2016-12-17, 17:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
På tal om "medverkan till" , kan du förklara det för mig

Gärna också medhjälp

Mvh: nyfiken, serru

Ställ den frågan till Per.GW.Leifsson.

Han har intresse för frågeställningen och koll,

serru.

Citera
2016-12-17, 18:50
Medlem
Är det bara jag som anser att de misstänkta suttit häktade orimligt länge? Vad är det som fortfarande inte kan ha hunnits analyserats/utretts? Jag kan bara tolka det som att åklagare och polis inte har bevis som håller (iaf. i HR).

Jag är väl medveten om att de inte suttit häktade speciellt länge i jmf. med många andra, men iaf. Är det taktik av åklagaren att försöka knäcka de bägge misstänkta genom att hålla dem isolerade för att förmå dem att erkänna?
Citera
2016-12-17, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ställ den frågan till Per.GW.Leifsson.

Han har intresse för frågeställningen och koll,

serru.

Duckar du och passar vidare, vidare till en gubbe som inte ens hade koll på att MR
är önskad en RPU. Okej. Känns lite blygt detta, serru.
Citera
2016-12-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Är det bara jag som anser att de misstänkta suttit häktade orimligt länge? Vad är det som fortfarande inte kan ha hunnits analyserats/utretts? Jag kan bara tolka det som att åklagare och polis inte har bevis som håller (iaf. i HR).

Jag är väl medveten om att de inte suttit häktade speciellt länge i jmf. med många andra, men iaf. Är det taktik av åklagaren att försöka knäcka de bägge misstänkta genom att hålla dem isolerade för att förmå dem att erkänna?
Enligt GW är JM riktigt knepig att förhöra så jag tror att förhörsledarna har det jobbigt. Antar att de lägger pussel och hittar bitar från de olika brotten och med hjälp av detta bättre kan se helheten. Sammanhanget i sin helhet ger bättre redskap till analys och bevis tror jag
Citera
2016-12-17, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
För säkerhets skull tillägger jag att jag anser att JM är skyldig som synden till allt hon anklagas för men att åklagarna kommer att få djävligt svårt att bevisa det.

Det stämmer bra med vad jag länge varit inne på. Men hur länge kan det anses ok att hålla misstänkta häktade? Åklagaren bör väl ändå kunna hänvisa till vad eller varför inte åtal hålls? Vad tror ni denne framhåller som skäl till att så inte sker?
Citera
2016-12-17, 20:53
Medlem
Citat:
Nu får ni ta och lugna ner er lite, det behövs "främmande fåglar" i alla trådar egentligen, om alla jamsar med i huvudspåret så ser ingen sprickorna i fasaden.
Fast rätt många av oss fixar detta på egen hand, utan hjälp av främmande fåglar. Objektivt tänkande. Kritiken mot den främmande fågeln handlar ju inte om vederbörandes åsikter om fallet, utan om dennes vilja att ständigt försöka korrigera och mästra andra debattörer. Men detta faller ofta platt då man inte förstår vad debattören menar pga dennes styltiga språk. Men den otrevliga tonen är desto mer tydlig. Jag anar ett krisande psyke här...
Citat:
För säkerhets skull tillägger jag att jag anser att JM är skyldig som synden till allt hon anklagas för men att åklagarna kommer att få djävligt svårt att bevisa det.
Här kan vi ju bara gissa, vi vet ju inget om bevisläget och vad JM sagt i förhören. Jag tror att chansen är stor att hon har vecklat in sig i sina lögner och att ynglingen blivit pressad att erkänna en hel del.
Citera
2016-12-17, 20:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det stämmer bra med vad jag länge varit inne på. Men hur länge kan det anses ok att hålla misstänkta häktade? Åklagaren bör väl ändå kunna hänvisa till vad eller varför inte åtal hålls? Vad tror ni denne framhåller som skäl till att så inte sker?

De kan i princip hållas häktade hur länge som helst, Sverige är ökänt för sina långa häktningstider, det enda åklagaren behöver hävda är att utredningen framskrider, han/hon har den totala makten över tidsaspekten i fallet, advokaterna kan inget göra åt den saken.

Räkna iskallt med att det kommer minst tre omhäktningar till innan det går till åtal.
Citera
2016-12-17, 21:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Fast rätt många av oss fixar detta på egen hand, utan hjälp av främmande fåglar. Objektivt tänkande. Kritiken mot den främmande fågeln handlar ju inte om vederbörandes åsikter om fallet, utan om dennes vilja att ständigt försöka korrigera och mästra andra debattörer. Men detta faller ofta platt då man inte förstår vad debattören menar pga dennes styltiga språk. Men den otrevliga tonen är desto mer tydlig. Jag anar ett krisande psyke här...

Här kan vi ju bara gissa, vi vet ju inget om bevisläget och vad JM sagt i förhören. Jag tror att chansen är stor att hon har vecklat in sig i sina lögner och att ynglingen blivit pressad att erkänna en hel del.

Tror du har lite fel där, tråden har rullat på precis som om det vore "a walk in the park" för åklagarna, LKVN har på sitt burdusa sätt pekat på de svårigheter som åklagarna har, anstiftan är fan inte lätt att bevisa och håller MR käften så är uppförsbacken isbelagd dessutom.
Citera
2016-12-17, 21:24
Medlem
Citat:
Tror du har lite fel där, tråden har rullat på precis som om det vore "a walk in the park" för åklagarna, LKVN har på sitt burdusa sätt pekat på de svårigheter som åklagarna har, anstiftan är fan inte lätt att bevisa och håller MR käften så är uppförsbacken isbelagd dessutom.
Jag tycker mig själv mer ha noterat en konsensus just angående JM:s förmodade skuld. Jag förstår absolut åklagarnas dilemma. Det komiska är att den självutnämnde experten under sin bana här i tråden trampat rejält i klaveret med sina förutsägelser och tolkningar.
Citera
2016-12-17, 21:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Du är verkligen en "främmande fågel" i denna tråd. Otroligt dryg jävel!

Visst är det fascinerande att en tråd om en så komplex uppsättning brott som de JM tycks ha begått, nästan undantagslöst fokuseras på brotten och rättsväsendets strävan att lösa brotten.
Jag illustrerar vad jag menar med en summarisk "mini timeline", som illustrerar komplexiteten.
(det kan vara någon månad plus minus ibland, jag skriver från minnet)

Mini timeline
Huvudpersoner:
JM, Joh*nna Möller (*=a), 41-årig socionom från Eskilstuna
MR, Muh*mmad R*jabi (*=a), ensamkommande flyktingbarn från Iran, ålder oklar, mellan 18 och 25
Aki, JMs make, som JM troligen dränkte vid sommarstugan

december 2014: JM och Aki gifter sig
januari 2015: JM tar i hemlighet ut en stor livförsäkring på Aki
februari 2015: Maken Aki förgiftas, men han överlever
våren 2015 (ca?): JM hotar att ta livet av både make och föräldrar
juni 2015: Försäljningen av fastigheten som paret ägde avslutas
augusti 2015: Aki dränks vid sommarstugan. Ingen utredning inleds.
augusti 2015: JM försöker få Aki kremerad, trots hans egna önskemål om att inte kremeras.
oktober 2015: JM blir asylbaronessa med nytt företag
november 2015: MR kommer till Sverige som ensamkommande flyktingbarn
december 2015: MR flyttar in i ett hem i Arboga som JM driver utan tillstånd
februari 2016: Hemmet i Arboga stängs av IVO och MR flyttar hem till JM
mars 2016: JMs företag uppmärksammas i media för dyr hantering av ensamkommande, ca 60 000:-/månad och barn.
vinter-vår 2016: JM har sex med 15-16-åriga flyktingpojkar som hon träffat på ett av sina "hem".
början av juni 2016: JM anklagas för att ha hotat sig till sex med flyktingpojkar
slutet av juni 2016: Förundersökningen om sex under hot läggs ner
juli 2016: De som anklagat JM för att tvingat dom till sex misshandlas svårt. På uppdrag av "Big Mama" (JM) enligt ett vittne.
juni 2016: JM får beskedet att IF inte tänker betala ut livförsäkringsbeloppet till henne
3 augusti 2016: JMs mamma och pappa knivhuggs i sommarstugan. Pappan dör, men mamman överlever.
augusti 2016: Mamman och 4 personer till ansöker om kontaktförbud mot JM och MR
16 augusti 2016: JM och MR grips för mord och mordförsök
19 augusti 2016: Paret släpps p.g.a. brist på bevis. JM berättar i AB om sin fina relation till pappan...
29 augusti 2016: Förundersökning om mordet på Aki augusti 2015 inleds
30 augusti 2016: JM och MR grips i Trondheim
2 september 2016: Paret begärs häktade, på sannolika skäl misstänkta för mord och mordförsök
20 oktober: §7 undersökning av paret. JM berättar bl.a. om hur hur hon känner sig illa omtyckt, förskjuten och förtryckt av sina föräldrar.
25 oktober: Beslutas om en utökad rättsmedicinsk undersökning av Aki
8 november: JM delges misstanke om förberedelse och försök till grovt bedrägeri genom urkundsförfalskning
ca 28 november 2016: JM försöker muta vakt för att bryta mot restriktioner och få ett brev skickat
1 december: JM misstänks för mordet på maken
6 december: JM misstänks för ytterligare brott, ev. mordförsöket på maken
16 december: JM flyttas från Uppsala till Karlstad efter upprepade försök att bryta restriktioner i häktet

