Flashback bygger pepparkakshus!
2016-08-20, 20:09
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det ska du väl inte vara, finns inget som inte säger att kommunen skulle köpa första bästa lediga villa i ditt område och göra flyktingboende av det.

Det händer dagligen. Det är därför man köper sin villa där politikerna själva bor, det är bättre med välartade svin till grannar än kaosfolket.
Citera
2016-08-20, 20:15
Medlem
Affärsidé:

Skapa lista på i vilka BRF som kommunerna äger BR.

Skapa lista på i vilka villaområden som kommuner äger villor.

ALLA som någonsin ens spekulerar i att köpa skulle köpa listorna först och främst.

Efter er första rena miljon i vinst så kan ni ju skänka mig en tanke plus kopior på listorna för personligt bruk.
Citera
2016-08-20, 20:31
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Affärsidé:

Skapa lista på i vilka BRF som kommunerna äger BR.

Skapa lista på i vilka villaområden som kommuner äger villor.

ALLA som någonsin ens spekulerar i att köpa skulle köpa listorna först och främst.

Efter er första rena miljon i vinst så kan ni ju skänka mig en tanke plus kopior på listorna för personligt bruk.

Grundtanken är väl hyfsad, men tyvärr fungerar det inte i praktiken.

Även i ett "rent" bostadsrättsområde kan ju kommunen när som helst och utan förvarning köpa upp bostadsrätter och fylla dem med kaosfolk. Föreningen kan ju inte neka som vi vet.

Så det som gäller ena dagen gäller kanske inte nästa. En affär med en bostadsrätt är ju en lång process med annonser, mäklare, visningar, , lån och möten med banker, försäljning av ens förra boende i vissa fall... mm... mm... En process som kan ta månader innan den nya ägaren faktiskt kan flytta in.

Jag kan till och med tänka mig följande scenario:

En familj vill flytta till en "rent" område. Man går på visning och allt ser bra ut. Området verkar lugnt och barnvänligt. Det det blir en utdragen budgivning som man till sist vinner, det gamla boendet ska säljas, men ska ta banklån, packa ihop och flytta. Det tar tid. Flera månader, kanske längre i vissa fall.

I ett "worst case scenario" kan familjen ha köpt en bostadsrätt där allt såg rätt och "rent" ut vid visningen och köpet, men innan de flyttat dit kan kommunen ha hunnit köpa en angränsande bostadsrätt och placerat MENA-män där. När familjen väl kommer med flyttkartongerna är det första de ser ett antal "Muhammeds" i porten som stirrar på dem med nattsvart blick.

Det är realiteten i det nya Sverige.

Det är så här det är nu.
Citera
2016-08-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Grundtanken är väl hyfsad, men tyvärr fungerar det inte i praktiken.

Även i ett "rent" bostadsrättsområde kan ju kommunen när som helst och utan förvarning köpa upp bostadsrätter och fylla dem med kaosfolk. Föreningen kan ju inte neka som vi vet.

Så det som gäller ena dagen gäller kanske inte nästa. En affär med en bostadsrätt är ju en lång process med annonser, mäklare, visningar, , lån och möten med banker, försäljning av ens förra boende i vissa fall... mm... mm... En process som kan ta månader innan den nya ägaren faktiskt kan flytta in.

Jag kan till och med tänka mig följande scenario:

En familj vill flytta till en "rent" område. Man går på visning och allt ser bra ut. Området verkar lugnt och barnvänligt. Det det blir en utdragen budgivning som man till sist vinner, det gamla boendet ska säljas, men ska ta banklån, packa ihop och flytta. Det tar tid. Flera månader, kanske längre i vissa fall.

I ett "worst case scenario" kan familjen ha köpt en bostadsrätt där allt såg rätt och "rent" ut vid visningen och köpet, men innan de flyttat dit kan kommunen ha hunnit köpa en angränsande bostadsrätt och placerat MENA-män där. När familjen väl kommer med flyttkartongerna är det första de ser ett antal "Muhammeds" i porten som stirrar på dem med nattsvart blick.

Det är realiteten i det nya Sverige.

Det är så här det är nu.

Om listor fanns tillgängliga, med kartor på områden man bör undvika. Då hade det varit en god start.

Självklart kan man inte förutspå framtiden, så om kommunen köper grannlägenheten eller grannens villa så är det kört.

