• 7
  • 8
2017-01-29, 20:40
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Glmde visst att skriva att jag behandlade pi/G som temperatur^4, och drog rtterna ur. Samt att jag lste fel p rknaren, det blir 465.8m/s. Inte alls s mycket fulltrff. Skillnaden, 13.7m/s r dock lite intressant, d universum anses ha en lder p 13.7*x, och att solkonstanten ofta anges till 1370W. Jag har rtt lnge misstnkt att vi har decimaltecknet p fel stlle, eftersom vissa berkningar med ljusets hastighet som faktor ger rtt vrde om ljusets hastighet anges i km/s istllet fr m/s. Det som felar r bara nollor.
Urskta men jag frstr inte alls vad det r du vill sga med dina utrkningar. Fr mig knns det mest som en lek med siffror och begrepp.
Citera
2017-01-30, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Urskta men jag frstr inte alls vad det r du vill sga med dina utrkningar. Fr mig knns det mest som en lek med siffror och begrepp.

Det r en lek med siffror. Enda sttet att hitta matematiska samband r genom att leka med siffror, och nr det finns ett samband s fr man fundera p hur det hnger ihop, och om det r en rimlig koppling.

Det r dock inte s oserist som du verkar antyda genom att kalla det "lek". All energi i planetens system r knd, vi vet hur mycket som tas emot frn solen och hur mycket jorden genererar sjlv. Att titta p frhllandet mellan de olika fenomen som existerar hr, och mngden solstrlning samt vilken karaktr vakum har, br kunna ge all ndvndig information.

T.ex. vid jordytan har vi ett medelvrde p flux som r ca 390W/m^2, vi vet ocks att jorden endast bidrar med ca 90mW till det vrdet genom interna krnreaktioner. Det betyder att jordytan r nra nog perfekt jmvikt med solstrlning och har funktionen av att vara en nollpunkt mellan tv krafter, ingende och utgende energi. En perfekt position fr att analysera resten av systemet. Hrifrn kan vi se exakt vilken mngd energi som gr in och vad som gr ut. Att utg frn dessa vrden istllet fr att utg ifrn att det finns ngra "gmda" mystiska krafter som gravitation, som vi inte kan se eller mta p annat n indirekt stt i dess pverkan p massa, r det enda logiska att gra.

Som du sjlv ser s behvde jag bara omvandla gravitationens kraft frn enheten m/s till m^2/s, fr att det skulle bli helt uppenbart att den r enhetlig med jordens utgende strlning. Om gravitationens acceleration r likstlld med jordytans fluxdensitet nr man omvandlar den till att verka p en kvadratmeter, s r det ju den mest rimliga frklaringen. Eller tycker du att det r bttre med en osynlig kraft som vi har haft uppenbara problem med att frklara?

Nr jag har tittat p den fysik som gav upphov till framstegen som einstein&co levererade, s r det i mina gon uppenbart att allting finns dr redan. Termodynamiken innehller allt, kvantfysiken lurade mnga att tro p "ny" fysik med fantasilsningar som innehller 11 dimensioner och multiversum. Frsta gngen jag sg formeln fr att omvandla temperatur till Watt, genom T^4, s frgade jag mig varfr man letar efter "grand unification", den r ju dr, mitt framfr gonen. Det r signalen som vecklas ut i 3 dimensioner till massa. All information finns i temperatur, eftersom allt har sitt ursprung i vrmestrlning. Att plocka ut informationen krver dock lite jobb med formler.

Till att brja med s r det gynnsamt att acceptera formeln E=m*c^2, och sluta pst att energin r ngot som en partikel "har", och att det bara gller fr vilomassa. Formeln sger inte vilomassa, den sger att (all) energi r massa, och den den befinner sig i ett tillstnd som r likstllt med att frdas i ljusets hastighet i kvadrat. Om all energi innefattas av formeln, s vet vi vilken energi som finns och var ngonstans. Gravitation mste vara en del av den energi vi observerar och mter. Det r ingen mystisk spkkraft. Och det faktum att alla kroppar i universum har sfrisk geometri eller tminstone sfriskt ursprung, s r pi en fundamental faktor som definierar all massa och energi. Vilket r ganska uppenbart i kosmologin.

Det r viktigt att anvnda begreppet total energi i sammanhanget, eftersom mc^2 inte gr skillnad p massa och strlning. Jag frstr inte heller varfr det r s svrt fr mnga att acceptera verkligheten i mc^2, vi vet ju att massa bildades efter big bang redan hade accelererat universum till ljusets hastighet. Det r inget problem fr massa att ha ljusets hastighet i kvadrat, nr den bildades i ljusets hastighet. Om den efter att den bildades mter en motkraft ala Newton, s kommer ju den utvunna rrelseenergin att vara c^2. Om man str p jordytan s har man inkommande energi *c och utgende energi *c, samt att massan vi str p mste innehlla minst c^2 fr att fldet ska vara konstant. Befintlig energi i systemet r d c^4, och massan har c^2.

Om man har svrt att greppa hur ngot kan ha ljusets hastighet i kvadrat, nr ljusets hastighet r den maximala hastigheten, s finns det en vldigt enkel lsning:
Om ngot frdas i maxfart och man vill ka dess energi ytterligare s finns det bara en utvg, stt skiten i spinn. En sfr som frdas i ljusets hastighet och samtidigt roterar kring sin axel, samt ligger i omloppsbana i 30000m/s, i ett solsystem som flyttar sig som en enhet i en galax som ven den roterar, har inte direkt ngra begrnsningar i sin kinetiska energi.

Nr man tittar nrmare p det s inser man att big bang inte r ngot som har hnt, det hnder nu. Kolla bara p alla galaxer, visst ser det ut som ett enormt fyrverkeri?
Om vi lever i en pgende explosion som har accelererat oss till ljusets hastighet, s skulle tiden g jvligt lngsamt. Alla miljoner och miljarder r i universums historia kan fr en utomstende observatr vara ngon enstaka sekund. Med tanke p hur det ser ut, s var det nog ocks mer n en explosion. Och om man undrar var positionen fr smllarna var ngonstans, s kan man ju fundera p hur den positionen borde se ut. Det borde vara de enda platserna i universum dr det helt svart.

Nr man hller sig till vad den gamla fysiken sade, ungefr fram till einstein, och ignorerar alla hypoteser byggda p fantasier, s r det ju inte ens svrt att f ihop skiten. Att massan har ljusets hastighet och att termisk strlning r den enda kraft som finns, samt att allt endast r energi, r den minst krngliga lsningen. Problemen brjar nr man frsker frklara bort de sanningarna, fr att man inte frstr dem.

Hr r lite bilder p hur det ser ut nr stjrnor frdas i ljusets hastighet och mter motstnd:

http://www.holoscience.com/wp/wp-con...05/M87-jet.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikiped...px-M87_jet.jpg

S jvla fint

Hr r en modell av jordens magnetflt, om man undrar hur det ser ut nr vi ker fort som fan:
https://www.nasa.gov/sites/default/f...erkhimage2.jpg
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in