Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-14, 19:56
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starr-y
Alright!
Bra fest i Cartagena under nyår? Ser ju ut att vara schyssta stränder där

Mellan jul och nyar sa ar stan full, bra fest.

veckan efter nyar ar det electronic festival i Cartagena, det ar det varje ar.
mycket bikinis, fest pa beachen hela dagen, mycket piller och rom
http://storyland.com.co/
Ser ut som Tiesto kommer i ar.
Stranderna ar sadar,,,,,,inget jatteimponerande

Ferian i Cali ar grymt skoj, men lite mer "rough" och kanske inte det enklaste om man inte snackar spanska.

/B
Citera
2016-10-14, 19:56
  #14
Medlem
Starr-ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take-apart
Städer jag haft roligast i är Rio, som få städer lever upp till med Trinidade (kolla bilder) som delmål, La Paz för att det är en tidsresa som uppskattas med mycket runt omkring som går att göra samt billigt.
Regnskogen i Peru är något jag alltid kommer vara tacksam för och rekommenderar starkt.
Är många saker som lär en i SA när det gäller hur man för sig och agerar samt en fantastisk natur och vyer man aldrig glömmer. Är bara att gratulera till valet av resa.
Sitter fortfarande och ler åt minnen från i vintras och resan från kust till kust. Gjort mig gott.


Vi kommer nog vara i Peru under Januari månad, läste att det skulle vara regnperiod under den tiden. Vet du om det går att göra Inkaleden då och besöka machu piccu under Januari? Riktigt taggad på att dra iväg och resa, kanske ska sätta igång och försöka lära mig lite Spanska nu innan resan då man knappt kan ett enda ord. Känns som man kommer få ut mer av resan om man kan utbyta lite ord med lokalbefolkningen också
Citera
2016-10-14, 20:08
  #15
Medlem
Starr-ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badis
Mellan jul och nyar sa ar stan full, bra fest.

veckan efter nyar ar det electronic festival i Cartagena, det ar det varje ar.
mycket bikinis, fest pa beachen hela dagen, mycket piller och rom
http://storyland.com.co/
Ser ut som Tiesto kommer i ar.
Stranderna ar sadar,,,,,,inget jatteimponerande

Ferian i Cali ar grymt skoj, men lite mer "rough" och kanske inte det enklaste om man inte snackar spanska.

/B
Det kanske räcker med ett par dagar i Cartagena och storstadslivet för att sedan dra sig vidare. Vart skulle du rekommendera oss att åka då? Finns det något kul att utforska i närheten i Cartagena?
Citera
2016-10-14, 20:12
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starr-y
Det kanske räcker med ett par dagar i Cartagena och storstadslivet för att sedan dra sig vidare. Vart skulle du rekommendera oss att åka då? Finns det något kul att utforska i närheten i Cartagena?

Inte direkt storstadsliv i Cartagena, tank mer Charterort.

i "narheten"
Isla mucura, Taganga, Ciudad perdida, Tayrona, punta gallinas
Citera
2016-10-15, 13:18
  #17
Medlem
Starr-ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badis
Inte direkt storstadsliv i Cartagena, tank mer Charterort.

i "narheten"
Isla mucura, Taganga, Ciudad perdida, Tayrona, punta gallinas

Vad skulle du säga att ett rimligt flyg till Cartagena skulle kosta lite innan nyår? Har kollat på lite flyg från Madrid, då tar det endast ca 13h därifrån och kostar ungefär 6300 kr, men kanske är bökigt att hitta flyg från Stockholm som passar till Madrid.
Citera
2016-10-15, 17:03
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starr-y
Vi kommer nog vara i Peru under Januari månad, läste att det skulle vara regnperiod under den tiden. Vet du om det går att göra Inkaleden då och besöka machu piccu under Januari? Riktigt taggad på att dra iväg och resa, kanske ska sätta igång och försöka lära mig lite Spanska nu innan resan då man knappt kan ett enda ord. Känns som man kommer få ut mer av resan om man kan utbyta lite ord med lokalbefolkningen också

Ta och kolla upp någon guide-tur på inkaleden, det är ett begränsat antal besökare per dag som tillåts vandra in. Vi ni gå den så kan det vara värt att köpa i förväg så ni har det klart. Regn perioden i bergen är oregelbunden så ett bra kit med regnkläder är a&o. Även tid för acklimatisering till höjden, man blir väldigt snabbt trött i benen de första dagarna och viss huvudvärk kan förekomma innan man anpassat sig. Coca-tabletter eller tugga bladen direkt hjälper.
Kan vara bra att veta vissa fraser på spanska, ibland har jag stått i situationer där man känner sig som en korkad gringo som inte hajar vad som sägs, finns bra appar som översätter också kan underlätta ibland.
Citera
2016-10-16, 05:34
  #19
Medlem
Gnuees avatar
[quote=Starr-y|58723488]Tacksam för svar!
Har du själv rest runt i Sydamerika? Vi tänkte börja resan med att flyga till Medellin, Colombia lagom till nyår och sedan jobba oss neråt i de olika länderna. Har du några tips du vill dela med dig av? [/QUOTE

Svarar på några av sakerna jag sett att du frågat i i andra trådar då jag vart borta från fb ett par dagar.

Aa jag har rest runt större delarna av latinamerika. Kan definitivt rekommendera Medellin, är ni dock ute efter att spara pengar så kan jag rekommendera att flyga till Bogota och ta buss till Medellin. Generellt sett så är biljettpriserna för bussar väldigt bra om du inte är allt för kräsen (läs svensk standard). Inrikesbiljetter är väldigt dyra i Sydamerika och brukar undvikas bland alla som vill resa mer än i en vecka eller två.

Att jobba dig neråt låter som en bra ide, det hela är mest upp till vad ni är mest ute efter.

Reser ni söderut är det mest berg, städer och rätt kallt beroende på område.

Kör ni norrut är det mest stränder och inkakultur, väldigt genrellt sett.

Spanska är inget måste, men definitivt något som förgyller upplevelsen. Sydamerikaner är väldigt sociala och de gånger de inte blandar ihop Sverige med Schweiz så vill de gärna höra allt från vad vi ammar våra bebisar med till vad vi har för olika slags tvättmedel. Nog de socialaste folket jag någonsin träffat och då har jag vart på de flesta platserna i världen. Så spanska är definitivt en stor bonus. Är dock ingen fara att ta sig runt utan spanska, sänker bara upplevelsen en del.

Pratet om att bli rånad minst en gång osv ser jag inte mycket för. Jag och de flesta jag träffat kanske hade väldigt tur men jag skulle uppskatta att 1 på 100 råkar ut för något olyckligt och då är det oftast deras eget fel. Du får gärna slänga iväg ett PM, det är en fantastisk världsdel du tänker åka till och låt inte folk som aldrig besökt kontinenten skrämma iväg dig med deras fördomar.
Citera
2016-10-17, 15:33
  #20
Medlem
[quote=Gnuee|58737063]
Citat:
Ursprungligen postat av Starr-y
Tacksam för svar!
Har du själv rest runt i Sydamerika? Vi tänkte börja resan med att flyga till Medellin, Colombia lagom till nyår och sedan jobba oss neråt i de olika länderna. Har du några tips du vill dela med dig av? [/QUOTE

Svarar på några av sakerna jag sett att du frågat i i andra trådar då jag vart borta från fb ett par dagar.

Aa jag har rest runt större delarna av latinamerika. Kan definitivt rekommendera Medellin, är ni dock ute efter att spara pengar så kan jag rekommendera att flyga till Bogota och ta buss till Medellin. Generellt sett så är biljettpriserna för bussar väldigt bra om du inte är allt för kräsen (läs svensk standard). Inrikesbiljetter är väldigt dyra i Sydamerika och brukar undvikas bland alla som vill resa mer än i en vecka eller två.

Att jobba dig neråt låter som en bra ide, det hela är mest upp till vad ni är mest ute efter.

Reser ni söderut är det mest berg, städer och rätt kallt beroende på område.

Kör ni norrut är det mest stränder och inkakultur, väldigt genrellt sett.

Spanska är inget måste, men definitivt något som förgyller upplevelsen. Sydamerikaner är väldigt sociala och de gånger de inte blandar ihop Sverige med Schweiz så vill de gärna höra allt från vad vi ammar våra bebisar med till vad vi har för olika slags tvättmedel. Nog de socialaste folket jag någonsin träffat och då har jag vart på de flesta platserna i världen. Så spanska är definitivt en stor bonus. Är dock ingen fara att ta sig runt utan spanska, sänker bara upplevelsen en del.

Pratet om att bli rånad minst en gång osv ser jag inte mycket för. Jag och de flesta jag träffat kanske hade väldigt tur men jag skulle uppskatta att 1 på 100 råkar ut för något olyckligt och då är det oftast deras eget fel. Du får gärna slänga iväg ett PM, det är en fantastisk världsdel du tänker åka till och låt inte folk som aldrig besökt kontinenten skrämma iväg dig med deras fördomar.

Bogota - medellin ligger flyg och bussbiljett ganska nära i pris, och den bussresan suger!
Kolla flyg med vivacolombia.
Citera
2023-11-20, 17:31
  #21
Medlem
laddstrumpa1337s avatar
Vi är ett gäng som funderar på att besöka machupichu, och tänkte boka en enkelbiljett till sydamerika och sedan se vart resan tar oss.

Min pappa nämnde dock att det ofta är krav på att man kan uppvisa en returbiljett för att komma in i flera länder i sydamerika. Aldrig hört talas om. Stämmer detta?
Citera
2023-11-20, 21:50
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddstrumpa1337
Vi är ett gäng som funderar på att besöka machupichu, och tänkte boka en enkelbiljett till sydamerika och sedan se vart resan tar oss.

Min pappa nämnde dock att det ofta är krav på att man kan uppvisa en returbiljett för att komma in i flera länder i sydamerika. Aldrig hört talas om. Stämmer detta?

Inte returbiljett, men utresebiljett
99% av gångerna någon frågar så är det ett flygbolag vid incheckningen
/B
Citera
2023-11-29, 20:43
  #23
Medlem
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laddstrumpa1337
Min pappa nämnde dock att det ofta är krav på att man kan uppvisa en returbiljett för att komma in i flera länder i sydamerika. Aldrig hört talas om. Stämmer detta?
Ibland har dom frågat mig vid passkontrollen, men jag har kunnat komma in med att säga som det är. Jag tänker ta mig vidare till andra länder via land och sedan flyga hem när jag känner för det. Detta var Colombia, Peru och Mexiko (Nordamerika dock).
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2772017

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback