• 1
  • 2
2023-03-11, 14:38
Medlem
2late2saves avatar
Bränt sönder pommes i ugn

Igår när jag kom hem från krogen så tyckte jag pommes lät gött så tjoffade in en fet plåt i ugnen och somnade. Vaknade 3 timmar senare till vad som liknar grillkol i ugnen och en fruktansvärd stank i hela lägenheten. Rengör just nu ugnen med såpa o vatten. Problemet är väggen påväg upp mot fläkten som såg ut som en bajrand, på kaklet gick det lätt att torka bort däremot är fogarna brunaktiga istället för grå. Är det någon som vart med om liknande? Hur får jag rent fogarna? Och viktigast av allt hur fan får jag bort stanken!!!
Citera
2023-03-11, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2late2save
Igår när jag kom hem från krogen så tyckte jag pommes lät gött så tjoffade in en fet plåt i ugnen och somnade. Vaknade 3 timmar senare till vad som liknar grillkol i ugnen och en fruktansvärd stank i hela lägenheten. Rengör just nu ugnen med såpa o vatten. Problemet är väggen påväg upp mot fläkten som såg ut som en bajrand, på kaklet gick det lätt att torka bort däremot är fogarna brunaktiga istället för grå. Är det någon som vart med om liknande? Hur får jag rent fogarna? Och viktigast av allt hur fan får jag bort stanken!!!

Hyr ett ozonaggregat som tar bort lukten

Köp kakel- och fogrent flaska som finns hos din proffshandel
Citera
2023-03-11, 14:43
Medlem
Cindells avatar
Var glad att det inte började brinna.

Det här kan fungera för att få rent fogarna.
Citera
2023-03-11, 14:54
Medlem
2late2saves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Var glad att det inte började brinna.

Det här kan fungera för att få rent fogarna.

Det är jag. Tack för tips!
Citera
2023-03-11, 14:57
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2late2save
Det är jag. Tack för tips!
Är du säker på att det inte brunnit? Jag glömde pommes i ugnen en gång, hade den dessutom på snabbvärme, när jag såg rök uppe i taket där jag satt kom jag på att jag hade ugnen på och sprang in i köket, då brann det med lågor i ugnen. Det var ingen fara för spridning då jag inte öppnade luckan. Behövde heller inte göra rent men plåten var kass, luktade satan men det räckte med att vädra så försvann lukten på några dagar.
Citera
2023-03-11, 17:33
Medlem
2late2saves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Är du säker på att det inte brunnit? Jag glömde pommes i ugnen en gång, hade den dessutom på snabbvärme, när jag såg rök uppe i taket där jag satt kom jag på att jag hade ugnen på och sprang in i köket, då brann det med lågor i ugnen. Det var ingen fara för spridning då jag inte öppnade luckan. Behövde heller inte göra rent men plåten var kass, luktade satan men det räckte med att vädra så försvann lukten på några dagar.

Jag är helt övertygad om att det inte brunnit. Det var bara över/undervärme ca 200 grader. Hade det brunnit hade det nog sett värre ut än va det gjorde. Bakplåtspappret var fortfarande brunt liksom men smuligt som fan
Citera
Igår, 11:41
Medlem
Har provat såpa i ugnen, men element i ugnen blev snabbt röd på 5 minuter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in