• 1
  • 2
2016-10-12, 17:26
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Helt sant! Ska bara köra fiber så reflekterade inte ens över det
Om du inte har IPTV eller IP-Telefoni så skulle jag köpt en egen router. Med telias router kan du knappt göra någonting med.
Citera
2016-10-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Om du inte har IPTV eller IP-Telefoni så skulle jag köpt en egen router. Med telias router kan du knappt göra någonting med.

Fick hem telias idag, då kom jag genast upp i 250Mbit trådlöst till mobilen när jag stod precis vid routern, med den vi köpte kom jag bara upp i ca 60 Mbit.

Testade givetvis 5Ghz på båda routrarna.
Citera
2016-10-14, 19:43
Medlem
För den som det berör så kan jag påpeka att jag idag köpte powerlink från TP-Link som visade sig vara ganska värdelösa.

Fick bara ut max 60Mbit på datorn på övervåningen, så därför köpte jag dessa. Med Powerlinks så kom jag upp i max 80Mbit, vilket inte rättfärdigar priset på ca 700kr enligt mitt tycke.

Sedan kom jag på att där routern står på nedervåningen är en hall som sticker ut från huset med ett plåttak på, som hamnar mitt imellan routern och datorn, flyttade routern en meter in mot huset och nu har jag 150Mbit på 5Ghz.
Citera
2016-10-15, 09:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
För den som det berör så kan jag påpeka att jag idag köpte powerlink från TP-Link som visade sig vara ganska värdelösa.

Fick bara ut max 60Mbit på datorn på övervåningen, så därför köpte jag dessa. Med Powerlinks så kom jag upp i max 80Mbit, vilket inte rättfärdigar priset på ca 700kr enligt mitt tycke.

Sedan kom jag på att där routern står på nedervåningen är en hall som sticker ut från huset med ett plåttak på, som hamnar mitt imellan routern och datorn, flyttade routern en meter in mot huset och nu har jag 150Mbit på 5Ghz.

Vilken powerlinkmodell?
Kör du wifi mot den eller ansluter med kabel?
Citera
2016-10-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vilken powerlinkmodell?
Kör du wifi mot den eller ansluter med kabel?

Kommer inte ihåg modellnamnet men det va tp link för mellan 600 -700 kr på netonnet.

Den ena anslöt jag direkt i routern och så testade jag både genom elnätet och med wifi till den andra.
Citera
2017-12-17, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Skulle ASUS sniffa trafiken så märks det på att din bandbredd är upptagen med att skicka data. Dessutom har du mer kontroll över vad som händer i den burken än telias egen burk.
OM du mot all förmodan måste köra just ASUS. Det finns öppen källkod o ladda in.
Telia, som äger linan och routern kan göra så att du aldrig ens märker att den laddar upp data, om du inte har utrustning framför som loggar detta.

Så jo, det är ett argument. Men visst finns det andra argument med.

Stämmer så fint så, Telia har en backdoor in till alla som nyttjar deras router och inte lyckats hacka den.
Här har ni ett exempel på hur ssh/dropbear är inställt som default på alla deras technicolor* routers.

Detta är configen på TECHNICOLOR TG799VAC XTREAM, spoilar inte hela deras ip.

'cat /etc/conf/dropbear'
################################################## ################################
config dropbear
option PasswordAuth 'off'
option RootPasswordAuth 'on'
option Port '22'
option Interface 'mgmt'
option AllowedClientIPs '131.116.*.*/32 # Whoisar man detta ip så får man en träff på telia, intressant va?
option enable '1'
option IdleTimeout '3600'

config dropbear
option RootPasswordAuth 'off'
option Port '22'
option Interface 'wan'
option AllowedClientIPs 'xxx.xxx.xxx.xxx/24' #mitt wan ip
option enable '0'

config dropbear
option RootPasswordAuth 'off'
option Port '22'
option Interface 'lan'
option enable '0'
################################################## ################################

^ Sjukt läskigt.

Dom låser ute alla local users och remote users om det inte matchar ett ip, deras!!
Finns extremt mycket roligt att hitta när man sshar skiten.

// iFun
Senast redigerad av iFun 2017-12-17 kl. 21:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in