2016-09-29, 14:10
Medlem
"Man mår bra av träning" är ju något som jämt och ständigt går runt. Kroppen mår bra och man blir glad etc...

Men Jag vet inte om jag kan hålla med, i till och från i ett par år nu så blir jag väldigt nedstämd direkt efter att jag har varit på gymmet. Vill inte prata med någon, vill inte göra något, vill liksom bara kura ihop i soffan för mig själv.

Var en period där jag hade en "normal" höstdepression som jag aktivt valde att inte åka till gymmet för de kändes bara som att jag måde ännu sämre när jag gick där ifrån senare.

Alltså vad är det för fel på mig?

Nu ska jag inte påstå att jag är någon elittränare eller är där 5 dagar i veckan och kör tyngdlyftning och springer milen på löpbandet. Men kör ändå ett "normalpass" dvs står på crosstrainer och kör i 20-50 min, sen lite bröst, rygg, mage etc.

Men jag vete fan alltså... Känns som att de är kontraproduktivt just nu, men samtidigt vill jag inte sluta och sen bli en rejäl soffpotatis
Citera
2016-09-29, 14:48
Medlem
lighten-ups avatar
Jag tror att träning ska vara roligt för att man ska må bra av det. Om man inte trivs på gymmet så får man ta och hitta en annan slags träningsform som man faktiskt mår bra av.

Själv är jag inte gymtypen, utan snarare löpningstypen.
Citera
2016-09-29, 17:02
Medlem
Hoppa crosstrainern, bara slös på tid. Något tanter med hängröv sysslar med.

Vill du få ut riktiga endorfinkickar av din träning är det tunga lyft som gäller. Kasta på ordentligt på skivstången och kör 5×5 marklyft. Man är först brutalt trött precis när man är påväg till duschen. Men när du petat i dig en gainer eller käk är man på topp.
Citera
2016-09-29, 17:20
Medlem
Kanske har någon hormonell obalans? Jag reagerade nämligen lika dant när jag hade höga kortisol nivåer.
Fick även lätt adrenalin påslag när jag tränade, vilket gjorde saken värre för mig.
Kan vara värt att kila i väg till doktorn och kolla upp det.
Annars så ska ju korta, tunga och intensiva träningspass vara bra speciellt hälsan.
HIT liknande för styrketräning, och HIIT för kondition. Båda två ska helst inte kombineras under ett och samma pass, utan dela upp det på olika dagar.
Kör på det ett tag. Blir det bara värre, eller helt oförändrat så hälsa på doktorn och förklara hur du känner dig.
Hur mår du när du inte tränar? Har du symtom då eller uppkommer de bara när du tränar?
Citera
2016-09-29, 17:39
Medlem
Pecanpies avatar
Jag tänker mig att det är som med orgasm. När man tränar eller har sex får man en adrenalinkick, ökar dopamin-nivån och får en massa homroner i kroppen som går igång på fullt ös. Efteråt blir det som en urladdning och man kan känna sig tom, nedständ och ledsen.
Citera
2016-09-29, 21:33
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Ozzy-
"Alltså vad är det för fel på mig?
Det är inget direkt fel på dig utan det är helt normalt. När allmänläkare och förståsigpåare påstår att man mår bättre av att träna så talar de generellt. För de flesta så gäller det att man mår bättre av att träna.

HIT, som TheRageInsideMe skriver om ovan, är bättre för din hälsoutveckling fysiskt men mentalt är framförallt aerob träning ute i naturen bäst.

Det innebär dock alltid en stress på kroppen att träna och varje person kan reagera individuellt utan att det behöver vara något direkt fel.
Citera
2016-09-30, 19:34
Medlem
Som en del varit inne på, testa att ändra lite på träningen. Kan vara att du är lite utsliten testa att köra lite kortare pass på 30-45 minuter. Jag kan själv ha lite samma problem då jag är klen och när jag tränar hårt på gränsen till vad jag orkar med så känner jag mig mer sur och nedstämd och behöver mer vila. prova att lägga in mer vila veckor vila dagar.
Citera
2016-10-03, 13:51
Medlem
Citat:
"Man mår bra av träning" är ju något som jämt och ständigt går runt. Kroppen mår bra och man blir glad etc...

Men Jag vet inte om jag kan hålla med, i till och från i ett par år nu så blir jag väldigt nedstämd direkt efter att jag har varit på gymmet. Vill inte prata med någon, vill inte göra något, vill liksom bara kura ihop i soffan för mig själv.

Var en period där jag hade en "normal" höstdepression som jag aktivt valde att inte åka till gymmet för de kändes bara som att jag måde ännu sämre när jag gick där ifrån senare.

Nu ska jag inte påstå att jag är någon elittränare eller är där 5 dagar i veckan och kör tyngdlyftning och springer milen på löpbandet. Men kör ändå ett "normalpass" dvs står på crosstrainer och kör i 20-50 min, sen lite bröst, rygg, mage etc.

Men jag vete fan alltså... Känns som att de är kontraproduktivt just nu, men samtidigt vill jag inte sluta och sen bli en rejäl soffpotatis

Jag känner igen mig i en del av det du skriver. Ofta mår jag kanon på gymmet (känns lite som ett amfetaminpåslag) men en stund efter så kan jag bli otroligt deprimerad och känna hopplöshet. Som ovanstående skriver så kan det kanske vara som en "orgasm", man får ta det onda med det goda.
Citera
2016-10-07, 08:53
Medlem
Citat:

Kör du någon PWO innan träning?
Citera
2024-10-03, 12:15
Medlem
Gammal tråd och inte många svar. Försöker väcka liv.

När jag kollar runt på nätet inser jag att det finns en (mycket?)liten klick människor som precis som ts och jag själv efter träning blir deprimerade. För mig har det nästan alltid varit så. Jag blir inte heller hungrig eller törstig så jag har jättesvårt att få i mig något. Sen svårt att sova men morgonen efter brukar det vara bättre.

Jobbigt när alla rekommenderar träning för välbefinnandet.

För mig beror det på träningsformen. Tar jag ut mig i skogen får jag sällan reaktioner. Bättre vandra och plocka svamp 6h än att kriga innebandy 1.5h. Löpning fungerar med fast då är jag å andra sidan deprimerad medan jag springer 😅

Jag tror inte det hänger ihop med kortisolet för det har jag tömt på andra sätt utan minsta reaktion.
Citera
2024-10-07, 10:46
Medlem
9gram mucuna pruriens-pulver och ett glas egen pressad rödbetsjuice före träning brukar dämpa effekten av låghet under och efter träning för mej. boven kan vara att du triggar igång för ,mycket av kortisol under träningen vilket man får när kroppen presterar utöver det som den normalt sett vill.

jag kan bli mycket låg a 60min på löpbandet eller 60min enbart på crosstrainern. det är för monoton träning och för hårt och ofta kommer man upp i 10-14km och enbart svett. se till att träna alla kropsdelar på ett pass. och inte bara träna en sak.

gör så här istället. spring 6-10 minuter på crosstrain (1-2km) - ta paus - gå och kör bänkpress 10 min. gå tillbaka kör 6-10 minuter på crosstrain. paus, gör annan övning. gå tillbaka kör 6-10 min på crosstrain. avsluta med rygg, bröstkorg, biceps, triceps, axlar, ben. avsluta 6-10 min på crosstrain. börjar du med att köra 20-50 min på crosstrain så är de kortisolet som gör dej låg.

på de här 60-80 min ska du alltså ha tränat alla kroppsdelar och sprungit minst 5km på crosstrain, gärna i omgångar om 1-2km utan paus. så ska du se att du blir hungrig. efteråt ska du äta en omelett gjord på 6 ägg och med kavli räkost iblandat. du bör känna dej "muskelsvag/muskelont" i hela kroppen för då har du kört tillräckligt hårt.
Senast redigerad av fonzen 2024-10-07 kl. 10:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in