Citat:
Ursprungligen postat av
girlang
Barnpool tror jag också mest på.
Den allra enklaste teorin, vilket skulle kunna eliminera många spekulationer och frågetecken rörande förlopp som åtminstone jag finner lite märkliga med tanke på JMs och APs dåvarande situation. Ni får ursäkta att jag inte citerar allt jag kommenterar här.
Det vi kan konstatera från GWs uttalanden är att det allra största sannolikhet rör sig om mord. Det finns ett badkar i huset. Kroppens fyndplats är högst osannolik för både drunkning och att bli dränkt på.
AP är berusad när han dör. Låter högst osannolikt att han skulle ha kört själv eller skulle köra därifrån med tvillingarna med alkohol i kroppen. Utan att veta något om honom som person och hans alkoholvanor, rent logisk, inte skulle väl någon riskera att ge en sån person som JM detta "raketbränsle" i en skilsmässa?
Alkoholhalten i hans blod. Dricker du 5 starköl på låt oss säga 2,5 timme så når du om väger 85 kg en alkoholhalt på 1,5 promille En öl i halvtimmen. Det förutsätter dock att all alkohol hunnit ut i blodet. Hans behöver således inte ha druckit en enda droppe till ute vid stugan. Han kan ha druckit något annat där som var spetsat. Det enda som faktiskt talar för att han blev drogad är JMs iver om att han skulle kremeras om vi utgår från att det är sant.
Det spekuleras mycket om hur länge han varit där. Själv skulle jag efter omständigheterna vilja därifrån fortast möjligt. Han får skjuts dit och ska bara hämta barnen. Formaliteter klaras av. Någon tar tvillingarna och sätter dem i bilen, medans AP kanske diskuterar något med JM, både logiskt och smidigast om ärendet är just att hämta barnen.
Åter till barnpoolen. AP är nu färdig med exet, säger hej då, går iväg mot bilen intet ont anande. Blir påhoppad bakifrån, nedtryckt i barnpoolen. Ligger du framstupa i den, börjar bli lite berusad av ölen, så tror jag man är ett lätt offer för två vuxna personer. En sätter sig på ryggen och låser armarna och den andre på nacke huvud till exempel. Utgår från att Drottning Frögurka faktiskt har en barnpool. Extremt lätt att göra sig av med också, till skillnad från badkaret som kan lämna/innehålla bevis.
Tidsförlopp. AP behöver bara i princip varit dit och vänt alltså. Vi har ingen tidpunkt när han skulle hämta ungarna, men vi kan väl utgå ifrån att det sker hyfsat tidigt på kvällen då barnen är vakna. Vid obduktion så tar de levertemp för att konstatera ungefärlig tid för dödens inträffande. Har kroppen legat på land borde den temperaturen sjunkit långsammare än om han faktiskt legat i Hjälmaren hela tiden. Rätta mig om jag har fel här nu? Oavsett om han drunknat genom en faktisk olyckshändelse eller inte borde det placera tiden för hans död senare än den i själva verket inträffade om man nu utgår ifrån att polisen tror att den legat i vattnet hela tiden och ge lite trovärdighet åt "fiskehistorien".
Som sagt bara mina egna teorier, har ingen aning om det fanns en barnpool eller inte. Men det vore nog det smidigaste sätttet i alla fall utan att väcka misstankar hos offret och bästa utgångsläget för att dölja ett brott. Den samlade bilden av JM så här långt säger mig att det är en person man haft oturen att råka ut för, ingen man frivilligt umgås med mer än nödvändigt om man själv är vid sunda vätskor.