Någon argumenterade för att de "finare områdena" är trygga. Total BS, två miljoner per lägenhet gräver dig långt in i välfärdens lånedjungel. Där snackar vi fina områden. Även i storstäderna.
________

Sen vill jag också ta upp en sak... Jag har pratat med två vänner som är mäklare. Deras största kundgrupp är äldre människor som vill sälja sina villor och köpa bostadsrätter eller hyra lägenheter mer centralt... De är tvungna att bo kvar eftersom det är omöjligt att få tag i lägenheter i städernas centrum. Det är en orsak till varför det även är en brist på villor utanför städerna. De nya svenskarna fick gå före i hyresrättsköerna, så de äldre med över 20 år i kö... får inga lägenheter. De sitter hemma i sina stora hus som de inte kan ta hand om.

De här mäklarna är seriöst oroliga inför situationen, de varnar för en kollaps, inte någon bolånebubbla eller så... en typ av samhällskollaps även för de "rika" svenskarna med stora förortsvillor som helt enkelt är för gamla för att bo i hus.

Leve Sverige...

- Sen så knyts inte nävarna så länge till. - ( jag har ju iofs ofta fel, men om jag hade en febertermometer så hade den visat 41 grader, landet är sjukt, väldigt sjukt )
Citera
2016-08-20, 22:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Hur välvilliga tror du de enskilda tjänstemännen skulle bli i ärenden som rör BRFen i fråga, när det t ex gäller tillstånd för ombyggen, bygglov för inredning av vind etc? Där stöter du på situationer där du får känna på den enskilde tjänstemannens makt att förhala, krångla till etc.

Helt säkert, och därför skall man se till att inte få dem i sin brf, ty då kan de ställa till elände inifrån också.
Citera
2016-08-20, 22:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
En enkel protest som inte kostar ett öre extra och som heller inte är olaglig är att vid en försäljning be mäklaren skriva i annonsen att säljaren av objektet inte godtar kommuner och landsting som köpare. Så borde folk göra tycker jag.

Är det juridiskt möjligt, givet att lagen ger kommunen möjligheter att köpa in sig? Kan man skriva brf-stadgar på så vis?
Citera
2016-08-20, 22:31
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Är det juridiskt möjligt, givet att lagen ger kommunen möjligheter att köpa in sig? Kan man skriva brf-stadgar på så vis?

Man KAN skriva så, men om kommunen vill köpa bostadsrätten ändå kan man inget göra.

Det som utformar sin annons så lär ju dessutom bli nedringd av henvänsterjournalister som vill ta reda på vad personen bakom texten har för värdegrund. För att sedan hänga ut vederbörande till allmän beskådan.

Slutsats: Återigen ingenting som fungerar i praktiken.
Citera
2016-08-20, 22:32
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Inte för jag inte tror dig men...källa på det tack!

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...ende-1.3449618
Citera
2016-08-20, 22:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Man KAN skriva så, men om kommunen vill köpa bostadsrätten ändå kan man inget göra.

Det som utformar sin annons så lär ju dessutom bli nedringd av henvänsterjournalister som vill ta reda på vad personen bakom texten har för värdegrund. För att sedan hänga ut vederbörande till allmän beskådan.

Slutsats: Återigen ingenting som fungerar i praktiken.

Då behöver man som företrädare för Brf enbart säga att vi i föreningen viss skydda vår investering och avser inte något politiskt ansvar med våra redan skattade pengar. Klick!
Citera
2016-08-20, 22:49
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...ende-1.3449618

Så sjukt! Så himla sjukt!
Bra av Hampus att starkt ifrågasätta de här galenskaperna.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2016-08-20 kl. 23:10.
Citera
2016-08-20, 22:49
Medlem
NSOs avatar
Citat:

Jag talar inte om föreningen. Jag talar inte om stadgarna.

Jag talar om att en privatperson med BR-lägenhet inte skriver under några köpehandlingar med kommunen. Säljbojkott riktad mot kommuner och landsting. Det är i det skedet man kan stoppa dem. Folk väljer själva vem de säljer till.

Nekas kommunen att köpa BR-lägenheter av säljarna på marknaden uppstår inte problemet att föreningen inte kan neka dem - kommunhelvetet kommer nämligen inte att komma så långt att styrelsen prövar dem som medlemmar.
Citera
2016-08-20, 22:51
Medlem
Citat:
Då behöver man som företrädare för Brf enbart säga att vi i föreningen viss skydda vår investering och avser inte något politiskt ansvar med våra redan skattade pengar. Klick!
Ja, då möts ni i hyresnämnden nästa gång där ni får på fingrarna. Ingen fara, rättshaverister kommer dit hela tiden så de är erfarna. Kommuner har en lagstadgad rätt till medlemskap - de går inte att neka och lagen står över stadgarna i hierarkin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in