Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-06, 00:06
  #1
Medlem
Tänkte testa på att sälja granar till slutkund denna vinter. Behöver lite tips och kunskap av vad som gäller! Idén är alltså att köpa in granar frän någon odlare och sedan stå utanför någon butik eller på ett torg i Stockholmsområdet.

Om jag står utanför en butik (alltså fått godkännande av butiken) behöver jag något tillstånd av kommun/polis?

Gällande kvitton, måste man ha en kassaapparat eller fungerar det att köpa några sorts halvfärdiga kvitton som man fyller i pris och dylikt på vid affär? Har ett AB.

Har någon gjort detta innan här och har förslag på Odlare jag kan vända mig till? Hur gick det för er?
Citera
2016-09-06, 00:13
  #2
Medlem
Utöver eventuella svar från flashback så kan det vara en god idé* att ringa kommunen och skatteverket(om ev krav på kassaapparat).

Där får du mer pålitliga svar än från anonyma internetanvändare
Citera
2016-09-06, 00:18
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Det brukar vara traktens idrottsförening som säljer granar i min omnejd. Dessa brukar stå på någon plats avskild, men ändå centralt och kränga granar i slutet av november fram till dagen innan julafton. Efter jul brukar de ha en massa granar kvar de måste köra bort. Platsen som behövs är ganska stor, att bara hålla till vid "tiggarplatsen" framför ICA/Willys/COOP duger alltså inte. Granförsäljning räknas som torghandel, och torghandel behöver numera godkända kassaregister. Men det finns kryphål om omsättningen är under ett visst belopp. Beloppen ändras, så där får du kolla med skatteverket.
Något tillstånd från polisen behöver du inte, det räcker med markägarens. (Vad jag vet)
Citera
2016-09-06, 02:01
  #4
Medlem
Snart blir det beef om vem som håller i granförsällningen i olika områden
Citera
2016-09-06, 17:36
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvishard88
Snart blir det beef om vem som håller i granförsällningen i olika områden

Ja, de flesta som redan är etablerade julgranssäljare har ju pinkat in sina revir sedan flera år.
När det gäller att få "plats att sälja granar" framför en butik, är det nog kört. Det reviret är antagligen inpinkat sedan många år av traktens bollklubb etc.
Citera
2016-09-07, 19:41
  #6
Medlem
Pingvinkokoss avatar
Du behöver inte kassaregister om inkomsten från försäljningen understiger 4 prisbasbelopp, dvs ca 180000.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback