Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-19, 09:12
Medlem
KapVerdes avatar
Två män, 27 och 36 år gamla, häktades på sannolika skäl misstänkta för grov narkotikasmuggling av Blekinge Tingsrätt under måndagen.
Enligt uppgifter till BLT ska det handla om 300 kilo narkotika.
TEXT MATS BLENNOW YAMILE LINDGREN
A A
En rekordstor narkotikasmuggling uppdagades av tullpersonal strax efter midnatt natten till lördagen. Två män som är ukrainska medborgare greps när en lastbil rullade av färjan från Gdynia på Verkö. Tullen hittade misstänkt narkotika paketerad i lasten. Enligt en erfaren tulltjänsteman rörde det sig om "bland det största han hade varit med om på ett bra tag".

I dag hölls häktningsförhandlingar i Karlskrona. Det råder stort hemlighetsmakeri kring utredningen och båda förhandlingarna hölls bakom stängda dörrar. Men enligt uppgifter till BLT ska det röra sig om en last på minst 300 kilo som smugglarna försökt föra in och enligt SVT Nyheter Blekinge ska det handla om cannabis.

Den 36-årige mannen nekade till anklagelserna och började direkt efter att ordförande avkunnat häktningsbeslutet att prata ivrigt med sin advokat genom tolken.

Hans advokat Per Svan var fåordig efter förhandlingen.

– Det finns ingenting att säga, sa han innan han lämnade tingsrätten.

Kammaråklagare Lars Wilhelmsson är lika förtegen han.

– Det är inte mycket hemlighetsmakeri utan vanligt förfarande när det bara har gått fyra, fem dagar efter ett sådant här gripande och vi inte har förhört alla människor som vi vill förhöra, säger han till BLT.

Kan det bli fler gripanden i ärendet?

– Det vill jag inte kommentera men vi ska höra fler personer.

Till Sveriges Radio Blekinge sade 27-åringens advokat Eric Widner att mannen ska ha gett en detaljerad och trovärdig förklaring till varför han fanns på platsen och vad han skulle göra där.

Efter häktningsförhandlingarna fördes de misstänkta tillbaka till häktet i Kalmar. Åtal ska vara väckt senast den 31 oktober.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6542278

Häktningsframställan:

https://minfil.org/hb27p0b3bb/Blekin...6_Aktbil_6.pdf
https://minfil.org/ic27p7b7ba/Blekin...6_Aktbil_7.pdf
Citera
2016-10-19, 18:04
Avstängd
Lacerdas avatar
300 kg cannabis, det måste väl handla om rekordbeslag i just Karlskrona då?
Citera
2016-10-19, 18:44
Bannlyst
Jag kanske har en avvikande uppfattning.
Men 300 kg från Ukraina, vem skulle det levereras till/distribueras.
Varför är tullen inte mer kreativa, ringer polisen och trackar/övervakar lastbilen. Och gör ett ingripande när leveransen sker.
Begriper inte jag. Nu fick man tag i 2 "mules". Inte mycket att skryta med.
Citera
2016-10-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
300 kg cannabis, det måste väl handla om rekordbeslag i just Karlskrona då?

Exakt vad jag också tänkte,, va ju något tillslag för ett gäng år sedan som det va närmare 500kg som togs av span. Helsingborg om ja inte minns fel och huvudmannen är från Halmstad
Citera
2016-10-19, 20:36
Medlem
Universells avatar
(FB) 300kg cannabis i lastbil försökte smugglas in via Polenfärjan i Karlskrona - 15/10/16
Citera
2016-10-19, 20:47
Medlem
Detaljerad trovärdig förklaring låter rätt o perfekt.

Faan vilken värdelös advokat han måste ha då eftersom han blev häktad!!!
Citera
2016-10-19, 20:48
Medlem
Jag skämtade i tråden om att jag hade en pall med Rizzla papper över nu på grund av oförutsedda leveranssvårigheter av rökat, men inlägget togs bort för att det bröt mot regeln om försäljning.

För er som hann se det inlägget vill jag klargöra att det enbart var ett skämt, jag har aldrig haft ett enda Rizzla papper över att sälja.

Relevant fråga i sammanhanget, det sägs titt som tätt att Sverige nu har blivit självförsörjande på röka, varför då importera dessa mängder?

Är det bra skit som importeras, eller är det Ukrainskt bushweed som importeras för att dumpa priserna på landets skolgårdar?

Om man drar paralellen till ÖL, så importeras det ju mängder både lagligt och olagligt, själv betalar jag gärna 30 spänn flaskan för finöl, men rör inte dom insmugglade 2 liters PET flaskorna som kommer från diverse öststater.
Mitt intryck är att skräpölet hamnar på ungdomsfester, studentfester och hos riktigt nergånget patrask, där promille per krona är den enda viktiga parametern.

Är det samma sak med kvistigt ful-weed?
Citera
2016-10-20, 12:13
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Relevant fråga i sammanhanget, det sägs titt som tätt att Sverige nu har blivit självförsörjande på röka, varför då importera dessa mängder?
Efterfrågan är säkert så pass stor att det går att sälja av oavsett om folk odlar eget.

Citat:
Är det bra skit som importeras, eller är det Ukrainskt bushweed som importeras för att dumpa priserna på landets skolgårdar?
Det vore intressant att veta vad det var i lasten specifikt.

Citat:
Om man drar paralellen till ÖL, så importeras det ju mängder både lagligt och olagligt, själv betalar jag gärna 30 spänn flaskan för finöl, men rör inte dom insmugglade 2 liters PET flaskorna som kommer från diverse öststater.
Mitt intryck är att skräpölet hamnar på ungdomsfester, studentfester och hos riktigt nergånget patrask, där promille per krona är den enda viktiga parametern.

Är det samma sak med kvistigt ful-weed?
Personligen köper jag mer smuggelöl än Systembolagets. Oftast köper jag plattor med Mariestad 33 cl för 180 kronor. Något nedgånget patrask är jag väl inte ännu, kanske om 10 år.
Men i dagsläget så jobbar jag 40 timmar i veckan med noll sjukfrånvaro.
Citera
2016-10-20, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Efterfrågan är säkert så pass stor att det går att sälja av oavsett om folk odlar eget.

Det vore intressant att veta vad det var i lasten specifikt.

Personligen köper jag mer smuggelöl än Systembolagets. Oftast köper jag plattor med Mariestad 33 cl för 180 kronor. Något nedgånget patrask är jag väl inte ännu, kanske om 10 år.
Men i dagsläget så jobbar jag 40 timmar i veckan med noll sjukfrånvaro.

Mariestad är ju långt ifrån Litauiskt ful öl, men kanske lika långt ifrån finöl, men även jag dricker Mariestad ibland.

Kan man anta att smuggelbrajjet också ligger mitt i skalan?

Var kommer då skräpet ifrån?
Citera
2016-10-20, 12:52
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Mariestad är ju långt ifrån Litauiskt ful öl, men kanske lika långt ifrån finöl, men även jag dricker Mariestad ibland.

Kan man anta att smuggelbrajjet också ligger mitt i skalan?

Var kommer då skräpet ifrån?
Journalister uttrycker sig olika så vi vet ju inte om det är gräs eller hasch. Vore det hasch så är det väl vanligt Marockanskt som lastbilschaffisarna riskerat att köra över åt någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in