Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-06, 06:30
  #1
Medlem
Mercinhos avatar
Hallå,

Jag funderar på att starts eget aktiebolag och har några funderingar.

I och med jag kommer inte hinna bilda bolaget innan vintersäsongen drar igång och alla avtalen är påskrivna, jag undrade om jag kan utföra jobbet med morsans jordbruksmaskinen och sedan fakturera henne för arbetet och hon fakturerar mig för ha använt hennes jordbruksmaskin?

Är detta upplägg något som skatteverket skulle höja rösten mot upplägget?

De platser jag skulle jobbba på, har tyvärr tiden runnit ut så jag blir mammas underentreprenad och fakturerar henne för jobbet och hon fakturerar mig för ha använt hennes maskin?

Jag kommer ha ett aktiebolag medan hon har en enskild firma.
Citera
2016-09-06, 06:51
  #2
Medlem
Ser inte att detta skulle vara något problem så länge beloppen som faktureras är marknadsmässiga. Är det din mor som har avtalen med de du ska utföra arbetet för?
Citera
2016-09-06, 07:02
  #3
Medlem
BigBusinesss avatar
Ja upplägget var något oklart. Finns det en extern kund inblandad med?

Är det inte lättare att du fakturerar kunden och din mor dig för maskinerna, eller din mor kunden och du henne för arbetet? Men det var nog så du menade?

Som redan sagts, i och med att ni är familj är det bäst att vara noga med att beloppen är marknadsmässiga.
Citera
2016-09-06, 10:35
  #4
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Ser inte att detta skulle vara något problem så länge beloppen som faktureras är marknadsmässiga. Är det din mor som har avtalen med de du ska utföra arbetet för?

Ja, det är min mor som har skrivit på avtalen med dessa kunder och det är jag som kommer att utföra arbetet dels för att "få erfarenheten" och sedan kunna fakturera morsan för utförd arbete.

Jag skulle fakturera henne det pris hon har skrivit på i avtalet. Till exempel om hon fakturerar kunden 100 kr ex moms, kan jag fakturera min mor samma belopp, dvs 100 kr ex moms.

Tanken är i alla fall göra ett försök att direktfakturera slutkunden om kunden går med på det.

Summorna för arbetet är definivt marknadsmässiga och inte fantasisiffror.
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Ja upplägget var något oklart. Finns det en extern kund inblandad med?

Är det inte lättare att du fakturerar kunden och din mor dig för maskinerna, eller din mor kunden och du henne för arbetet? Men det var nog så du menade?

Som redan sagts, i och med att ni är familj är det bäst att vara noga med att beloppen är marknadsmässiga.

Så här...

Min mor har redan avtal påskrivna. Jag utför arbetet och fakturerar henne för utförd arbete. Jag fakturerar henne samma pris som hon har avtalat med slutkunden som beställt uppdraget.


Min mor kan fakturera mig en marknadsmässig belopp för jordbruksmaskinen.

Tanken är i alla fall göra ett försök och direktfaktura slutkunden. På detta sättet är det då inte lika struligt.
Citera
2016-09-06, 11:15
  #5
Moderator
HelgeBuks avatar
Är det inte väldigt mycket enklare att din mor fakturerar kunderna och du i din tur fakturerar henne för arbetsinsatsen bara?
Citera
2016-09-06, 19:58
  #6
Medlem
Jäkligt rörigt må jag säga..


Om din mor är företagare 1 säger vi och du är företagare 2


Alla summor är exkl moms

Företagare 1 har en kund hon skivit avtal med några kunder(?), och i hennes avtal står det att hon ska utföra ett jobb som innefattar arbete med i jordbruksmaskin, det kommer kosta hennes kund 1000:-/h med arbetskraft och maskiner och allt som behövs.



NU kommer vi till företagaren 2, dvs du.

Du har nu en uppdraggivare, dvs företagare 1 (din mor) som anlitar dig för att utföra ett jobb åt henne, du tar betalt för din tid som är 500:-/h.



Du utför ett jobb på 16h, du skickar en faktura till din morsa på 8000k:- + moms (summan *0,25)
alltså 10 000:-




Situationen är nu som följer


Du skickar fakturan, men förfallodatum på 30 dagar, din morsa skickar sin faktura vidare med förfallodatum på 20 dagar tex, din morsa får in 16 000 + moms dvs 20 000:-

Hon betalar därefter 10 000:- till ditt konto..


fattar inte vafan ni ska blanda in att du ska hyra hennes maskiner och shit.
Jäkligt dåligt sätt att öva på att vara egen företagare.

Jag fattar iallafall inte ert koncept.



Jag är egen företagare och låna svets av min uppdragsgivare som jag utför deras jobb med, inte håller jag på att skicka fakturor fram och tillbaka i hyra..

Och har du inte startat bolag än så fixa en enskild firma, det går på 2 veckor.



PM:a gärna om du vill ha råd och tips och utveckla gärna hur du tänker.
Citera
2016-09-07, 06:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallesnurr
Jäkligt rörigt må jag säga..


Om din mor är företagare 1 säger vi och du är företagare 2


Alla summor är exkl moms

Företagare 1 har en kund hon skivit avtal med några kunder(?), och i hennes avtal står det att hon ska utföra ett jobb som innefattar arbete med i jordbruksmaskin, det kommer kosta hennes kund 1000:-/h med arbetskraft och maskiner och allt som behövs.



NU kommer vi till företagaren 2, dvs du.

Du har nu en uppdraggivare, dvs företagare 1 (din mor) som anlitar dig för att utföra ett jobb åt henne, du tar betalt för din tid som är 500:-/h.



Du utför ett jobb på 16h, du skickar en faktura till din morsa på 8000k:- + moms (summan *0,25)
alltså 10 000:-




Situationen är nu som följer


Du skickar fakturan, men förfallodatum på 30 dagar, din morsa skickar sin faktura vidare med förfallodatum på 20 dagar tex, din morsa får in 16 000 + moms dvs 20 000:-

Hon betalar därefter 10 000:- till ditt konto..


fattar inte vafan ni ska blanda in att du ska hyra hennes maskiner och shit.
Jäkligt dåligt sätt att öva på att vara egen företagare.

Jag fattar iallafall inte ert koncept.



Jag är egen företagare och låna svets av min uppdragsgivare som jag utför deras jobb med, inte håller jag på att skicka fakturor fram och tillbaka i hyra..

Och har du inte startat bolag än så fixa en enskild firma, det går på 2 veckor.



PM:a gärna om du vill ha råd och tips och utveckla gärna hur du tänker.

Själva tanken är behålla pengarna i familjen.

Mitt företag kommer ju inte ha några entreprenadsmaskiner så jag "hyr" istället från henne. Kostnaderna läggs på AB medan man kan ta ut pengar genom fakturering.

Anledningen till att jag frågar är , behålla pengarna inom familjen.

Om jag "hyr" entreprenadsmaskiner från någon annan plats som exempelvis Drifti, så tjänar de pengar. Dessa pengar kan gå till morsan genom att jag hyr hennes maskin för att utföra jobbet.

Den långsiktiga strategin, är att jag långsamt blir mer involverad i familjens verksamhet och sen kan jag ta alla uppdrag morsan får och hon bara fakturerar mig för användning av maskinerna.

Hoppas det blev klarare nu.

Själva frågan är, om Skatteverket skullle höja ögonen mot upplägget jag har beskrivit.

Morsan säljer sitt uppdrag vidare till mig till samma pris som hon tar från kunden. Hon fakturerar 1000 ex moms till slutkunden och jag fakturerar henne samma belopp för utfört arbete. Ex 1000 ex moms.

Morsan skulle då tjäna pengar på att "hyra" ut sina maskiner ut till mig.

Jag kommer med andra ord, utföra hennes uppdrag som sålts vidare till mig med hennes maskiner. Detta kommer bara ske denna vintersäsong.

Jag kommer varken köpa eller äga några entreprenadsmaskiner eller arbetsbilar istället hyrs det från morsan.

I längden kommer jag ha avtal direkt med slutkunden och då hyr jag bara från morsan de maskiner och verktyg jag behöver.

Nu jag har skrivit tillräckligt.
__________________
Senast redigerad av SvenskaHorHouseAB 2016-09-07 kl. 06:58.
Citera
2016-09-07, 09:27
  #8
Moderator
HelgeBuks avatar
Frågan kvarstår: varför kan du inte bara sälja din arbetstid till din mor?
Citera
2016-09-07, 09:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Frågan kvarstår: varför kan du inte bara sälja din arbetstid till din mor?

Det är det jag menar. Uppdraget är på timmar. Det är en typisk vinterjobb.

Blir det 50 timmar, får morsa en faktura från mig för 50 timmar.

I och jag kommer använda hennes maskin för att utföra jobbet, kan hon fakturera mig för maskinen istället för att jag ska hyra maskinen från ett bolag som Drifti.

Fel på upplägget utav hyrande av maskinen och debiteringen för användning av maskinen i jobbet?
Citera
2016-09-07, 11:33
  #10
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaHorHouseAB
Det är det jag menar. Uppdraget är på timmar. Det är en typisk vinterjobb.

Blir det 50 timmar, får morsa en faktura från mig för 50 timmar.

I och jag kommer använda hennes maskin för att utföra jobbet, kan hon fakturera mig för maskinen istället för att jag ska hyra maskinen från ett bolag som Drifti.

Fel på upplägget utav hyrande av maskinen och debiteringen för användning av maskinen i jobbet?


Ja alltså som jag fattar det är det tre fakturor inblandade:

Jag kallar din mamma för M, dig för A och er kund för K och summorna är bara exempel...

M fakturerar K 1000 kr för snöröjning.

A fakturerar M 1000 kr för snöröjning.

M fakturerar A 500 kr för maskinhyra.

Det här är så som jag uppfattat din idé.


Mitt förslag är istället:

M fakturerar K 1000 kr för snöröjning.

A fakturerar M 500 kr för arbete med snöröjning (M står för maskin).


Två fakturor istället för tre och samma totala pengaflöde. Enklare, bättre.
Citera
2016-09-07, 17:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Ja alltså som jag fattar det är det tre fakturor inblandade:

Jag kallar din mamma för M, dig för A och er kund för K och summorna är bara exempel...

M fakturerar K 1000 kr för snöröjning.

A fakturerar M 1000 kr för snöröjning.

M fakturerar A 500 kr för maskinhyra.

Det här är så som jag uppfattat din idé.


Mitt förslag är istället:

M fakturerar K 1000 kr för snöröjning.

A fakturerar M 500 kr för arbete med snöröjning (M står för maskin).


Två fakturor istället för tre och samma totala pengaflöde. Enklare, bättre.
Den sista är väl M fakturerar A för 500 kr för arbete med snöröjning(maskinen)?

Det är morsan som skall ha lite pengar för ha hyrt/lånat mig maskinen.

Generellt, det är väl inget fel med upplägget som skulle få Skatteverket att höja ögonbrynen?

Tack för ett konstruktivt inlägg. Uppskattas.
Citera
2016-09-07, 20:08
  #12
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaHorHouseAB
Den sista är väl M fakturerar A för 500 kr för arbete med snöröjning(maskinen)?

Det är morsan som skall ha lite pengar för ha hyrt/lånat mig maskinen.

Generellt, det är väl inget fel med upplägget som skulle få Skatteverket att höja ögonbrynen?

Tack för ett konstruktivt inlägg. Uppskattas.

Svar nej. Hon får pengar från kunden, du får pengar från henne för att du ställer upp med jobb. Eller om man säger så här, hon behåller X% av vad kunden betalar, för att hon står för maskin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback