Citat:
Sluta skriva FLÄKT så är jag nöjd. En alliance-fläkt är en fläkt som sitter ovanför kåpan som kommunicerar med fläkten på taket. När du startar fläkten i lägenheten så varvar takfläkten upp. Det är en spiskåpa du söker och inget annat om du inte kan bygga på höjden.
Tovenco har både kåpor och inbyggnadssystemet som kallas för TVC, till det behöver man ingen kåpa utan monterar passande storlek inuti skåpstommen.
Anledningen till att en Kåpa bygger på höjden är för att en kåpa måste ha en stor luftvolym. Du kommer inte att hitta en kåpa som inte bygger neråt eller uppåt. Vill du ha 80cm brett, ingen bygghöjd uppåt och som ser någorlunda stiligt ut så är det något i stil med Tovencos TVC du söker, de kostar runt 9000 kr.
Sen vet jag ärligt talat inte vad du menar med att luften inte får "böjas". När såg du senast ett ventilationssystem där alla kanaler är raka från början till slut?
Skriv ut mått så vi vet hur mycket eller hur lite plats det finns från undersida skåp till undersida kanal
Skriv ut kanaldimension
Ta bilder
Ta reda på luftflöden
Om du nu har undersökt saken borde allt detta redan finnas, speciellt luftflöden och mått, för de är helt centrala för vilken lösning du kan ha.
Jag kan garantera dig att det är helt meningslöst att sätta en kåpa med så pass liten volym som de du länkar till om du har små luftflöden. Det du efterfrågar finns inte om det inte är bra drag i kanalen oavsett hur mycket du än kan betala.
Tovenco har både kåpor och inbyggnadssystemet som kallas för TVC, till det behöver man ingen kåpa utan monterar passande storlek inuti skåpstommen.
Anledningen till att en Kåpa bygger på höjden är för att en kåpa måste ha en stor luftvolym. Du kommer inte att hitta en kåpa som inte bygger neråt eller uppåt. Vill du ha 80cm brett, ingen bygghöjd uppåt och som ser någorlunda stiligt ut så är det något i stil med Tovencos TVC du söker, de kostar runt 9000 kr.
Sen vet jag ärligt talat inte vad du menar med att luften inte får "böjas". När såg du senast ett ventilationssystem där alla kanaler är raka från början till slut?
Skriv ut mått så vi vet hur mycket eller hur lite plats det finns från undersida skåp till undersida kanal
Skriv ut kanaldimension
Ta bilder
Ta reda på luftflöden
Om du nu har undersökt saken borde allt detta redan finnas, speciellt luftflöden och mått, för de är helt centrala för vilken lösning du kan ha.
Jag kan garantera dig att det är helt meningslöst att sätta en kåpa med så pass liten volym som de du länkar till om du har små luftflöden. Det du efterfrågar finns inte om det inte är bra drag i kanalen oavsett hur mycket du än kan betala.
OK. Jag är novis när det gäller uttrycken men jag ska bättra mig.
Tovenco skriver inget om TVC på deras hemsida men det är en massa andra trebokstavsförkortningar som dom kanske har döpt om TVC till. Får nog ta och ringa dom.
Det jag menar med att luften inte får böjas är att den inte får böjas nedåt så luften fastnar i "böjen" liksom. Det är säkert "common knowledge" men jag ville bara poängtera det så det inte kommer som ett alternativ.
Just nu böjs kanalen i sidled direkt ovanför spiskåpan så avståndet mellan undersida skåp och undersida kanal är MAX 2 centimeter.
Hur ska jag kunna ta reda på vilket luftflöde jag har idag?
OK, låga luftflöden kräver en kåpa med stor volym och vice versa, stämmer det?
Tack för svaren.
/StorÖl