Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-21, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Valfri by i Småland.

Är inte älmhult en ganska välmående liten stad eller större by? 17 568 invånare 2018.

Kan det verkligen stämma att älmhult bara hade 8,955 Dec 31, 2010 ?
Citera
2020-06-21, 17:22
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Stockholms kommun har inte ens 1 miljon invånare.
Då är det måhända en stor stad, men ingen storstad.

4 år senare Men helt rätt, det är ingen storstad. Skål
Citera
2020-06-22, 02:40
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TolerantSwine
Är inte älmhult en ganska välmående liten stad eller större by? 17 568 invånare 2018.

Du blandar ihop ort med kommun.

Låter rimligt att orten Älmhult har ca 9000 invånare medan Älmhults kommun har 17500 dito.

Såhär är det överallt där kommunen bär huvudortens namn.

Även i Stockholm: hur många räknar egentligen
Kista som en del av "stan", trots att det är en del av kommunen, till skillnad från Solna som varken ingår i staden eller kommunen Stockholm.

Ett annat exempel är Gävle: 100 000 själar i kommunen, men bettdligt färre i staden.
Citera
2020-06-24, 08:53
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TolerantSwine

Älmhult är ett välmående samhälle (ingen stad) med bra geografisk placering. Många stannar till här på IKEA, det finns direkttåg till både Stockholm och Malmö.

Helt klart en tätort med potential, dessutom har befolkningen ökat stadigt med +1200 inv. de senaste 5 åren.

Det finns skithålor i Småland, men Älmhult är inte en av dem. Småland överlag är väldigt glesbefolkat och det finns många gudsförgätna ställen som har svårt att locka till sig folk, tex. Virserum, Hultsfred, Ankarsum och Överum har sett bättre tider.
Citera
2020-08-11, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Tierp är ett litet samhälle, men tack vare obevekligt sossestyre sedan hedenhös så är hålan uppbyggd på ett ohyggligt ostrukturerat vis. Det har funnits goda förutsättningar att planera ett kompakt samhället enligt ABC-stadsprincipen, men istället så har Tierps sossepampar (som är osedvanligt korkade och storhetsvansinnesplågade även för att vara sossar) slängt upp bostads- och industriområden lite hur som helst utan någon som helst tanke på närhet till butiker, jobb och kommunikationer. Därav så kanske Tierp känns stort i relation till invånarantalet.

Det "kuliga initiativet" är ett projekt som har kostat kommuninvånarna åtskilliga miljoner. Initiativtagarna (arketypiska raggare med om möjligt ännu större hybris än kommunens sossepampar) lyckades dupera pamparna att motorsportarenan skulle sätta kommunen på kartan och skapa välstånd samt rikedom så länge kommunen är samarbetsvillig och via klassiskt sossemygel ser till att tillstånd om bygglov, buller m.m. sanktioneras i raketfart. För raggarna hävdade att de redan hade ingått inledande och positiva förhandlingar (det visade sig sedermera vara ren och skär lögn) med evenemangsarrangörer inom så vitt skilda branscher som motorsport, mässor, konserter, hundutställningar (!) och hästsport (!!). 500 000 - 600 000 åskådare kommer besöka anläggningen per år. Minst! Efter invigningen 2011 så har motorsportarenan genomgått en konkurs och som mest dragit omkring 50 000 besökare under ett år. En tiondel mot det förväntade årliga besöksantalet.....

Tierp är fruktansvärt kulturberikat. Framför allt somalier. Förmodligen Nordupplands mest mångkulturella håla. Plus en oherrans massa white trash ovanpå detta. Följaktligen så sker det mycket skit i Tierp. Jag bor gudskelov inte längre kvar i trakten, men bor förhållandevis nära och har många släktingar och vänner kvar i omgivningarna. Det är allt fler som inte längre vågar gå ut ensamma om kvällarna. Så illa är det nuförtiden i denna håla som under min uppväxt var så otroligt lugn och trygg att vistas i, oberoende av tidpunkt på dygnet.

Jag har besökt Tierp återigen och gillar stället. Orten ska även ha ett badhus jag borde besöka. Ser fint ut.

Tennis. Finns grusbana som ska vara gratis men jag hade hoppats på tennishall. Finns den har jag missat den.

Finns en fin liten park med kulturbyggnader. Det lite tråkiga i Tierp är att det verkar vara väldigt snålt med lunchrestauranger. Ett litet hotell såg jag också.

Fan Tierp har alla djäkla förutsättningar om folket där såg till att handla lokalt.

Har faktiskt en bekant som flyttat till Tierp och trivs. Jag trivs också där. Det är tyst och lugnt. Billeden går ju långt ute bortom fälten och det är helt rätt planerat.

Och Tierp motorstadion är ju skitcoolt!
Citera
2020-08-18, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Stockholms kommun har inte ens 1 miljon invånare.
Då är det måhända en stor stad, men ingen storstad.
Om man lägger till grannkommunerna Huddinge, Nacka, Solna med flera så kan man väl säga att det är en storstad, tycker jag i alla fall.
Citera
2020-08-19, 02:29
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Om man lägger till grannkommunerna Huddinge, Nacka, Solna med flera så kan man väl säga att det är en storstad, tycker jag i alla fall.

Solna och Nacka är egna "städer", även fast städer nu inte finns.

Vill minnas att det är 12 kommuner som utgör 'Storstockholm". Icke att blanda ihop med Stockholms län.
Citera
2020-08-19, 10:22
Medlem
Om man är intresserad av hur många människor som bor på en viss yta är det administrativa begreppet "kommun" ganska ointressant. I Stockholms tätort bor med råge en och en halv miljon invånare.
I Storstockholm som utgörs av samtliga kommuner i Stockholms län bor nu närmare 2,4 miljoner invånare.
Om man ska hålla på och tramsa med sådant här ska man ju dra av Frederiksbergs befolkning(det ligger mitt i staden...) från Köpenhamn också, vilket ju givetvis är orimligt.

Det bor ju för övrigt människor i Stockholms kommun som har längre till Norrmalmstorg än de som bor i diverse "kranskommuner" som Solna, Sundbyberg, Lidingö...

Dessutom är det pittoreska Upplands Väsby- Sollentuna nu Sveriges femte största tätort("stad" )
för människor som inte har så mycket annat för sig än att snöa in på administration/statistik.
Citera
2020-08-19, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
4 år senare Men helt rätt, det är ingen storstad. Skål

Vill man bo i Sverige är det bästa vi har dock, annars är det bara flytta till London, Paris, Barcelona, osv.

Personligen är der inte bara antalet människor i stan utan det är något annat, jag kallar det för metrokänsla.

Stockholm har ganska hög metrokänsla fast det är en liten stad. En ännu mindre stad med nästan ännu mer metrokänsla är Palma, dit kan jag tänka mig att flytta. En våning i Santa catalina kanske
Citera
2020-08-19, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Stockholm har ganska hög metrokänsla fast det är en liten stad.

Det kan man kalla det om man väljer att se det från den positiva sidan.
"Världsmetropolkomplex" och "stressigt" blir det om man väljer att se det omvänt.
När jag hade besökare från utanför Europa för en tid sedan så kunde de inte förstå att Köpenhamn och Stockholm var i princip jämnstora. "Stockholm känns mycket, mycket större. Det är ett helt annat tempo och betydligt fler människor i rörelse" var deras omdöme.
Personlige tror jag nog att jag föredrar den lite mindre stissiga känslan i Köpenhamn de flesta dagarna.
Citera
2020-08-19, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Det kan man kalla det om man väljer att se det från den positiva sidan.
"Världsmetropolkomplex" och "stressigt" blir det om man väljer att se det omvänt.
När jag hade besökare från utanför Europa för en tid sedan så kunde de inte förstå att Köpenhamn och Stockholm var i princip jämnstora. "Stockholm känns mycket, mycket större. Det är ett helt annat tempo och betydligt fler människor i rörelse" var deras omdöme.
Personlige tror jag nog att jag föredrar den lite mindre stissiga känslan i Köpenhamn de flesta dagarna.

Köpenhamn är också metro. Det är pulsen, restaurangerna osv som är grejen, inte hur stressigt det är.
Citera
2020-11-16, 07:24
Medlem
When6Loves9s avatar
De flesta orter i Värmland oftast gamla bruksorter med insnöade byfånar det bara skriker wt om dessa orter.
Munkfors = Tråkig by med litet centrum och en massa epa-traktorer
Hagfors = En håla som endast existerar pga svenska rallyt startar där
Ekshärad = Litet skitställe med en Pekås affär som man åker igenom på 3 minuter
Stöllet = Å herregud här finns verkligen ingen ting vill man ta självmord är det en bra plats att besöka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in