Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-17, 01:49
  #649
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset

Det finns inga kristna medborgare, det finns "arbetare" som behandlas som slavar.

Blev faktiskt lite sugen på att kommentera igen ändå och ska försöka hålla högre kvalite på min debattnivå trots att det känns helt hopplöst ibland. Men att kalla folk tröga är faktiskt inget konstruktivt när det kommer till att diskutera. Så jag står för att det var fel av mig. Till saken nu

Det fetstilade i quoten är också min uppfatting, däremot har jag ingen aning om vad dessa "gästarbetare" har för religions bakrund. Hade dock chansat på att det är mestadels från asien man importerar denna arbetskraft.

Det jag tycker blev intressant är att just saudiarabien togs upp eftersom att det är ett intressant ämne i sig när man talar om islam idag. För de landet är nog ett av få länder som klarar att konkurera med USA och Israel som äckligaste stryen på denna planet. Kanske därför dessa är såpass bra vänner också?

Nu ska jag inte säga förmycket du religion faktiskt inte är någon som har intresserat mig särskilit mycket generellt, men jag har fått uppfattningen om att de flesta muslimer ser saudi-styret som fiender snarare än som sina vänner. Detta har jag även uppfattat ska gälla oavsett vilken sorts muslim (sunni/shia) man talar med. Har även uppfattningen om att den "elit" som kan klassas som denna världs cancer (de som styr väst åt helvete) är anledningen till att saudiarabien har kunnat existera öht.

Det är vad jag har förstått även saudiarabiens sektversion av islam som ligger till grund för det vi kallas IS. Verkar iallafall som att dessa har sin sjuka idiologi med rötter ifrån den saudiska wahabismen. Nu har varken islam eller religion i sig varit något av de som jag varit intressarad av, men man halkar ju in på dessa spår när man "forskar" i hur sjukt världen är, varför den är det, hur det har blivit så samt vilka som stryr i alla dessa destruktiva och jaaa lite enkelt sagt äckliga makt-konstellationer.

Kanske ses som ett långt sidospår till själva rubriken på tråden men just saudiarabien och IS blir ju väldigt relevant och direkt kopplat till t.ex. frankrikes reaktioner på muslimer idag. Jag menar, det har ju bott väldigt mycket muslimer där enda sen frankrikes kollonier gavs upp efter andra världskriget.

Är lagom trött nu så det för räcka för idag.

Säkert en mängd stavfel p.g.a. sömnbrist och möjligvis även endel sakfel då detta inte är mitt starkaste intresseområde. Men ser fram emot att läsa hur ni tänker om detta faktiskt.
Citera
2016-09-18, 15:39
  #650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det bästa tecknet på att någon försöker desinformera är att de hackar upp ett resonemang i småbitar för att försöka förvirra.

Grattis till dina påhittade kompisar för deras medborgarskap i Saudi.

Det finns inga kristna medborgare, det finns "arbetare" som behandlas som slavar.

Nyss var du med på att avhoppare från islam avrättas, och du har fått hjälp att googla.

Exemplet du hackar i bitar här, hade bl a åtalats för att främja islam.

Mitt svar var jätteenkelt att följa, uppdelat i punkter. Du har inte motbevisat något med dina spridda kommentarer.


Jag bryter isär för att folk här på FB har kritiserat mig för att inte göra det.

Det är inte kompisar, det är en islamkonvertit jag träffat under utbildning samt en kompis pappa som är är olje-importör/exportör.

Dom behandlas inte som slavar, även om det finns klar särbehandling, det finns tex en bilväg för muslimer och en för kristna. Kristna får inte rida på höga riddjur, får inte vara beväpnade, etc.

Ja, avhoppare från islam avrättas (ska nämnas att detta inte har stöd i koranen btw, men, Saudi gör ju lite som dom vill), jag bad dock om ett exempel på en person som avrättats för att vara ATEIST, vilket någon påstod att det var lag.

Motbevisat och motbevisat. Personen som nu påstod att Ateister bliv avrättade har fortfarande inte kommit med ett enda exempel på detta. JAg förnekade aldrig att avhoppare avrättas.
Citera
2016-09-19, 15:03
  #651
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Jag bryter isär för att folk här på FB har kritiserat mig för att inte göra det.

Det är inte kompisar, det är en islamkonvertit jag träffat under utbildning samt en kompis pappa som är är olje-importör/exportör.

Dom behandlas inte som slavar, även om det finns klar särbehandling, det finns tex en bilväg för muslimer och en för kristna. Kristna får inte rida på höga riddjur, får inte vara beväpnade, etc.

Ja, avhoppare från islam avrättas (ska nämnas att detta inte har stöd i koranen btw, men, Saudi gör ju lite som dom vill), jag bad dock om ett exempel på en person som avrättats för att vara ATEIST, vilket någon påstod att det var lag.

Motbevisat och motbevisat. Personen som nu påstod att Ateister bliv avrättade har fortfarande inte kommit med ett enda exempel på detta. JAg förnekade aldrig att avhoppare avrättas.

Och mina svar till dig förklarade alltså varför det du begär är tekniskt omöjligt. Upprepa punkt efter punkt i mitt förra inlägg, tills det går in. Saudiarabien är en religiös diktatur.
Citera
2016-09-19, 21:24
  #652
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Tycker det är helt OK av polisen att använda pepparspray för att se till att maskeringsförbudet på gator och torg efterlevs, svensk polis borde göra likadant!
Citera
2016-09-22, 18:55
  #653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Och mina svar till dig förklarade alltså varför det du begär är tekniskt omöjligt. Upprepa punkt efter punkt i mitt förra inlägg, tills det går in. Saudiarabien är en religiös diktatur.

Så hur har folk lyckats få fram ett flertal andra rättsfall från saudi, om det är omöjligt? I Svenska tidningar står det ju tex då och då hur många dom avrättat under året.
Citera
2016-09-23, 20:20
  #654
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
När får vi se nåt liknande här?
Jag anmäler mej frivilligt som slöjryckare.

Sedan burkiniförbudet införts på flera håll i Frankrike har polisen gått hårt åt muslimska kvinnor.
Nu kommer bilder från stranden i semesterorten Nice på där polis beväpnad med pepparsprej tvingar en kvinna att ta av sig sin hijab.

Nice förbjuder burkinin
”Det var våldsam stämning”
I Cannes tvingades en annan kvinna att lämna stranden och betala böter för att hon bar hijab.
– Jag tänkte inte ens bada, bara doppa mina fötter, säger kvinnan.
Hon visste inte om att det fanns ett förbud och kläderna täckte inte hennes ansikte.
En fransk journalist på plats såg poliserna rikta pepparsprej även mot henne och människor omkring började skrika åt kvinnan att hon inte var välkommen i Frankrike.
– Det var ganska våldsam stämning. Jag hade känslan av att de skulle ge sig på en kvinna som bara satt på marken och grät tillsammans med sin dotter, säger journalisten Mathilde Cusin till Franska 4TV.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23397202.ab





Jag orkade bara titta på hälften, det här är inte nyhetsrapportering det är tyckande vid fikabordet.
Riktig journalistik innebär research.

Citerar mig själv

Citat:
Ganska nyligen hade vi en Burkinidebatt på tapeten. Det var väldigt lätt att använda ett narrativ som spelade på kvinnors rädsla, ”kvinnan tvingades att klä av sig”. På det viset kunde man dölja både vad ärendet handlade om egentligen, nämligen Frankrikes erfarenhet av ett blodigt religiöst inbördeskrig, och de lagar som de stiftat för att förhindra att en religion tvingar sig på dess medborgare. För nej hon tvingades inte ta av sig kläder, hon tvingades ta av sig en religiös symbol. Med det valda narrativet så döljs den lobbyism som bedrivs av muslimska krafter vilket faktiskt är vad som pågår. Som jag skrev så röstar de flesta journalister MP, ett parti som har kända islamister inom partiet. Go figure

Istället för att ta reda på vad som sker och varför, så förskjuts fokus i debatten till att handla om att kvinnor ska få ha vilka kläder de vill på sig, och det horrbila i att män tvingar en kvinna att klä av sig. En skräck alla kvinnor kan känna igen sig i. Men Burkinin är som sagt inte främst inte ett badplagg utan en religiös symbol, och kvinnan hade skylande kläder under, det gick därför utmärkt att ta av den religiösa symbolen utan att visa mer hud. Det går också att bada i en europeisk baddräkt frän 1800 talet om man inte vill visa upp sig. Små mössor finns också till för den som vill skyla sig, så problemet är alls inte hur mycket eller lite hon har på sig, utan att man i vissa Europeiska länder inte vill få andras religion nerkörd i halsen.

Journalisterna är inte längre ute på ett journalistiskt uppdrag, ingen research görs, utan man är istället ute efter att piska upp en stämning så att man får folket med sig. I detta fall skall det trummas in att muslimer är offer, och att den som inte håller med är islamofob. Den som verkligen gjorde reseaarch på detta insåg att den här händelsen likt flera i sitt slag är en medveten provokation, för att förstärka offerbilden. Journalisterna går alltså i lobbyisternas ledband helt utan kritiskt tänkande, i själva verket så blir de ju inte något annat än marionetter i händerna på någon med en agenda. Det journalistiska uppdraget är helt kastat över bord till förmån för pengar? Ära och berömmelse? Att man likt Don Quijote tror sig vara god och en hjälte när man slåss mot väderkvarnar?

Citat:
Det visar sig också att det ligger en välbärgad fastighetsmagnat bakom. Rachid Nekkaz erbjuder sig nämligen att betala alla böter för de burkiniklädda kvinnorna och är redan uppe i hundratusentals Euro för böter mot slöjförbudet.

Citat:
Vad handlade det här med burkinin om då egentligen? Jo Laicité heter den princip som styr det franska samhällets och den franska statens, sekulära karaktär. Den innebär i huvudsak att religion och kyrka hålls utanför det politiska livet, och nekas inflytande i statliga angelägenheter. Laicité har sitt ursprung i de historiska förändringarna efter den franska revolutionen 1789 Laicité kommer alltså från revolutionens: Liberté Egalité och Fraternité, dvs Frihet Jämlikhet och Broderskap som vi alla läst om i skolan, eller i alla fall trodde jag det.

Det finns också ett vidare historiskt perspektiv. Under reneässensen påbörjades reformationen i Europa, och särskilt Frankrike fick tidigt en stor kalvinistisk (protestantisk) befolkning, vilken den katolska kyrkan utsatte för en blodig religionsförföljelse, som sedermera urartade till ett religiöst inbördeskrig 1562 – 1598. Huggenotterna dvs de franska kalvinisterna förföljdes och massakrerades av den katolska kyrkan som helt enkelt inte ville ha inskränkningar i sin makt. Det hela eskalerade efter Bartolomeinatten, alltså en variant av ”kristallnatten” fast här var de drabbade protestanter som massakrerades. Förföljelsen spred sig ut på landsbygden och resulterade i att de överlevande i hundratusentals fick fly landet. (Många till Amerika) Religion handlar alltid till syvende och sisdt om makt. Och Frankrike vill helt enkelt inte att religion skall få makt över samhället då man ser religionens inflytande som ett hinder för demokrati och modernisering av samhället.


Citat:

Vad handlade det här med burkinin om då egentligen? Jo Laicité heter den princip som styr det franska samhällets och den franska statens, sekulära karaktär. Den innebär i huvudsak att religion och kyrka hålls utanför det politiska livet, och nekas inflytande i statliga angelägenheter. Laicité har sitt ursprung i de historiska förändringarna efter den franska revolutionen 1789 Laicité kommer alltså från revolutionens: Liberté Egalité och Fraternité, dvs Frihet Jämlikhet och Broderskap som vi alla läst om i skolan, eller i alla fall trodde jag det.

Det finns också ett vidare historiskt perspektiv. Under reneässensen påbörjades reformationen i Europa, och särskilt Frankrike fick tidigt en stor kalvinistisk (protestantisk) befolkning, vilken den katolska kyrkan utsatte för en blodig religionsförföljelse, som sedermera urartade till ett religiöst inbördeskrig 1562 – 1598. Huggenotterna dvs de franska kalvinisterna förföljdes och massakrerades av den katolska kyrkan som helt enkelt inte ville ha inskränkningar i sin makt. Det hela eskalerade efter Bartolomeinatten, alltså en variant av ”kristallnatten” fast här var de drabbade protestanter som massakrerades. Förföljelsen spred sig ut på landsbygden och resulterade i att de överlevande i hundratusentals fick fly landet. (Många till Amerika) Religion handlar alltid till syvende och sisdt om makt. Och Frankrike vill helt enkelt inte att religion skall få makt över samhället då man ser religionens inflytande som ett hinder för demokrati och modernisering av samhället.

”Frankrike, kanske mer än andra länder i västvärlden, var tvunget att slåss för friheten från den katolska kyrkliga auktoriteten vilken hade en total kontroll över det politiska och sociala livet. Långt efter att kyrkans makt gradvis eliminerades var religiösa krafter förknippade med monarkin och autokratin och sågs som ett hinder på vägen till demokrati och moderniseringen av samhället. Detta har lett till att det är väldigt lätt för fransmännen att tolka starka religiösa åsikter som ett direkt hot mot friheten och deras sätt att leva. En sådan stark symbol som den muslimska slöjan är ett exempel på detta.”

Vad det gäller just Frankrike, så skilldes alltså kyrka och stat för att skydda befolkningen. Genom en ny lag från 1905 separerades staten ytterligare från kyrkan och laicité stärktes. Laicité betyder inte religionsförbud, tvärtom. Men principen hindrar religionen från att ha tillgång till den politiska och administrativa makten, samt från påverkan av åsikter.

Denna princip om laicité påverkar fundamentalt det franska samhället, och det är mot bakgrund av det som Frankrikes förbud från 2004 för elever mot att bära religiösa symboler, såsom muslimska huvuddukar, judiska kalotter och stora kristna kors i offentliga skolor skall ses. Sedan april 2011 är det också förbjudet att bära en heltäckande slöja på offentliga platser – bötesstraffet är 150 euro.


Nästa steg var alltså burkiniförbudet, men skicklig lobbying från Islamister och det faktum att journalister och vanligt folk är lättledda marionetter gör att vi debatterar en ickefråga....

Det som sker nu är farligt, journalister beskriver inte verkligheten längre, utan de bedriver agendajournalistik, jag har flera exempel i bloggen, både fallet med den drunknande pojken och Aftonbladets senaste kampanj om det svenska hatet.
Det går inte att tro på journalister längre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback