Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-07, 03:06
  #1309
Medlem
4yoonlys avatar
Jaja hittade ingen bättre tråd... hoppas det funkar...

Hans grav har inte blivit funnen...

Men hans troliga homosexuella partner's (Hephaestion) grav/tomb har hittats...
I Amhipolis...

Såg en youtube film (egentligen flera) om en Bagdad Djillali Difallah säger sig hittat Alexander den store's gravplats....

Detta är så uppenbart fake så det finns inte... speciellt när man ser den (bekräftade) bög kompisens gravplats... som var enorm på alla sett och vis....

Men det han har hittat behöver inte vara så fake.... speciellt när man tänker på dom som lever där...
Det kan vara så att det är gravplundrare som faktiskt har samlat på sig... och Alexanders grav råkar vara en av de som dom plundrat...

Själv börjar jag undra om det faktiskt inte kan vara så.... dvs Jordaniska gravplundrare som samlat en massa i en "grotta"... som dom hittat och plundrat... enligt "Bagdad Djillali Difallah" ligger det sjukt mycket historiska figurer där i grottan... och vad man kan se på hans bilder så ser det ut som Alladins grotta typ... folk som slängt in en massa grejor men inte brytt sig så mycket mer...

Alexander ligger inte där, men hans grejor finns där typ... sedan är det Cleopatra osv osv....
Vilket återigen tyder på gravplundrare...

Jajaj vad tror ni?
Citera
2016-11-07, 15:16
  #1310
Medlem
Pfalzgrevens avatar
Jag funderar över en sak, sitter och läser Arrianos Alexander den store där Arrianos nämner att albaner finns med i Dareios här, alltså inte Illyrier utan bokstavligen albaner. Vet någon vilka dessa albaner är för några, och vad deras relation med dagen albaner är?
Citera
2016-11-20, 00:46
  #1311
Medlem
Mr_benis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfalzgreven
Jag funderar över en sak, sitter och läser Arrianos Alexander den store där Arrianos nämner att albaner finns med i Dareios här, alltså inte Illyrier utan bokstavligen albaner. Vet någon vilka dessa albaner är för några, och vad deras relation med dagen albaner är?

Du kan läsa mer om dem här.

https://en.wikipedia.org/wiki/Caucasian_Albania




du kan även läsa om benämningen albania här.

Albania (Scotland)[edit]
Further information: Alba
Alba, a Gaelic name for Scotland, may be related to the Greek name of Britain Albion, Latinized as Albania during the High Medieval period, and later passed into Middle English as Albany. Some recent scholarship has however connected it with one of the early names of Ireland, "Fodla", which is taken to mean (land of the) "going down" (of the Sun), in contrast to Alba which means (land of the) "rising" (of the Sun). This is consistent with one of the ancient emblems of Scotland consisting of a rising sun crossing the horizon, a symbol laden with much significance.
Citera
2016-11-20, 20:58
  #1312
Medlem
Jag vet inte mycket om Alexanders stamträd, men jag vet något om hur några folk söker sitt ursprung. I Kroatien talar man om ett möjligt iranskt ursprung. I Ukraina är diskussionen helt vild. Några akademiker säger på allvar att det ukrainska språket kommer från Venus och att hela antiken befruktades av ukrainare. Svenskarna gladde sig över att vi troddes ha befolkat stora delar av Europa. Så kan det ha varit, men just då behövde vi något att vara stolta över och saken diskuterades.

Albanerna talar om sitt illyriska arv och det tog tyskarna på allvar. Några albanska SS-bataljoner bildades och de var extremt grymma mot serberna. Italienarna klagade. Det är ok att vara fosterlandsvän, men man ska vara ett föredöme, inte ett varnande exempel.

Det som förenar är behovet av en grandios historia. Ukrainarna har inte varit självständiga så länge och söker sin identitet och en svunnen storhetstid. Albanerna i Albanien och Kosovo gör det också. Kroatien och Sverige dominerades av utländska makter ganska länge.

I USA kan man höra svarta amerikaner säga att faraonerna var svarta. Kambodja var under terrorvälde när landet kallades Kampuchea. Det handlade om en svunnen storhetstid i hög grad och likadant i Zimbabwe.

Det lugnar ned sig när ett folk får framgångar, som i Sverige, men ännu ser jag inga bland albanerna, illyrier eller ej, och absolut inga i Ukraina, trots de stora framgångarna under Sovjet-tiden. Det arvet har till stor del raserats under självständigheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback