Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-24, 10:34
  #1
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag har ett AB som i huvudsak ägnar sig åt konsulttjänster inom mekanisk konstruktion. Nu har jag sett att det är en intressant mässa på gång inom automation och processteknik vilket jag till viss del jobbar med. Då slår mig ett par frågor:

1.
I nuläget är det ganska lite av just automation och processteknik i det jag gör, men jag kan mycket väl jobba djupare inom de skråna i framtiden, och det har helt klart en koppling till mitt (företagets) arbete även i dagsläget, men finns det nånstans exempel på hur svag koppling en mässa/konferens får ha till ens huvudsakliga verksamhet innan man straffas för det vid eventuell revision?

2.
Rent praktiskt, om mässan pågår t.ex. ons-tor och jag väljer att besöka den under torsdagen (ankomst kvällen före) och sen stanna kvar i staden över fredag (kanske t.o.m. lördag-söndag) helt privat, hur funkar det bokföringsmässigt?
Jag utgår från att företaget kan betala själva resan (tåg/flyg/milersättning vid privat bil) och minst två hotellnätter (ons-tor-fre) men om jag betalar hela hotellvistelsen (låt säga ons-tor-fre-lör) delar jag då upp hela hotellnotan på 3 och bokför 1/3 av summan som lön och 2/3 som t.ex. "övriga personalkostnader" (har inte kontolistan framme, det finns antagligen nåt som heter "logi" eller så som passar bättre men skit i såna detaljer just nu) eller får firman stå för även den tredje natten?
Dessutom gissar jag att det blir traktamente ons-tor och ev. fre eftersom det är en hemresedag (hemresa har jag ju oavsett om jag stannar kvar privat eller inte, och syftet med resan är affärsmässigt).


Det känns som det är väldigt lätt att göra fel med sånt här men samtidigt kanske det är lite suddiga kanter och stora gråzoner där det trots allt tillåts en viss flexibilitet även från myndighetshåll? (Har svårt att tro det)
Citera
2016-08-24, 11:36
  #2
Medlem
För mig låter både 1 och 2 lättsålt.

1. Precis som du säger, det kan vara ett område du tycker är intressant och har funderingar på att fördjupa dig i. Då är väl en mässa ett ypperligt sätt att få större insikt i om detta är något för ditt företag eller inte?

2. Skulle säga att det är väldigt vanligt för deltagare i mässor att stanna en extra dag. Låt säga att du också vill göra det, med syfte att knyta kontakt med andra mässdeltagare som stannar längre. På så sätt kan du bekanta dig mer med automation och processtekniker, eller rentav försöka hitta samarbetspartners. Utfallet är väl mindre viktigt än syftet i sig. Känns som att minst en extra dag är "grönt".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback