• 1
  • 2
2016-11-16, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Sluta skriva FLÄKT så är jag nöjd. En alliance-fläkt är en fläkt som sitter ovanför kåpan som kommunicerar med fläkten på taket. När du startar fläkten i lägenheten så varvar takfläkten upp. Det är en spiskåpa du söker och inget annat om du inte kan bygga på höjden.

Tovenco har både kåpor och inbyggnadssystemet som kallas för TVC, till det behöver man ingen kåpa utan monterar passande storlek inuti skåpstommen.

Anledningen till att en Kåpa bygger på höjden är för att en kåpa måste ha en stor luftvolym. Du kommer inte att hitta en kåpa som inte bygger neråt eller uppåt. Vill du ha 80cm brett, ingen bygghöjd uppåt och som ser någorlunda stiligt ut så är det något i stil med Tovencos TVC du söker, de kostar runt 9000 kr.

Sen vet jag ärligt talat inte vad du menar med att luften inte får "böjas". När såg du senast ett ventilationssystem där alla kanaler är raka från början till slut?

Skriv ut mått så vi vet hur mycket eller hur lite plats det finns från undersida skåp till undersida kanal

Skriv ut kanaldimension

Ta bilder

Ta reda på luftflöden

Om du nu har undersökt saken borde allt detta redan finnas, speciellt luftflöden och mått, för de är helt centrala för vilken lösning du kan ha.

Jag kan garantera dig att det är helt meningslöst att sätta en kåpa med så pass liten volym som de du länkar till om du har små luftflöden. Det du efterfrågar finns inte om det inte är bra drag i kanalen oavsett hur mycket du än kan betala.

OK. Jag är novis när det gäller uttrycken men jag ska bättra mig.

Tovenco skriver inget om TVC på deras hemsida men det är en massa andra trebokstavsförkortningar som dom kanske har döpt om TVC till. Får nog ta och ringa dom.

Det jag menar med att luften inte får böjas är att den inte får böjas nedåt så luften fastnar i "böjen" liksom. Det är säkert "common knowledge" men jag ville bara poängtera det så det inte kommer som ett alternativ.
Just nu böjs kanalen i sidled direkt ovanför spiskåpan så avståndet mellan undersida skåp och undersida kanal är MAX 2 centimeter.

Hur ska jag kunna ta reda på vilket luftflöde jag har idag?

OK, låga luftflöden kräver en kåpa med stor volym och vice versa, stämmer det?

Tack för svaren.

/StorÖl
Citera
2016-11-16, 09:46
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandBeer
OK. Jag är novis när det gäller uttrycken men jag ska bättra mig.

Tovenco skriver inget om TVC på deras hemsida men det är en massa andra trebokstavsförkortningar som dom kanske har döpt om TVC till. Får nog ta och ringa dom.

Det jag menar med att luften inte får böjas är att den inte får böjas nedåt så luften fastnar i "böjen" liksom. Det är säkert "common knowledge" men jag ville bara poängtera det så det inte kommer som ett alternativ.
Just nu böjs kanalen i sidled direkt ovanför spiskåpan så avståndet mellan undersida skåp och undersida kanal är MAX 2 centimeter.

Hur ska jag kunna ta reda på vilket luftflöde jag har idag?

OK, låga luftflöden kräver en kåpa med stor volym och vice versa, stämmer det?

Tack för svaren.

/StorÖl

Jag som skriver fel, det är denna inbyggnadsvariant det handlar om: http://tovenco.se/inbyggnadsprodukte...er-system-tds/

Luften fastnar inte i böjar, däremot minskar luftflödet. Du kan göra flera loopar i rad om du vill så länge du har tillräckligt luftflöde i kåpan. Det är inte på något sätt allmän kännedom att luft fastnar i en uppochnervänd u-böj. Allmän okunskap, kanske.

Du mäter upp hur stort flödet där kanalen i din lägenhet börjar är. Antingen genom att ta dit någon som mäter eller genom att hyra en flödesmätare med stos. Om det finns plats att komma åt med en sådan. Annars borde en varmtrådsmätare och en meter cirkulär kanal i samma dimension som anslutningen i väggen fungera (oftast 125mm).

Ja, en kåpa med stor volym behöver litet flöde
En kåpa med liten volym behöver stort flöde

Generellt, alltså.
Citera
2025-01-27, 08:10
Medlem
Aessdes avatar
Lånar denna något gamla tråden. 9 år senare befinner jag mig i precis samma sits. Jag är också på jakt efter en 80cm rostfri kåpa för centralventilation, men det verkar vara stört omöjligt. Det enda jag hittar är något för 12 000 eller ett noname-märke från Tretti.

Har någon tips på en vettig spiskåpa?
Citera
2025-01-27, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aessde
Lånar denna något gamla tråden. 9 år senare befinner jag mig i precis samma sits. Jag är också på jakt efter en 80cm rostfri kåpa för centralventilation, men det verkar vara stört omöjligt. Det enda jag hittar är något för 12 000 eller ett noname-märke från Tretti.

Har någon tips på en vettig spiskåpa?
https://www.elgiganten.se/product/vi...0cm/1100063873
Citera
2025-01-27, 08:32
Medlem
Aessdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galambos
https://www.elgiganten.se/product/vi...0cm/1100063873

Tack för svar. Dock ser den ut att ha en egen fläkt? Styrelsen i BRFen godkänner bara kåpor utan egen fläkt, för att inte något matos ska pressas in till grannen.
Citera
2025-01-27, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aessde
Tack för svar. Dock ser den ut att ha en egen fläkt? Styrelsen i BRFen godkänner bara kåpor utan egen fläkt, för att inte något matos ska pressas in till grannen.

Den har en egen liten så kallad alliancefläkt som samexisterar med cetralventilationem.
Kolla med BRF-n om alliacefläktar godkänns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in