Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2016-11-08, 22:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du citerar ett dokument frn 2005. Det r inte det som skrevs p i frra veckan, som iaf vad jag kunde se helt saknade klausuler om att ngon mste ndra p sitt eget stt att praktisera. Istllet handlade det bara om snt som att samverka mer om snt som bda parter vill verka fr. T ex hr har du de punkter som de faktiskt skrev under: http://www.varldenidag.se/nyheter/hi...plDcLlWo5vElA/

Ok, jag tnkte oskt p Charta Oecomenica. Men dom tre frsta punkterna lt som att det hr r samma dravel. Det r samma typ av problematik som lyfts fram i lnken jag skickade (nej, den r inte skriven av mig om det framgick som om det var fallet).

Ta den hr t ex:

"Att frplikta sig att ska synlig enhet."

Vad innebr det? Att gra teologiska eftergifter? I s fall, i pottan med det pappret!
Citera
2016-11-09, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Det r det som r min frga: lser katoliker bibeln eller bara lyssnar till prsten?

Sjlvklart lser katolikerna bibeln. Jag frstr inte din frga, vad tror du, att katolikerna inte lser utan bara lyssnar till prsterna. Det gjorde dem p 1500-talet.
Citera
2016-11-09, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Jag r bara intresserad av i vilken utstrckning katolikerna lser bibeln jmfrt med protestanterna.

Det finns ingen statistik p det. Alla lser om man r kristen.
Citera
2016-11-10, 17:51
Medlem
Visst lser katoliker Bibeln, men det finns ju annat lika viktigt fr katoliker att lsa som skrivit efter Bibeln, som Birgittas uppenbarelser, m.m. Precis som Nya Testamentet r en fortsttning p Gamla Testamentet, s r de traditionella bckerna, som Birgittas uppenbarelser, en fortsttning p Nya Testamentet. Det r dremot inget tvng att lsa Bibeln, viktigare r att man deltar i sakramenten som bikten och kommunionen (nattvarden).

Fr vrigt s var Luther inte den frsta som versatte Bibeln till tyska. Fre honom fanns 18-19 tyska versttningar av Bibeln. versttning till Svenska pbrjades av den katolske biskopen Hans Brask. Det var ett redan pbrjat arbete som Olaus Petri tog ver.
Citera
2016-11-24, 20:40
Medlem
SleepaZs avatar
Har ngra folkbiblar frn 1998.. Tv Bibel 2000.. En NT 81, med 1917 Gt... En bibel frn 1917.
Har ven en Engelsk Katolsk bibel (CTS New Catholic Bible). Och sen har jag Reformationsbibeln med NT.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in