Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-08-23, 17:05
  #25
Medlem
Snubbbens avatar
Nej, faktiskt inte. Jag har ju kvitto, garanti och kartong så.. Visst jag har haft en massa problem med lagen sedan barnsben men jag har aldrig varit en tjuv. Den här fick jag som kompensation av en vän istället för pengar han var skyldig mig.
2016-08-23, 17:32
  #26
Medlem
ArischManns avatar
hade samma problem för ett par år sen, löste det genom att installera något finurligt program på en bootable usb sticka & det funka galant!
2016-08-23, 17:44
  #27
Medlem
Ils avatar
Slå av datorn helt.
Starta datorn och tryck på knappen "F11" som sitter högt uppe till höger på ditt tangentbord under uppstarten. Alltså direkt efter att datorn börjar starta så trycker du F11 om och om igen tills att något händer.

Därefter följer du instruktionerna.
Det du håller på att göra är då att fabriksåterställa datorn så att den blev som när du köpt den från affären.

Allting du har haft på datorn kommer att gå förlorat om du gör detta!
Men du kan använda datorn igen efteråt.

Lycka till!

Du säger att du först glömt lösenordet och att du köpt datorn ärligt, sedan säger du att du fått den av en kompis..

Om du har en stulen dator så kan du gå och lämna tillbaks den på en gång för du kommer inte att kunna använda den efter att stöldskyddet triggar. Vilket kommer att ske förr eller senare.
Datorn har inbyggt stöldskydd som inte går att ta bort ens för en expert.
Stöldskyddet har spårning också så att datorn går att hitta, även om den är avslagen.
__________________
Senast redigerad av Il 2016-08-23 kl. 17:52.
2016-08-23, 18:13
  #28
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il
Om du har en stulen dator så kan du gå och lämna tillbaks den på en gång för du kommer inte att kunna använda den efter att stöldskyddet triggar. Vilket kommer att ske förr eller senare.
Datorn har inbyggt stöldskydd som inte går att ta bort ens för en expert.
Stöldskyddet har spårning också så att datorn går att hitta, även om den är avslagen.

Jasså, Har G51 GPS m. egen hårdvara och anti-theft system som residerar på något icke överskrivningsbart?
Var något nytt för mig att budget-datorer i 4-5000kr klassen hade sådant, och absolut att det var något som folk rent generellt aktiverar.
Intel AT finns ju men är ju knappast något som alla aktiverar (då det mest är företag som har det) eller ens vet hur de använder om de faktiskt har använt det...
2016-08-23, 18:14
  #29
Medlem
Snubbbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il
Slå av datorn helt.
Starta datorn och tryck på knappen "F11" som sitter högt uppe till höger på ditt tangentbord under uppstarten. Alltså direkt efter att datorn börjar starta så trycker du F11 om och om igen tills att något händer.

Därefter följer du instruktionerna.
Det du håller på att göra är då att fabriksåterställa datorn så att den blev som när du köpt den från affären.

Allting du har haft på datorn kommer att gå förlorat om du gör detta!
Men du kan använda datorn igen efteråt.

Lycka till!

Du säger att du först glömt lösenordet och att du köpt datorn ärligt, sedan säger du att du fått den av en kompis..

Om du har en stulen dator så kan du gå och lämna tillbaks den på en gång för du kommer inte att kunna använda den efter att stöldskyddet triggar. Vilket kommer att ske förr eller senare.
Datorn har inbyggt stöldskydd som inte går att ta bort ens för en expert.
Stöldskyddet har spårning också så att datorn går att hitta, även om den är avslagen.

Tack för tipiset, verkade lite långsökt men provade några gånger och funkade inte med din metod.

Ja jag orkade bara inte förklara hur jag fått tag på den. Betalade 500 också i mellanskillnad för skulden så kändes bara onödigt att förklara.

Jag har som sagt kvitto och allt och vill bara få sålt den. Men den är uttagen på ett företags namn, gör det någon skillnad när det gälller garantin?
2016-08-23, 18:29
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbben
Nej, faktiskt inte. Jag har ju kvitto, garanti och kartong så.. Visst jag har haft en massa problem med lagen sedan barnsben men jag har aldrig varit en tjuv. Den här fick jag som kompensation av en vän istället för pengar han var skyldig mig.

Fick du inte köpa den billigt av någon som tyckte synd om dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Snubbben
Tack för tipiset, verkade lite långsökt men provade några gånger och funkade inte med din metod.

Ja jag orkade bara inte förklara hur jag fått tag på den. Betalade 500 också i mellanskillnad för skulden så kändes bara onödigt att förklara.

Jag har som sagt kvitto och allt och vill bara få sålt den. Men den är uttagen på ett företags namn, gör det någon skillnad när det gälller garantin?

Alltså, jag tror det är bättre att du bara säger som det är och slutar jiddra om kvitton och skit. Du har fått alla råd som finns. Duger inget av dem, så åk till butiken du.
2016-08-23, 18:38
  #31
Medlem
Betala någon som gör det åt dig, mycket lättare än att folk här ska förklara. Nu har du många guider på både engelska och svenska och du klarar det fortfarande inte. Då hjälper det inte att skrika HJÄLP här.

Hitta något hål-i-väggen-butik och låt de fixa skiten åt dig och du pröjsar.
2016-08-23, 19:20
  #32
Medlem
kimdah2002s avatar
Ta dig till en annan dator sätt i ett usb och ladda hem windows 10 från microsoft
När programmet frågar om du skall installera det på datorn eller på usb väljer du det senare.

När nedladdningen är klar ta ut usb minnet och sätt i det i din bärbara dator och boota om från usb
kör installationen och när datorn frågar om du skall uppdatera eller göra en ny installation så väljer du ny

Ange ett nytt konto o lösenord när dato har installerats om

fixat o klart
2016-08-23, 21:00
  #33
Medlem
Astalons avatar
Är inget geni när det kommer till detta, men för att boota från USB måste väl TS ta sig in i BIOS och sätta den inställningen?

Ser det lite svårt med tanke på att TS inte ens verkar vara kapabel till att följa en handfull, tydliga instruktioner...
2016-08-23, 22:50
  #34
Medlem
Snubbbens avatar
Som sagt jag är lite smått utvecklingsstörd när det kommer till att följa instruktioner med ord och begrepp jag inte har en aning om vad dom innebär.

Jag förstår dock att jag bl a kan ominstallera datorn med skiva och så men den saknas tror jag. Måste gå och hämta laddaren och sen gå till affären för att be om hjälp....
2016-08-26, 04:55
  #35
Moderator
vhes avatar
OK, då detta inte kan betraktas som en IT-säkerhetsfråga så låser vi tråden och hänvisar till (FB) *** Tråden om att formatera, installera, ominstallera, säkerhetskopia Windows

/Moderator
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback