Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-08-31, 08:42
Medlem
Drapåtrissors avatar
En fritidsgård med tjejprofil skulle i dag invigas av två politiker men blev istället i natt utbränd. Bara jag som tror att brottet är hedersrelaterat i stadsdelen känd för sitt kvinnoförtryck?
http://svt.se/nyheter/lokalt/stockho...kola-i-hjulsta
Senast redigerad av Drapåtrissor 2016-08-31 kl. 09:35.
Citera
2016-08-31, 08:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Denna fritidsgård har det skrivits en hel del om under planeringen.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sto...-fritidsgardar
Citat:
I stadsdelen Spånga-Tensta är det få tjejer som går till fritidsgårdarna. En anledning är att det finns stor risk för ryktesspridning och kränkningar.
.
”Hederskulturen större”
– I mitt arbete möter jag tjejer som berättar att de inte kan vara varsomhelst, att de har bröder eller släktingar som säger till dem att de måste vara hemma. Det möter jag ganska ofta, säger hon.

Sahra Bargadle startade Tensta Kvinnojour år 2002 och hon säger att läget har förvärrats de senaste åren.
– Jag märker att hederskultur, eller vad jag ska kalla det, har blivit större. Man kontrollerar tjejer mycket, säger Sahra Bargadle.
Så det är nog inte Svempa eller Berra som har tänt på.

Grattis Sverige!! Och ett extra stort grattis till alla svenska feminister, så bra det går.
Citera
2016-08-31, 08:57
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Denna fritidsgård har det skrivits en hel del om under planeringen.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sto...-fritidsgardar

Så det är nog inte Svempa eller Berra som har tänt på.

Grattis Sverige!! Och ett extra stort grattis till alla svenska feminister, så bra det går.
Samtidigt så vet föräldrarna vad som krävs för att döttrarna inte skall råka illa ut, flickorna hålls hemma.
Super Feminister Gudrun Schyman visar ju vägen, hon går redan i Burkini. Det handlar väl om "Nya Feministerna" som bejakar de nya traditionerna och ser samtidigt till att flickor/kvinnor inte kan visa sig utomhus utan att riskera lite överraskningssex.
Citera
2016-08-31, 09:36
Medlem
Fy fan va tråkigt!
Varför vill man bränna ner en sådan gård? Kanske för att det är en sådan IS mentalitet i dessa delar av landet.....
Citera
2016-08-31, 09:46
Medlem
Drapåtrissors avatar
Talande också att SR varken på sin webbsida eller i rapporteringen i radio ens nämner att det var ett projekt ämnat för flickor. Vill väl inte spä på våra "fördomar" om hederskulturen som råder i området.
Citera
2016-08-31, 10:01
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dead-spaceglasses
Fy fan va tråkigt!
Varför vill man bränna ner en sådan gård? Kanske för att det är en sådan IS mentalitet i dessa delar av landet.....

Kanske är bilarna slut? Nej, det är det vanliga männen ska ha allt och kvinnorna ska vara hemma. Ingen speciell sorts mentalitet utan den gängse rådande i arabvärlden.

En kvinna som är hemma kan ju inte kränka hedern för familjen/klanen.
Citera
2016-08-31, 10:04
Medlem
Ett rätt tydligt tecken på att sådana fritidsgårdar faktiskt behövs. Det är ju inte Sara och Jasmin som varit där och tuttat på.

Trist, minst sagt.
Citera
2016-08-31, 10:51
Medlem
Såg hela grejen, j*vligt dumt! När ska dessa människor som lider av konservatism lära sig att om världen ska utvecklas mot något gott och flickor får rätten att utbilda sig, klä sig som de vill etc så måste de få rätten att göra som de behagar utan att tystas ner.
Citera
2016-08-31, 10:59
Medlem
Så de ska vara, man ska hålla sina kvinnor i styr. Inte som majoritet av dagens fjollor som låter deras kvinnor knulla natten lång med någon blatte, medans mannen är hemma och tar hand om barnen
Citera
2016-08-31, 12:09
Medlem
Kalle81s avatar
Det kan vara en olycka, burkor av siden som skapat statisk elektricitet framför sminkbord med nagellacksborttagning... Booom! Explosion. Vet man om det var en explosion?
Citera
2016-08-31, 12:26
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Det är bara att bygga upp den igen och anställa dygnet runt väktare med möjlighet att kalla in nationella insats styrkan som kan vara där med helikopter och neutralisera tändsticks packet.
Citera
2016-08-31, 12:28
Bannlyst
Jag läser dagligen i slaskmedia att det begås brott i orterna pga för få fritidsgårdar. Det var kanske någon enträgen polis som var rädd att bli arbetslös om Tensta fick sin efterlängtade fritidsgård?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in