Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-24, 10:01
  #1
Medlem
Pinkuss avatar
Har ett Aktiebolag utan anställda som jag äger själv, ej börsnoterat. De senaste åren har företaget inte gjort nån större vinst och har inte tagit ut nån lön och är därför inte registrerad arbetsgivare. I år kommer det in lite mer pengar, inte tillräkligt för att jag skall kunna ta ut lön varje månad, men skulle ändå vilja plocka ut en del lön som en engångsumma. Måste jag registrera mig som arbetsgivare för det?
Citera
2016-08-24, 10:12
  #2
Moderator
HelgeBuks avatar
Kan du inte ta det som utdelning? Annars lär du behöva arbetsgivarregistreras. Det är ingen större börda, men du får i så fall lägga några minuter i månaden på att skicka in en arbetsgivardeklaration på 0 kr de månader du inte tar ut nån lön.
Citera
2016-08-24, 12:02
  #3
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Kan du inte ta det som utdelning? Annars lär du behöva arbetsgivarregistreras. Det är ingen större börda, men du får i så fall lägga några minuter i månaden på att skicka in en arbetsgivardeklaration på 0 kr de månader du inte tar ut nån lön.

Jo, iofs, har gjort det innan, men vore trevligt att få lite lön och pension också ibland
Citera
2016-08-24, 16:58
  #4
Medlem
Du skattar mer om du tar ut det i lön, så en utdelning är väl att föredra.
//A
Citera
2016-08-24, 17:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Du skattar mer om du tar ut det i lön, så en utdelning är väl att föredra.
//A
Utdelning som bygger på vinster genererade i år kan inte tas ut förrän tidigast nästa år, det måste passera såväl årsbokslut som bolagsstämma först.
Citera
2016-08-24, 17:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Du skattar mer om du tar ut det i lön, så en utdelning är väl att föredra.
//A

Visst, men utdelning sker på medel som du betalt bolagsskatt för. Sedan inga pensionspoäng på utdelning givetvis.
Citera
2016-08-24, 21:30
  #7
Medlem
Ja, du måste registrera dig som arbetsgivare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback