Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-06, 13:42
  #1
Medlem
Har lite undringar vad de är för regler som gäller vid bonus utdelning till anställda?

På detta företag har jag och ca 20 andra av totalt 60 anställda fått bonus i olika summor per person.

Dock svider det i ögonen på de resterande som inte fått någon bonus.
Enligt mig själv så presterar de flesta lika och en del som inte fått ta del av bonusen både jobbar hårdare och står för mycket i vinst och omsättning hos företaget.

Hur ska man bemöta detta? Borde inte bonus delas ut lika till alla anställda? Och inte bara till de som favoriserats utav ledningen?

Svår fråga som kunde lösts enkelt utan att ska osämja och göra skillnad från person till person.
Citera
2016-09-06, 15:04
  #2
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag har inga anställda än, men det där låter lite dåligt skött.
Monitor är rätt kända för att ha otroligt generösa bonusar till sina anställda och där baseras det på hur omtyckt man är av övriga personalen (en slags populäritetstävling, visst, men det är knappast de som slickar mest chefsröv som är mest omtyckta bland sina medarbetare) och det tycker jag är ett rätt så bra sätt att lösa det om man inte kör lika till alla.
Ofta är det ju väldigt svårt att mäta arbetsprestation, så det är inte särskilt lätt att portionera ut en bonus på det sättet.

Svår grej, det kan ju vara ett bra sätt att uppmuntra och motivera personalen men om de som inte får nån bonus istället blir arga och anti-motiverade kanske det totalt sett blir negativt...
Citera
2016-09-06, 19:41
  #3
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luciiifer
Svår fråga som kunde lösts enkelt utan att ska osämja och göra skillnad från person till person.
Ledningen har ofta bättre koll än vad de får kredd för av de anställda. Exempelvis så är det sällan så att bonusen i sig självt genererar någon ökad säljinsats eller bättre resultat*. Däremot kan det användas som på ditt företag för att skaka om saker lite och få folk att börja tänka över sitt värde och vad de gör som är bra och vad de gör som är dåligt för företaget och när det sedan är dags för medarbetarsamtal så kommer vissa av de anställda att ha gjort ett mycket bra jobb avseende vad de gör bra och vad de borde få utbildning på och dylikt.

* Att exempelvis ge säljare bonus har visat sig sänka deras prestation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback