Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-26, 13:37
  #13
Medlem
stereofreak999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Det skiljer oerhört mellan städer. Beijing och Shanghai vill jag säga 5 tusen för en dump, 10000 för en ok och 20 papp så lirar det. Med kontakter går det ner oerhört. Inte så lätt om du inte kan språket. Agents tar en fet cut. Räkna med att en tvåa i Beijing utanför 5:e ringled kostar från 3-4 tusen och uppåt men då ser det värre ut än en knarkarkvart. Finns dorm rooms för enbart Kineser för en tusing men en vit man kan inte bo där.

Kan du ge lite info? Åker du själv, eller skall du jobba. Generellt om du skall plugga eller jobba så se till att dom som tar emot dig hjälper dig med lägenhet så du har någonstans att bo. Och kolla upp boendet noga för har du inte bott i Kina innan så förstår du inte hur jävla nerspytt det kan vara. Värre än värsta alkoholist-longstay-hotellet i Pattaya.

Har du inte boende när du anländer så kan du bo på hotell första månaderna. HomeInn (RuJia) och JinJiang Inn har från under 200 natten även i Shanghai om du kan pendla. 7Days brukar ha restriktioner på utlänningar i vissa städer men är skitbilliga. Kolla Booking.com, dom har även billiga rum.

Vatten är billigt (försumbart), värme i norra Kina om du har fjärrvärme billigt. El dyrt, räkna med en tusing i månaden om du kör ac som många sagt. Gas tycker jag är försumbart om du har stadsgas. Kör du värmen på gas så kan det kosta en tusing i månaden dom månader du värmer upp.

Men som sagt, omöjligt att ge svar om du inte ger oss mer kött på benen. Typ vilken stad eller åtminstone storlek på stad och provins.

nu ser jag att du skriver utöver boendet men jag vill påstå att kringkostnaderna är oftast helt ok, det är själva hyran för en bra lägenhet som kostar.


Hej!

Jag ska jobba, och företaget jag ska jobba för kommer ordna boende åt mig vilket är perfekt men dock måste jag betala som nämnt gas, el och vatten.
Jag kommer inte tjäna någon höjdarsumma och är därför nyfiken på vad det kan kosta att bo så jag får ett hum om hur det kommer bli. Men om det hamnar på runt 500 RMB i månaden för gas, vatten m.m så verkar det hur bra som helst Jag kommer bo i Beijing.
__________________
Senast redigerad av stereofreak999 2016-09-26 kl. 13:39.
Citera
2016-09-26, 14:22
  #14
Medlem
500 i månaden i snitt skall väl gå men på sommaren juni till augusti får du räkna med mer. Men kör bara ac när du är hemma. I princip alla vettiga lägenheter i Beijing har radiatorer med fjärrvärme. Kolla att detta finns och hur eldningssäsongen ser ut mer tror det är samma för alla.

Sedan Beijing är fullt av lösdrivare så kolla gärna att området är gated med stängsel eller mur 100%. Och kolla att det sitter galler för fönstren åtminstone upp till 10:e våningen eller så. Räkna med att du måste ha cykeln i lägenheten.

Bra om det är nära tunnelbanan så kolla detta. Fråga också hur det är med bussar och fråga hur du tar dig till jobbet, även efter ordinarie arbetstid om du måste jobba över. Innanför 5:e ringled åtminstone är väl bra men det beror ju på hur du jobbar. Kolla som sagt noga hur området verkar och Googla hemma, får du bostad i lönen så är ju deras ambition att hålla nere på kostnaderna och det finns mycket kassa områden.

Sedan vill du gärna ha vettiga affärer och restauranger i närheten men det vet du säkert. Jag vill som sagt hävda att får du lägenheten så är driften inga problem utan det är annat om kostar typ mat. Kolla hur dom gör med mat på jobbet. Ofta finns det kantin men maten kan vara abnormt oätligt. Helt jävla ofattbart dålig. Bra om det finns åtminstone dumplings eller nudlar i närheten.

Luftrenare är bra att ha men de flesta Kineser får leva utan. Bra att tänka på dock att luften på vintern kan vara som i Östblocket eller värre. Vattenutomat är kul men på sommaren skall man dricka upp en flaska på 5-7 dagar så kanske du nöjer dig med 4L dunk i stället. Kolla också om det finns elektrisk varmvattenberedare i badrummet. Händer att dom stänger av varmvattnet för service och då är det skönt med en elektrisk.
Citera
2016-09-26, 16:20
  #15
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
500 i månaden i snitt skall väl gå men på sommaren juni till augusti får du räkna med mer. Men kör bara ac när du är hemma. I princip alla vettiga lägenheter i Beijing har radiatorer med fjärrvärme. Kolla att detta finns och hur eldningssäsongen ser ut mer tror det är samma för alla.

Sedan Beijing är fullt av lösdrivare så kolla gärna att området är gated med stängsel eller mur 100%. Och kolla att det sitter galler för fönstren åtminstone upp till 10:e våningen eller så. Räkna med att du måste ha cykeln i lägenheten.

Bra om det är nära tunnelbanan så kolla detta. Fråga också hur det är med bussar och fråga hur du tar dig till jobbet, även efter ordinarie arbetstid om du måste jobba över. Innanför 5:e ringled åtminstone är väl bra men det beror ju på hur du jobbar. Kolla som sagt noga hur området verkar och Googla hemma, får du bostad i lönen så är ju deras ambition att hålla nere på kostnaderna och det finns mycket kassa områden.

Sedan vill du gärna ha vettiga affärer och restauranger i närheten men det vet du säkert. Jag vill som sagt hävda att får du lägenheten så är driften inga problem utan det är annat om kostar typ mat. Kolla hur dom gör med mat på jobbet. Ofta finns det kantin men maten kan vara abnormt oätligt. Helt jävla ofattbart dålig. Bra om det finns åtminstone dumplings eller nudlar i närheten.

Luftrenare är bra att ha men de flesta Kineser får leva utan. Bra att tänka på dock att luften på vintern kan vara som i Östblocket eller värre. Vattenutomat är kul men på sommaren skall man dricka upp en flaska på 5-7 dagar så kanske du nöjer dig med 4L dunk i stället. Kolla också om det finns elektrisk varmvattenberedare i badrummet. Händer att dom stänger av varmvattnet för service och då är det skönt med en elektrisk.

Är det verkligen ett sådant stort problem med lösdrivare? Visst, har hänt mig själv en gång, vaknade upp mitt i natten när någon försökta bryta in sig genom dörren. Tjuven trodde väl inte att jag var hemma. Men jag gick fram och tittade genom kikhålet och frågade vad han gjorde och då sa han bara något osammanhängande och försökte dra upp dörren igen. Sedan gick han därifrån. Riktigt obehagligt. Som tur var hade jag ett basebollträ i handen men dessa lösdrivare/tjuvar brukar ofta ha kniv på sig så det kunde ju slutat dåligt. Men ja, jag håller med. Man ska se till att man bor i ett säkert compound med vakter o.s.v. där de har koll på området/huset.

Kina är väldigt säkert ändå, men det som faktiskt är osäkert är det här med tjuvar som bryter sig in i lägenheter. Vet flera bekanta som blivit utsatta så det är helt klart ett problem i kinesiska städer. För många lösdrivare som dragit in till städerna från landsbyggden som inte hittar några jobb. Dessa typer av home invasions sker ju framförallt under tiden före olika typer av holidays så som spring festival. Minns jag läste om en expat som skydda sig under en home invasion och slog ihjäl tjuven men det slutade typ med att expaten blev deporterad p.g.a. händelsen, vilket är ganska sjukt då han bara skyddade sig själv och sin familj.

Galler vid fönstren ser man ju inte i gated communities eller i större fräshare lägenhetskomplex. Det är väl bara de flesta gamla nedgågna husen som står längs med gator som brukar ha sådanna typ av galler för fönsrena.

I Beijing skulle jag helt klart rekommendera en luftrenare samt 3M mask men de kan man ju köpa på typ 7/11 o.s.v. som man kan bära utomhus under de dagar då smogen är som värst.
Citera
2016-09-26, 19:27
  #16
Medlem
stereofreak999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
500 i månaden i snitt skall väl gå men på sommaren juni till augusti får du räkna med mer. Men kör bara ac när du är hemma. I princip alla vettiga lägenheter i Beijing har radiatorer med fjärrvärme. Kolla att detta finns och hur eldningssäsongen ser ut mer tror det är samma för alla.

Sedan Beijing är fullt av lösdrivare så kolla gärna att området är gated med stängsel eller mur 100%. Och kolla att det sitter galler för fönstren åtminstone upp till 10:e våningen eller så. Räkna med att du måste ha cykeln i lägenheten.

Bra om det är nära tunnelbanan så kolla detta. Fråga också hur det är med bussar och fråga hur du tar dig till jobbet, även efter ordinarie arbetstid om du måste jobba över. Innanför 5:e ringled åtminstone är väl bra men det beror ju på hur du jobbar. Kolla som sagt noga hur området verkar och Googla hemma, får du bostad i lönen så är ju deras ambition att hålla nere på kostnaderna och det finns mycket kassa områden.

Sedan vill du gärna ha vettiga affärer och restauranger i närheten men det vet du säkert. Jag vill som sagt hävda att får du lägenheten så är driften inga problem utan det är annat om kostar typ mat. Kolla hur dom gör med mat på jobbet. Ofta finns det kantin men maten kan vara abnormt oätligt. Helt jävla ofattbart dålig. Bra om det finns åtminstone dumplings eller nudlar i närheten.

Luftrenare är bra att ha men de flesta Kineser får leva utan. Bra att tänka på dock att luften på vintern kan vara som i Östblocket eller värre. Vattenutomat är kul men på sommaren skall man dricka upp en flaska på 5-7 dagar så kanske du nöjer dig med 4L dunk i stället. Kolla också om det finns elektrisk varmvattenberedare i badrummet. Händer att dom stänger av varmvattnet för service och då är det skönt med en elektrisk.


Hej,
tack för informativt svar!

Luftrenare var ett bra tips. Något jag garanterat skall kika på när jag kommer dit.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2766300

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback