Bumpar denna:
Citat:
Ursprungligen postat av
Kallis
Jag tycker att han förtjänar en av kungen utdelad medalj, till honom personligen.
Ja precis, är det någon som vet hur det har gått med allt, klarar sig Bernt Herlitz någorlunda nuförtiden ?
Antagligen har BH sett att de sex asylanterna hade samtliga visdomständer, fullt utväxta plus eventuellt omfattande tandsten, och övriga tecken på att tandstatusen inte stämmer med tex en 17-åring.
Det finns inga 17-åringar som har tandsten.
Såvitt jag förstår så om jag har förstått fallet rätt, så har han ju inte röjt de åldersfuskande individernas identitet till någon utomstånde.
Dvs det är inget sekretessbrott om den anmälan som Bengt Herlitz själv ingav inte hamnar i obehörigas händer. Om tex BH skickat anmälan till Region Gotland så ska den ha hanterats med sekretess där.
Om Region Gotland anser motsatsen så är ju Region Gotland inte betrodda att hantera patientsekretessbelagda uppgifter.
Och är de inte det så kan de (dvs Socialstyrelsen) ju bara stänga kontoret, och göra husrannsakan där.
Och Region Gotland måste ju rimligtvis hantera 100-tals ärenden per vecka.
Dvs patientsekretessen kan bara anses bruten om vem som helst kan komma åt materialet, dvs gemene man, eller har skickat till tex media.
Ett klargörande borde vara på sin plats tycker jag om hur långt patientsekretessen gäller.
Så länge han höll det inom klinikens väggar och inom Region Gotlands administrativa sfär så har han ju inte röjt sekretessen eller hur ?
Det är såvitt jag vet fullt tillåtet att skicka journalkopior till Region Gotlands medicinska sekreterariat eftersom även dem omfattas av patientsekretessen, eller hur ?
Men om den knasiga batikhäxan vad hon nu hette, själv sparat en kopia, så har hon ju i så fall gjort sig skyldig till sekretessbrott eftersom hon inte kan anses vara befogad att hantera sådant.
Vad gäller Migrationsverket så har jag hört ryktesvis att Migrationsverket visst får ibland medicinska uppgifter och underlag om asylsökandes hälsostatus.
Domen innebär rakt upp och ner att Migrationsverket inte alls får hantera några medicinska uppgifter överhuvudtaget.
Migrationsverket kan alltså inte veta om en asylant är tex blind även om det finns ett läkarintyg på det.
Det skulle alltså vara ett brott att ens skicka ett sådant läkarintyg till MIG-verket
Och att det är också en rimlig frågeställning, om någon asylant tex påstår inför MIG-verket och sin läkare att hen är HIV-sjuk, och man bevisat genom prover att hen inte är det. Eller en annan svår sjukdom. Dvs en simulant. Är det då inte en väsentlig uppgift som bör beaktas ?
Felaktiga uppgifter i journaler är ju ett stort problem med ID-lösa individer och kan ju innebär att patienten får fel behandling eller ingen behandling alls. Och det är verkligen en fara för patienten.
Och att åldersuppgifterna är felaktiga kan innebära att vissa hälsoproblem inte upptäcks, eller ignoreras. Det blir ju en riktig fara för patienten då...
Såg för längesedan att någon postare hade skrivit ungefär detsamma som jag skrev nyss, men att det inlägget tycks ha raderats. Hittar inte det.