Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-02, 21:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Svensk ekonomi är "dopad" genom artificiellt sänkt kronkurs, negativ ränta och höga offentliga utgifter, samt ökande skuldsättning trots att det råder "högkonjunktur" (påstås det). Så svensk ekonomi går bra till priset av att svenska konsumenter måste betala mer för importerade varor och att vi får sämre levnadsstandard i framtiden när lånen ska betalas tillbaka. Ska man hårdra det lite kan man säga att det sker en omfördelning av konsumtionsutrymme från löntagare till kapitalägare, och från framtida generationer till nutida.

Det avgörande för levnadsstandarden i ett land är hur produktiviteten utvecklas per capita och jag har inte sett något som tyder på att svensk produktivitet skulle vara inne i någon särskilt positiv fas just nu.

kompetent svar!
tackarr
Citera
2016-11-03, 11:55
  #14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GBGglenn
Var inne på riksgäldens sida och tittade och läste även pdf-filen med prognosen.

Kan söka själv, men skulle vara uppskattat om någon klämde på en länk. Vad vore internet om ingen delade med sig? Gnällspik.

Okej då. Bara för att jag är så snäll, så varsågod, din lata tomte.

https://www.riksgalden.se/sv/omriksg.../Statsskulden/

Se per 7 oktober, klicka där och läs 1292 miljarder kronor per den sista september.
Citera
2016-11-03, 12:04
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Okej då. Bara för att jag är så snäll, så varsågod, din lata tomte.

https://www.riksgalden.se/sv/omriksg.../Statsskulden/

Se per 7 oktober, klicka där och läs 1292 miljarder kronor per den sista september.
Oj trodde inte att skulden minskat så mycket som den gjort sedan mitten av 90-talet, glädjande läsning.
Citera
2016-11-03, 12:12
  #16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Oj trodde inte att skulden minskat så mycket som den gjort sedan mitten av 90-talet, glädjande läsning.

Dras välfärden ned kraftigt samtidigt som skattetrycket bibehålls på groteska nivåer av ditt gäng 7-klövern så är det inte så konstigt. Lägg till kommunernas och landstingens skuldberg för att inte tala om det svenska folkets rejält tilltagna skuldberg så ser det mörkt ut inför de framtida lågkonjunkturerna. Svenskarna får hoppas på sina finansiella besparingar, men dessa kan inte konsumeras upp utan att skulderna amorteras på. Ert knep får fortsätta att vara att misshandla ert eget land, plundra det så gott det går och lämna över vad som finns kvar till kommande generationer. Den ansvarslösa generationen före den fattiga och skuldsatta.
Citera
2016-11-03, 12:32
  #17
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Oj trodde inte att skulden minskat så mycket som den gjort sedan mitten av 90-talet, glädjande läsning.

På köpet i försvarandet av tillgångsbubblan har vi tillverkat Fiatvalutornas konung = SEK
Som gått ner nära 20% på ett år. Frågan om det går att hitta en värre skräpvaluta i annat än fullständigt kollapsade länder?.

Jag kallar det förtäckt skatt till förmån för att visa bättre siffror och försvara tillgångsbubblan som är en produkt av långtgående skenade bostadspriser.
Du kallar det säkert något annat men för mig som resande Svensk har det allra mesta blivit nära 20% dyrare på ett år.

Bara dumskallar som inte ser vad som händer ekonomiskt med Sverige. Vi hänger på en skör tråd och avgrunden har vi under oss.
Citera
2016-11-06, 14:11
  #18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
På köpet i försvarandet av tillgångsbubblan har vi tillverkat Fiatvalutornas konung = SEK Som gått ner nära 20% på ett år. Frågan om det går att hitta en värre skräpvaluta i annat än fullständigt kollapsade länder?.

Bara dumskallar som inte ser vad som händer ekonomiskt med Sverige. Vi hänger på en skör tråd och avgrunden har vi under oss.

Japp. statsskulden är stabil, gott så (till dess att lågkonjunkturen slår till) men importen är dyrare då kronan ånyo har tagit stryk. Kommunernas och landstingens skulder vet jag inte hur de utvecklats, välfärden har knappats blivit bättre och skattetrycket ska upp. Den verkliga inflationen har haft en tendens att minska något, där har vi en liten ljuspunkt och det är rimligt att vi har bolånetaket att tacka för det.

SEK/USD i år: svagare 10,6%
SEK/EUR i år: svagare 8,4%
SEK/DKK i år: svagare 8,5%
SEK/NOK i år: svagare 14,5%

Källa: Avanza
Citera
2016-11-08, 11:43
  #19
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Japp. statsskulden är stabil, gott så (till dess att lågkonjunkturen slår till) men importen är dyrare då kronan ånyo har tagit stryk. Kommunernas och landstingens skulder vet jag inte hur de utvecklats, välfärden har knappats blivit bättre och skattetrycket ska upp. Den verkliga inflationen har haft en tendens att minska något, där har vi en liten ljuspunkt och det är rimligt att vi har bolånetaket att tacka för det.

SEK/USD i år: svagare 10,6%
SEK/EUR i år: svagare 8,4%
SEK/DKK i år: svagare 8,5%
SEK/NOK i år: svagare 14,5%

Källa: Avanza

Precis Mertillen

Och då är det bara i år vi snackar om !, är senaste störtdykningen med i ovan?, det verkar inte som det.

Och nu snackar man om att kronan kommer ta stryk av valutgången i USA.

Ingves har som uppgift att försvara SEK. Han sade att nedre gränsen var runt 9:20:-/EURO
När ska spöket försvara kronan är min fråga. Snart måste t.o.m. Svenskarna överge kronan som betalningsmedel.
Citera
2016-11-08, 13:02
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Precis Mertillen

Och då är det bara i år vi snackar om !, är senaste störtdykningen med i ovan?, det verkar inte som det.

Och nu snackar man om att kronan kommer ta stryk av valutgången i USA.

Ingves har som uppgift att försvara SEK. Han sade att nedre gränsen var runt 9:20:-/EURO
När ska spöket försvara kronan är min fråga. Snart måste t.o.m. Svenskarna överge kronan som betalningsmedel.
Fast förr så devalverade vi kronan vart tredje år (var gång vi fick en ny regering), ett år devalverade tre ggr på totalt 29%

Så inget nytt detta.
Citera
2016-11-08, 13:21
  #21
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fast förr så devalverade vi kronan vart tredje år (var gång vi fick en ny regering), ett år devalverade tre ggr på totalt 29%

Så inget nytt detta.

Varför tror du kronan rasar?.

Är du blind vad som skett och sker i samhället?.

På ett års tid har välfärds och säkerheten i Sverige slagits i sank och detta är bara början.

Poliskåren har gett upp
Sjukvården havererat
Världens näst mest våldtäktsrika land
Kronan havererat
Etablerad media som öppet står för odemokratiska handlingar (Bara det sker på rätt grund).
Bostadspolitiken nerkörd i botten
Överdebiterande skrupelfria företagare/politiker som skövlar vår välfärd och du hejjar på.
ETC, ETC

Det är precis den retoriken sådana som dig har när nu deras döttrar blir gruppvåldtagna i framtiden.

"tråkigt !, men inget nytt direkt", det har ju liksom alltid skett i Sverige...
__________________
Senast redigerad av Mes 2016-11-08 kl. 13:24.
Citera
2016-11-08, 13:44
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Varför tror du kronan rasar?.

Är du blind vad som skett och sker i samhället?.

På ett års tid har välfärds och säkerheten i Sverige slagits i sank och detta är bara början.

Poliskåren har gett upp
Sjukvården havererat
Världens näst mest våldtäktsrika land
Kronan havererat
Etablerad media som öppet står för odemokratiska handlingar (Bara det sker på rätt grund).
Bostadspolitiken nerkörd i botten
Överdebiterande skrupelfria företagare/politiker som skövlar vår välfärd och du hejjar på.
ETC, ETC

Det är precis den retoriken sådana som dig har när nu deras döttrar blir gruppvåldtagna i framtiden.

"tråkigt !, men inget nytt direkt", det har ju liksom alltid skett i Sverige...
Ser inget annat här än vad jag ser något annat europeiskt land eller i Sydamerika eller i USA.

Sverige har lägre antal brott idag än förr, gå in på BRÅ och läs.

Vad som däremot skett är att vi har ett gäng bloggar (fria tider, nya tider, avpixlat, Petterssons osv) som sitter och letar allt negativt de kan om Sverige, dessa snorvalpar på dessa bloggar är vår tids quislingar och de går rätt under Ryssland och vill inget hellre än att hela västvärlden skall trasas sönder.
Vi har till och med ett rysslandsparti i vår riksdag som stöttar och håller med i allt Putin gör.
Men ge det tid, ni kommer att få erat straff som de landsförrädare ni är.
Citera
2016-11-08, 13:55
  #23
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ser inget annat här än vad jag ser något annat europeiskt land eller i Sydamerika eller i USA.

Sverige har lägre antal brott idag än förr, gå in på BRÅ och läs.

Vad som däremot skett är att vi har ett gäng bloggar (fria tider, nya tider, avpixlat, Petterssons osv) som sitter och letar allt negativt de kan om Sverige, dessa snorvalpar på dessa bloggar är vår tids quislingar och de går rätt under Ryssland och vill inget hellre än att hela västvärlden skall trasas sönder.
Vi har till och med ett rysslandsparti i vår riksdag som stöttar och håller med i allt Putin gör.
Men ge det tid, ni kommer att få erat straff som de landsförrädare ni är.

BRÅ= beställd och riktad, för medlet utesluten propagandastatistik, enough said !

Du svarade inte på frågan ! och du ger inget svar på hur Sverige utvecklat sig på ett enda ÅR !.

Förhoppningsvis har man hunnit dra härifrån så du kan leva med dina "quislingar" helt i fred.
Citera
2016-11-08, 14:02
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ser inget annat här än vad jag ser något annat europeiskt land eller i Sydamerika eller i USA.
Du relativiserar, typiskt för vänsterfolk. Det är helt ointressant att det finns dåliga länder, frågan är vad Sverige skulle kunna vara.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vad som däremot skett är att vi har ett gäng bloggar (fria tider, nya tider, avpixlat, Petterssons osv) som sitter och letar allt negativt de kan om Sverige, dessa snorvalpar på dessa bloggar är vår tids quislingar och de går rätt under Ryssland och vill inget hellre än att hela västvärlden skall trasas sönder.
Det kallas demokrati, till skillnad från 1970-talet då vi hade statligt kontrollerad radio och TV, och endast dagtidningar som alla var beroende av statligt presstöd.

I alla fall, när jag växte upp i Tynnered i Göteborg på 1970-talet gick jag högstadiet i Tynneredsskolan. Det var en problemskola redan då men dock dominerad av värderingar från yrkesarbetar- och lägre tjänstemannaklass. Som ett resultat gick de allra flesta ut med godkända betyg och de som ställde till problem hamnade i OBS-klassen.

Idag är hela Tynnered ett katastrofområde och Tynneredsskolan nedlagd eftersom det inte gick att bedriva skolundervisning längre.

Vi kanske har mer pengar idag per capita men det fanns en avsevärd kvalitet i att även arbetarbarn i skitområden hade en realistisk chans till att bli någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in