2020-06-21, 11:14
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Ja det är en storstad, men akehodell har rätt i att du får svårt att hitta en infödd stockholmare i innerstan. Förvånansvärt många inflyttade "det-är-min-tur-nu"-stekare från landet.

Stockholms kommun har inte ens 1 miljon invånare.
Då är det måhända en stor stad, men ingen storstad.
Citera
2020-06-21, 12:53
Medlem
Skurhinkens avatar
Lesjöfors. (Lächäförs!)

Åkte ofta förbi denna deprimerande håla tidigare. Såg aldrig en käft där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in