2016-10-23, 19:51
Medlem
Hejsan!
Jag och min flickvn ska till Borneo i februari och har lite smplaner p vad som ska gras. Har ftt hra att det krvs att boka bde dykning vid Sipadan och bestigning av mt kinabalu flera veckor i frvg pga hgt tryck av turister som vill gra dessa aktiviteter. Jag r dock lite skeptisk och kan tnka mig det kostar en hel del mer om man bokar via internet i frvg.
Ngon som har varit hr och vet ngonting om detta? Skulle det vara enklast att ka dit sedan lsa allt p plats?
Tack p frhand :)
Citera
2016-10-23, 20:00
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drakenson
Hejsan!
Jag och min flickvn ska till Borneo i februari och har lite smplaner p vad som ska gras. Har ftt hra att det krvs att boka bde dykning vid Sipadan och bestigning av mt kinabalu flera veckor i frvg pga hgt tryck av turister som vill gra dessa aktiviteter. Jag r dock lite skeptisk och kan tnka mig det kostar en hel del mer om man bokar via internet i frvg.
Ngon som har varit hr och vet ngonting om detta? Skulle det vara enklast att ka dit sedan lsa allt p plats?
Tack p frhand
Du ska boka p grund, det r bara ett visst antal som fr bestiga om dagen. Tro det r runt 100 om dagen som fr tillstnd. Drfr br ni boka i god tid... Detta till berget..

Sipadan ska inte vara ngra problem, inte fr 2 r sedan i alla fall. Men kan vara begrnsat under hgssong??? Borneo r ju knsligt natur och hrdfr att bara begrnsad besk?? Det finns flera ar i Indonesien som man mste boka just fr det r begrnsad. Drav priset skjuter i hjden ocks...
Citera
2016-11-06, 00:48
Medlem
Tycker att Gunung Mulu var grymt bra! Se till att styra upp s att ni tar en liten flodbt ut till sjlva nationalparken. Hur ballt som helst att ka i en urholkad trdstam upp genom floderna i jungeln, medan man hr alla underliga lten och tittar p himlen, som r otroligt vacker och dynamisk s nra ekvatorn. Kan vernatta i ngon Dayak-by kanske. Lnga gemensamma byggnader fr hela byn: hundratals pers kan leva i samma avlnga hus! Kul att strosa runt i byarna. Bilder p Jesus och Maria bredvid mer inhemska dyrkansfreml, ssom sm trskulpturer, benknotor och fan vet vad. Betydligt dyrare n att flyga, men hur ballt som helst och helt klart vrt det. Frsk att f tag i lite durian med nr ni nd r dr. Frsk durian direkt frn jungeln - svrslaget! Skulle fan ka dit sjlv och ta durian om det inte vore fr att det r s lngt bort. Minns ngon matmarknad i Kucing med friterade durianbollar, det r nog det godaste jag tit i mitt liv. Blev helt vck i huvudet av dem, s goda som de var.

Man kan med lite flyt ta bten frn i nrheten av Limbang i Malaysia, mellan de tv halvorna av Brunei. Dr finns ven lervulkaner som bubblar upp sval lera man kan bada i. Fixa en taxi ifrn stan och be den vnta dr medan ni badar, fr det r mitt ute i ingenstans och det fanns inte mnga att lifta med p vgen tillbaks!
Citera
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2774825

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in