Det kan väl beskrivas som en kortversion av den del av JMs resumé som tråden i huvudsak fokuserar på.

Citat:
"Vedervärdiga typer på nätet är antingen schitzofrena eller också helt enkelt genuint vedervärdiga."

Citatet tillskrivs en okänd nordisk filosof

Senast redigerad av lasternassumma 2016-12-17 kl. 22:10.
Citera
2016-12-17, 22:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Jag uppskattar många av dina inlägg Reimer, men jag håller inte med dig om att det finns koncensus i tråden om att vägen tills att JM döms och att domen vinner laga kraft är enkel.
Det finns IMO däremot i det närmaste koncensus om JMs skuld.
Osäkerheten om hur det går i rätten kan ju bero på att vi inte vet vilka bevis mot JM som finns.
Låter tjatigt, för det har sagts så många gånger förr, men jag tjatar lite ändå:
– Ser fram emot FUP!

Citera
2016-12-17, 23:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
hmmm ... "inte skära, bara rispa"
antag att han erkänner misshandel, vilket blir "misshandel varav döden följt" och att åtalet blir därefter
antag att han inte kan visas vara äldre än 18 år
blir då utfallet/straffet därefter och möjligen det lindrigaste utfallet för honom?
(och henne, ifall ha lyckas ta på sig skulden ensam)
Är en sådan vändning möjlig, trolig?

Det vore intressant att se statistik, men jag har intrycket att mördare som erkänner blir allt mer ovanligt. Jag kan föreställa mig flera faktorer som påverkar mentaliteten. I utanförskapsområdena t.ex. betraktas poliser oftast som fiender och sällan som hjältar.
Två begrepp verkar ha blivit centrala för allt fler när gäller synen på brott:
– Alla är oskyldiga tills dom dömts. Det är naturligtvis inte är sant. Dom flesta skyldiga döms aldrig.
– En brottslingens fokus på skuld eller icke skuld har övergått till att vara på polisens förmåga att bevisa.

Attityden hos JM och MR ser ju, i alla fall hittills, IMO, ut att vara: "Ni kan inget bevisa!"
Vi får veta mer så småningom, men jag tycker nog redan att vad vi vet om att Göran snabbt avled och att Anki var skadad på ett sätt så att hon förefaller ha haft tur som överlevde, tydligt nog pekar på att avsikten var att döda. Kan en skicklig advokat trolla ihop en annan historia? Vem vet? Kan en domare och tre nämndemän tänkas köpa en sådan historia? Knappast, och inte utan att bli tillrättavisade av HR, IMO, men igen. Vem vet?

Gå in i sovrummet hos ett par som sover och knivhugga dom som "misshandel"? Med vilket motiv? Ett stort arv motiverade ju dödandet, men varför misshandel?

Lite tjat igen då. Vi får se vad det finns för bevis. Väntar med spänning på… Ja, du vet vad!

Vad som troligen har hänt, i stora drag, utifrån de observationer som vi har fått ta del av, är IMO ganska uppenbart. Om man som försvar, för att minska straffet, diktar ihop en osannolik historia så skulle det förvåna mig om en rätt köper en sådan historia. Men igen, vem vet?

Senast redigerad av lasternassumma 2016-12-17 kl. 23:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in