Citat:
Ursprungligen postat av
Geomeister
Av dom filmer med Luc Besson jag sett.
Det Stora Blå (1988): En film med stor varaiation. Den har ett klart djup (pun intended), men är samtidigt underhållande och ibland rentav löjlig. Den har även lite romans, konstnärskap och några udda moment. Det är ingen film för alla och jag själv var väl inte fascinerad över allting, men det jag gillar, gillar jag verkligen. Var nog en av filmerna jag såg det året som gav mig starkast intryck.
Ranking: 2
Nikita (1990): Det finns mycket actionfilm och många av alla är relativt lika och enkelspåriga. Nikkita är mer av en "riktig" film på det sättet att den tar olika svängningar och är mer än bara "pang pang". Ingen film jag skulle rekommendera som någons första eller tioende actionfilm, men när man är redo för något "mer" än dom vanliga Jason Statham/Sylvester Stallone/Dolph Lundgren m.fl. kan jag varmt rekommendera denna.
Ranking: 3
Léon (1994): Förmodlingen hans mästerverk. En i raden av klassiska 90-tals actionfilmer som egentligen aldrig bättrats i mina ögon. Smart, lite djup, egen och ändå för en större publik. Det var länge sedan jag såg denna och planerar på att göra det igen snart. Ska bli kul!
Ranking: 1
Det femte elementet (1997): Det här är första filmen jag aldrig riktigt greppat storheten med. Den är känd och omtyckt, men jag tyckte den var ganska medioker.
Rankning: 5
Jeanne d'Arc (1999): En rätt seriös och tyngre film. Inte utan behållning, men ganska seg och svårtittad. Jag tror folk DÅ blev besvikna, men att några som tittar efterhand kanske finner den rätt intressant.
Rankning: 4
Lucy (2014) : Delar i denna och själva konceptet kändes som att Luc Besson hittat hem igen, men filmen håller inte hela vägen. Inget jag kommer se om.
Rankning: 6
Valerian and the City of a Thousand Planets (2017): På ytan känns det som en rätt bra film, men för mig blev det bara en väldigt seg blandning av Avatar och Star Wars utan någon av filmernas starkare sidor. Personkemin mellan huvudkaraktärerna är värdelös och alla scener med potential blev i slutändan ointressanta. Att det är samma person bakom Nikita och Léon känns konstigt.
Rankning: 7
Spontant är jag inte särskilt sugen på "nya" filmer från Luc Besson, men tittar gärna på dom äldre jag missat.
"Jeanne d'Arc" är en film som förmodligen Hade kunnat bli så mycket bättre.
Att det är ett försök till "episk storfilm" kan nog ingen missa. Allt finns med, från den stora rollbesättningen, till de imponerande miljöerna.
Det som drar ner betyget är ju Jeanne själv ... eller åtminstone hon som spelar (över) henne.
Luc Besson blev ju förälskad i henne, och det är förmodligen den enda anledningen till att hon kunde få huvudrollen i en så, för fransoserna, viktig nationalromantisk film.
Hon spelar över så illa att iaf jag blir ordentligt störd av det.
Men visst är det en snygg film, helt klart.
Den når emellertid inte upp till Bessons mästerverk.
Det stora blå, Nikita och Leon ... tidlösa underverk som de ju är.