2016-10-06, 12:07
Medlem
Vi är tre polare som planerar att roadtripa i Australien. Planen lyder för tillfället: Flyg till Melbourne, inköp av någon gammal vw bus och sedan köra längs east coast upp till Cairns. Vi vill göra lite aktiviteter men samtidigt kan vi leva ganska spartanskt (sova i bilen, göra egen mat etc).
Sedan kanske köra till Uluru och tillbaka (medveten om avståndet..) Ungefär en månad har vi planerat att vara totalt i Australien.
Det jag undrar är: Hur mycket kan en sån här resa kosta? Exklusive flygbiljetter, vaccin etc.
Citera
2016-10-06, 16:22
Medlem
lyktstolpes avatar
Då missar ni hela great ocean road väster om Melbourne. Den rundan du pratar om kommer bli tight på 4 veckor och det kommer kosta.

Sen körs till Alice springs vet jag inte känns som det är bättre att flyga bara där kommer det ta 3-4 dagar att ta sig med bil från östkust t/r

Flygbiljett 9000-12000?
Bensin? Räkna halva priset mot i Sverige. Sträcka? Australien är stort som Europa om inte större.
Boende, Hostel finns det gott om, ni kan ju ta med er ett tält o bo på camping så blir det billigare.

Har för mig det är, precis som i USA förbud mot att sova i bil.

Mat är i samma pris som Sverige om inte lite dyrare.

Alkohol är mycket dyrare om ni inte kör på goon.

Alla ni tre borde klara er på 40000-60000kr per person med flyg.

Men räkna med att ni får köra hela tiden om ni ska hinna känns väldigt knappt med tiden.

Edit: har ni bara fyra veckor på er vill jag rekommendera USA sen dra öst eller västkust ist.
Senast redigerad av lyktstolpe 2016-10-06 kl. 16:32.
Citera
2016-10-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakenson
Vi är tre polare som planerar att roadtripa i Australien. Planen lyder för tillfället: Flyg till Melbourne, inköp av någon gammal vw bus och sedan köra längs east coast upp till Cairns. Vi vill göra lite aktiviteter men samtidigt kan vi leva ganska spartanskt (sova i bilen, göra egen mat etc).
Sedan kanske köra till Uluru och tillbaka (medveten om avståndet..) Ungefär en månad har vi planerat att vara totalt i Australien.
Det jag undrar är: Hur mycket kan en sån här resa kosta? Exklusive flygbiljetter, vaccin etc.
Vaccinationer är en prisfråga utanför resekassan. Hur mycket risk vill ni ta om exempelvis bilen krånglar?
Det är långa körsträckor som ni planerat. Vad vill ni få ut av resan om den ekonomiska frågan är mindre?
Citera
2016-10-10, 09:59
Medlem
Ojojoj, men jag ser inte vad det är som kommer kosta. Jag har alla vaccin. Jag räknar bort flygbiljetten dit pga att jag ska ner dit oavsett. Om man sover endast på free campsites och lagar den mesta maten själv.
Mat 200 kr/person per dag.
Bensin ~9000 kr/delat på 3 personer. Från Melbourne - Cairns. (Om vi skippar Alice Springs)
Förlust köpa/sälja bilen ~3000 kr/delat på 3 personer
Vi dricker goon!
Utflykter ex. bungee jump etc ~3000-5000 kr/person
Oväntade övriga utgifter 2000 kr/person
Tidsperioden går nog att vidga lite, ingen exakt tidsram att följa. Om vi behöver ett par veckor till tar vi det.

Jag ser inte hur det kommer att kosta mer än ca 15 000 kr per person. Är det något jag missat i budgeten? Är jag för naiv med kostnaderna?

hjälp uppskattas
Citera
2016-10-10, 13:22
Medlem
Samizdats avatar
Bila Melbourne-Cairns på en månad känns tråkigt. Mycket att se men lite tid.
Citera
2016-10-10, 14:16
Medlem
leenies avatar
Ja, du är naiv. Hur mycket har du rest tidigare?
För det första, alldeles för kort tid på den sträckan. Lägg på minst två veckor. Ytterligare två om ni ska till uluru. För det andra, varför ska ni köpa bil? Känns som att du ser allt i ett rosa skimmer. Så himla vanliga är inte vw kombis, och antingen är de ganska risiga eller så är de restaurerade och dyra. Och vaddå, sedan när ni landar i Cairns och har tre dagar där innan planet går tillbaka till Sverige - då har ni tre dagar på er att försöka kränga bilen? Nä, ni gör bättre i att hyra någon slags campervan.

Vad gäller din budet. 15000 svenska är ca 2200 Aud. Vad jag vet finns det inga gratiscampingar utan man får betala överallt och framförallt om man vill ha el, vilket ni kommer behöva. Det finns liksom ingen camping i centrala Sydney, utan då för ni campa i utkanten och sedan ta buss eller tåg in till stan. Att parkera i Sydney kan kosta $30 per timma. Mat $30 per dag, visst men ni kanske vill käka ute ibland? Macdonalds kostar $10 för ett meal. Köttbit på en pub någonstans mellan 20-30. Frukost på café 15-20. En kaffe $4. En öl på pub $5 för en billig. Utflykt för att dyka på barriärrevet minst 100 Aud. Ni kanske vill köpa en Billabong tischa? $80 för den. Alltså allt kostar. Personligen ser jag inte poängen ,ed att åka någonstans på så extrem budget och så knappt om tid att ni inte kommer kunna se och göra det man borde. De flesta som åker på en sådan resa hoppar fallskärm, klättrar på Sydney harbur bridge, tar någon surflektion, går på en rugby eller cricketmatch osv. Det kan ni glömma på den budgeten. Visst finns det mycket att se som är gratis också, men.... Tror att ni får räkna med minst 100 Aud per dag, inkl mat etc och då är det ändå ganska snålt och vet inte mycket utrymme till fest och äventyr.
Citera
2016-10-11, 22:36
Medlem
Jag har gjort en del billiga roadtrips i olika länder, har bott i Australien. Lyssna på föregående talare. Jag säger minst 30 Ksek per person exkl flyg för en snål men ändå resa som kan bli ok kul. Glöm att köpa bil på denna korta tid. Kör rent a wreck el liknande. Boende minst 250 per natt och person men ni kommer tvingas till dyrare från och till.

1 månad väldigt kort för Melbourne Cairns. Jag vet att du inte frågade om detta, men vad vill ni ha ut av resan? Naturupplevelse eller stad/fest? Om stad, musik/kulturstad (Melbourne) eller mer beach/fest ( gold coast/Sydney. ) jag skulle blanda in inrikesflyg för att spara tid. måste ni anlända melb och flyga ut från Cairns eller är det valbart..
Senast redigerad av grobiankungen 2016-10-11 kl. 22:41.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2770406

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in