Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Problemet är ifall detta inte är århundradets trollning, att han är väldigt paranoid. Han har troligen varit det några år och därför är hans historier så vidlyftiga, eftersom en paranoid person vanligtvis bygger på sin historia mer och mer. Några maniska drag kan jag inte se. Ej heller någon egentlig depression, förutom att han bitvis verkar nedslående vilket är vanligt för paranoida personer då dom upptäcker att deras inre föreställningsvärld ifrågasätts och inte delas med personer dom diskuterar med. Därför ska sådana personer inte ifrågasättas för att ej förvärra deras tillstånd.
Hans tankar är inte lite paranoida utifrån att dom kunde varit verkliga utan dom är enligt mig av bisarr karraktär, dvs inte möjliga i praktiken. Vilket betyder att han är inne i en djupare psykos som skapar dessa djupare och bisarra tankarna om aliens, insekter, mantis och annat orealistiskt. Det hade varit en annan femma om han trott att grannen spioner på han och avlyssnat hans lägenhet..
Största hindret nu är han riskerar depression vilket är relativt vanligt för dessa personer, det är en stor psykisk press han befinner sig i, utifrån hans föreställningsvärld som nu ifrågasätts från höger och vänster. Åldersmässigt befinner han sig snart i en period i livet då flest män begår självmord. Depressionen i sig är ofta ett stort problem som följer personer med paranoida tankar. Eftersom paranoida tankar även ofta medför att vänner och andra nära bryter kontakten. Tyvärr kan depressionen i sig leda till tankar om självmord om han är dålig på att hantera just depression.
Jag kan inte se så mycket mera symptom på mannen förutom att jag anar ett visst känslovbortfall iom han verkar sakna vissa hämningar, jag tänker på sexuella utspel, vilket iofs även kan ses hos maniska personer men också hos en mängd andra personer med psykiatriska tillstånd.. Det kallas för negativa symptom då något fanns från början men avtar iom psykisk sjukdom som just avsaknaden av skuld och skamkänslor. Han säger också på videon att han inte är galen vilket i sig är ett dåligt tecken, det är ett tecken på avsaknad av sjukdomsinsikt. Vilket inte är bra, då personer som saknar sjukdomsinsikt ofta är dom som är mest sjuka.
Det är en sak med LBs tillstånd som jag har väldigt svårt att förstå. Jag citerar del av Hegamon inlägg som bakgrund eftersom det får mig att nästan tycka att det hänger ihop.
Det som jag tycker är helt obegripligt är hur LB kan vara både så otroligt naiv, lättlurad, påverkbar, mottaglig för varje galen video som flödet presenterar för honom
samtidigt som han är helt omöjlig att nå fram till för människor som verkar vilja honom väl och försöka tala honom tillrätta.
Hur kan man låta sig trollas av några mopedkillar samtidigt som man helt avfärdar väl underbygda och kloka argument i komentarsfälten? Någon sorts selektiv blindhet.
Kan det vara en effekt av någon typ av paranoia? Det verkar så godtyckligt bara. Varför tar han vissa saker som sanning hur tokiga de än är och avvisar andra saker hur troliga de än är? Hur kan en människa hamna i ett sådant reverserat logikläge?
För mig är det lika delar obegripligt och skrämmande. Det skrämmande ligger inte i att LB själv är speciellt skrämmande utan i att fundera kring hur världen ter sig för LB subjektivt.