Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-22, 16:04
Medlem
Hola!

Funderat p att brja odla ogrs i flera r, men pga lathet och annat orkar jag inte kpa/bestlla sdant som ska ing i en standard nybrjarodling. Fr ngra dagar sedan hittade jag frn i psen och bestmde mig fr att gra ngot vettigt av dem. Jag r sklart bekant med mekanismerna kring knet p vxten, s den hr odlingen r primrt inte fr att f blommor, utan fr att se om jag lyckas odla upp ngonting med vanliga hushllsresurser. Frmodligen r det ngon form av "pushing the limit", knns p ngot stt moraliskt fel att odla hemma .

Min lgenhet r hyfsat stor men med ytterst lite ljusinslpp. Fr att det inte ska knnas s instngt har jag drfr nstan alltid alla fnster ppna. Vet inte direkt vad jag har fr rumstemperatur men kan tnka mig att det r runt 18 grader. Bristen p ljus gr att jag har svrt att f vxter att klara sig ngon lngre tid, men jag r uppvuxen i trdgrden s har hyfsad koll p vxtsktsel.
LETS GO!

Tnker mig att ett inlgg = ett steg. Min frhoppning r att ni kan komma med lite konstruktiv kritik hur jag kan frbttra eller tnka kring min odling. Kan hnda lngs med vgen att jag kper ngot om jag mrker att det behvs, men mlet r att jag ska klara mig p vad jag har hemma.

-Holdihesten
Senast redigerad av holdihesten 2016-09-22 kl. 17:02.
Citera
2016-09-22, 16:10
Medlem
STEG 1.

S, jag sitter hemma och hittar ett halvt dussin eller s frn och r rastls och uttrkad och vill starta igng nya projekt.

Minns mammas alla hushllspapperssnuttar med frn hemma och blter upp ett papper och lgger i frna.
Eftersom det r rtt svalt i min lgenhet var jag rdd att de inte skulle ta sig, s jag la pappret i en plastpse och virade en frotthandduk runt den och la allt bakom ett element. Ett par dagar senare, minns inte exakt hur mnga plockade jag ut pappret och dr ligger fyra sm sta groddar.
Citera
2016-09-22, 16:12
Bannlyst
Om du inte r intresserad av att f blommor utna mest vill odla fr sakens skull, varfr d inte vlja ngon laglig vxt s att du inte kan hamna i trubbel om ngon skulle f nys om detta?

Stt ngra chilisar eller liknande.
Citera
2016-09-22, 16:15
Medlem
STEG 2.

hjlp! Jag trodde inte ens att de skulle grodda, men nu gjorde de det och d kan man ju inte slnga.
S, eftersom jag hade ont om tid tog jag lite sn dr kokosfiberjord och en pappmugg och satte groddarna. Drog ver lite plastfilm och satte muggen i ett minivxthus frn IKEA.

Sen fick jag lite panik - den mste ju ha ljus, och min lgenhet r verkligen inte ljusduglig. S, jag lste situationen genom att ta en stark skrivbordslampa med halogen. Jag resonerade som s att halogenen ger bde varmt ljus och vrme.
S, det fick duga!
Citera
2016-09-22, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Om du inte r intresserad av att f blommor utna mest vill odla fr sakens skull, varfr d inte vlja ngon laglig vxt s att du inte kan hamna i trubbel om ngon skulle f nys om detta?

Stt ngra chilisar eller liknande.

Som sagt, har tnkt p det hr ett bra tag och ngon gng i framtiden kommer jag ha en seris odling. Men ngonstans ska ju karriren brja!
Citera
2016-09-22, 16:26
Medlem
STEG 3.

Det frsta jag gjorde nr jag vaknade var att springa ut i vardagsrummet och titta hur det gtt fr min lilla pappmugg. Och jvlar! Tv sm skott kikade fram! Tnkte att det nog r bst om jag planterar om till ngot mer hllbart, s jag tar den strsta krukan jag hittar hemma och fyller med kokosfiber, vrmer upp allting med hrfn s skotten inte ska f temperaturchock.

Jaha, nu d, vad gr man av krukan? Hade muggen stende p mitt skrivbord lite temporrt men om det hr ska g vgen mste krukan f ett litet hem. Letar igenom frrdet och hittar en flyttkartong. Tejpar insidan med folie (matta sidan ut!) och viker upp locket s att det ser ut som ett litet hus. Flexar in skrivbordslampan med halogen och tejpar in en varm LED-lampa.
Kndes som en bra grej med extra lampa. r rdd fr att det blir fr lite ljus, men vet andra sidan inte om LED hjlper? N vl.
Nu str kartongen p en stol vid fnstret. Tnker att det ska hjlpa luftfldet. Fr stnga fnstret inatt s det inte blir fr stora temperaturskillnader.
Senast redigerad av holdihesten 2016-09-22 kl. 16:30.
Citera
2016-09-22, 16:38
Medlem
du mste ha speciella lampor nr du ska odla weed, det funkar inte med vanliga LED lampor osv d det r fel ljusspektrum p dom.
Citera
2016-09-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius
du mste ha speciella lampor nr du ska odla weed, det funkar inte med vanliga LED lampor osv d det r fel ljusspektrum p dom.

Jag lste hr: http://wiki.magiskamolekyler.org/Odl...annabis#Lampor och dr str det att i alla fall under den hr fasen gr det bra med halogen? Stmmer det?
Citera
2016-09-26, 21:53
Medlem
Men fr helvette du kommer ju ka dit stick ivg och kp dig ett kolfilter och ett vettigt tlt. Du fr igen kostnaden typ frsta skrden om du skter den.

Antar du rker eftersom du har bagseeds hemma

Edit: Cannabis stinker satans och kan penetrera betongvggar 1meter tjocka....
Citera
2016-11-13, 21:08
Medlem
S, nu har plantan vxt till sig en hel del och jag orkar inte ha uppe den mer pga livet. Men kul var det och bladen har jag smakat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in