Alright, jag funderade på om jag borde skriva något här eller inte. Men tänkte det kunde vara kul av det enkla skälet att jag hängt en hel del här tidigare (men då med annat konto).
Faktum är att jag är så pass gammal att jag tillhörde de som prenumererade på papperstidningen Flashback. Var det tre nummer som kom totalt? Ligger fortfarande nånstans i förrådet.
För oss som hängde på BBS'er och insåg att världen bara låg ett jäkligt dyrt utlandssamtal bort var Flashback som det ultimata fanzinet. Men nog med nostalgi.
Ska vi beta av några snabba frågor direkt?
- Utlandstjänst? Ja, Kosovo 2002. Styrkan hette KM06 och var ett multinationellt militärpoliskompani som var baserat på brittiska basen Harden Lines mitt i Pristina. Jag har fortfarande mardrömmar om den brittiska maten som serverades där men förutom det var det en otroligt lärorik upplevelse. Vi skyddade inga opiumfält men gjorde vårt bästa för att stötta FN-polisen när de letade efter illegala vapen och slog till mot klubbar där mestadels moldaviska tjejer utan pass utnyttjades av folk som jag än idag är övertygad om saknade all form av medmänsklighet.
- Transparens? Marknadsföringslagen kräver att jag berättar när jag på något sätt är sponsrad. Men om det föreligger minsta risk att någon som tittar är osäker är det bättre att förekomma än förekommas. Skälet är enkelt - jag slipper svara på en massa frågor i kommentarerna då
- Electrolux? Många saker har jag fått när jag gjort jobb åt dem. Innan YouTube var heltidssysselsättning så hjälpte jag dem bland annat på mässor, interna aktiviteter etc. Då var det viktigt för dem att jag hela tiden hade fräsch utrustning. Så klart jag fortsätter använda den efteråt om jag är nöjd med den. Ibland vill jag berätta bakgrunden till varenda pryl jag har med i alla filmer men inser att det vore på gränsen till maniskt.
- Gör jag något annat än YouTube? Nej. YouTube är numera det enda jag gör. Med undantag av något litet arrangemang någon gång för att det är kul eller för att det är något företag jag har en lång relation med. Vid 30K subs var jag tvungen att göra annat också, vid 120K subs går det att leva på det.
- Nyhetsmorgon? Fantastiskt kul! Live TV är en fantastisk adrenalinrush och jag ska heller inte sticka under stolen med att det är en viss bekräftelse på seriositet hos det äldre gardet. TV4 betalar inte en krona men PR-värdet är så pass stort att man helt enkelt inte tackar nej om man är vid sina sinnens fulla bruk. De hör av sig runt en gång varannan månad. Faktum är att jag ska dit på söndag.
- Fejkade du orgasm när du testade S:t Eriks-chipsen? Jag har inga problem att såga saker som är dåliga men samtidigt inga problem att berätta när det är något jag gillar. Det är klart att det är ett genialt PR-trick med de där svindyra chipsen men faktum är att jag tycker de smakade fantastiskt. Har länge saknat en vuxen smak på chips (förutom min personliga favorit vinäger som är en skada sen Kosovo antar jag. Förbannade britter...) och de här gav en närmast gastronomisk upplevelse. Samtidigt förstår jag de som avskyr dem.
Det är lite som ostron och annan extrem mat. Det blir direkt två läger.
- Vad gjorde du innan? Jobbat med marknadsföring i många år, arbetat på en större PR-byrå, marknadschef etc. Men jag slutade för att skriva recept åt mattidningar, jobba med bloggen som hade växt sig stor och göra matrelaterade saker. Det var först när jag hade gjort det ett drygt år som jag fick idén att starta YouTube-kanalen. Sen tog den ett drygt år att bygga upp så mycket att den var värd att nämna.
- Har du mycket jobb? Jag är världens mest ostrukturerade människa. Det gör inte saker och ting lättare. Men jag har just nu dels en enorm lista på filmer jag vill göra (plus att det kommer en jul och i år ska jag bannemej göra mängder med julrecept) och dels har jag förmånen att få göra några sponsrade filmer. Så när jag säger att jag har mycket jobb betyder det att jag nog skulle kunna sluta jobba klockan 18 på dagarna men så dyker det upp sånt som jag känner att jag brinner ännu mer för och då måste jag ta tag i det också.
Som nu till exempel - efter att ha varit i Stockholm hela dagen på möten så åkte jag till mitt provkök och filmade ett recept. Det ska jag klippa nu innan jag lägger mig men då kom jag på att jag ville ju svara här och nu sitter jag här och skriver istället. Innan dess fastnade jag så klart på Reddit och den där förbannade tråden om alla gamla trådar man inte FÅR missa... Ni förstår problematiken här va?
- Dina inslag är för jävla långa! Jag hör vad du säger och jag förstår hur du menar. Men jag bestämde mig tidigt för att nu när jag har chansen, då ska jag förklara ordentligt. Nackdelen med böcker och tidningar är att de sällan förklarar så ingående som de borde. På film kan man gräva ner sig i detaljer. Jag gör ju det annars också så varför skulle jag förställa mig här? Det kan inte tilltala alla tyvärr och som den konflikträdda person jag är så grämer det mig enormt. Men jag inser att det är så och jag kan inte göra något åt det.
- Du är inte nån jag skulle kunna tänka mig att ta en öl med. Låter jag creepy om jag föreslår en sak? Vi går ut och tar en öl! Vad är det värsta som kan hända? Du inser att du hade rätt och så är det inte mer med det? Hojta så styr vi upp något. Jag börjar ju gilla öl så vi kan väl säga att vi är halvvägs i mål?
Frågor? Fire away!