2016-10-20, 17:12
Medlem
FuckMeBrakeMes avatar
Obama har ju nu suttit 2 "perioder" som president...vilket är det maximala vad jag förstått...men kan han bli president igen i framtiden om han ställer upp i valet?
2016-10-20, 17:42
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Fast presidenter kan få sitta längre än åtta år. Se president Johnson exempelvis. Han blev USA:s president 1963 och hade därefter rätt att sitta till 1973.

Det var dock speciella omständigheter som gjorde att det blev så. För att svara på din fråga: Nej, har man suttit två perioder får man inte ställa upp för en tredje period senare.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-10-20 kl. 17:51.
2016-10-20, 17:43
Bannlyst
Visst har presidenter, oavsett om dom suttit 4 eller 8 år rätt att ställa upp igen, dock tror jag inte det är så många i historien som har gjort det.
2016-10-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orgasmatron1
Visst har presidenter, oavsett om dom suttit 4 eller 8 år rätt att ställa upp igen, dock tror jag inte det är så många i historien som har gjort det.
22 tillägget till konstitutionen förbjuder mer än två perioder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Twenty...s_Constitution
Franklin D. Roosevelt är den ende som suttit fler än två perioder, och det var under WW II och före detta tilläg.
2016-10-20, 17:48
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orgasmatron1
22:a tillägget i USA:s konstitution säger att en president bara får sitta två mandatperioder.

Edit: Pucktvåa.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-10-20 kl. 17:50.
2016-10-20, 17:56
Moderator
vfs avatar
Frågan besvarad. *Klick*/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in