2016-11-07, 14:36
Medlem
shevitas avatar
Hej

Jag har lite pengar över som jag skulle vilja investera och, så klart, generera mycket mer kaptial genom.

Jag vill öka mitt kapital så mycket som möjligt. Hur har ni som lyckats gjort för att bli nästintill ekonomiskt oberoende? Vad är bästa vägen till det målet, att investera summan i olika saker som fonder, aktier, fastigheter osv. Alltså sprida ut, och sedan vänta en längre period (många år). Eller att använda kapitalet och skapa sig en hävstång genom banklån och sedan investera?

Jag har ett kapital på mellan 1.2-1.5msek just nu i likvida medel.
Det kanske är bäst att ta hjälp av en rådgivare och affärsjurist om man vill göra det ordentligt? Måste man hålla sig inom gråzonen för att på så sätt få så hög avkastning som möjligt?

Tack på förhand

Mvh
Shevita
Citera
2016-11-08, 00:16
Medlem
shevitas avatar
Bumpar !

Ingen expert här som kan tillföra lite?
Citera
2016-11-09, 14:51
Medlem
Stygotiuss avatar
Det är en lite förvirrad trådstart. Du undrar vad som är bäst - bäst är att starta ett företag som går riktigt bra. Vill du få bra avkastning utan att jobba är aktier bra förstås. Hävstång i form av lån ger högre risk och därmed högre avkastning, givet att aktierna går som du tänkt. Fonder är överlag sämre än direktägda aktier eftersom de flesta fonder tar en viss avgift.

På grund av vår extrema räntesituation jagar kapitalet avkastning där den kan hittas nu. Detta har lett till uppskruvade värderingar på det mesta (privata bolag, aktier, fastigheter m.m). Det är alltså rätt hög risk på marknaden just nu. Jag hade passat mig för att köpa aktier med lånade pengar i dag, då det är rätt sannolikt med en större korrektion på marknaden. Frågan är dock om den kommer nästa vecka eller om fem år.

Hur mycket stålar vill du ha för att betrakta dig själv som ekonomiskt oberoende? Vissa, typ Celeno här på forumet, drar gränsen någonstans kring fyra mill (minns inte exakt vilken summa han sagt): #Celeno

Andra tycker att man ska vara dollarmiljardär..

Detta är kanske en intressant artikel för dig: http://www.di.se/nyheter/magnus-dage...skt-oberoende/
Citera
2016-11-09, 16:56
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Hej

Jag har ett kapital på mellan 1.2-1.5msek just nu i likvida medel.
Det kanske är bäst att ta hjälp av en rådgivare och affärsjurist om man vill göra det ordentligt? Måste man hålla sig inom gråzonen för att på så sätt få så hög avkastning som möjligt?

Nej, för fan. Vill du göra andra människor rika, så låt andra människor förvalta dina pengar, men om du vill göra dig själv rik, så förvalta själv dina pengar.
Citera
2016-11-10, 10:00
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är en lite förvirrad trådstart. Du undrar vad som är bäst - bäst är att starta ett företag som går riktigt bra. Vill du få bra avkastning utan att jobba är aktier bra förstås. Hävstång i form av lån ger högre risk och därmed högre avkastning, givet att aktierna går som du tänkt. Fonder är överlag sämre än direktägda aktier eftersom de flesta fonder tar en viss avgift.

På grund av vår extrema räntesituation jagar kapitalet avkastning där den kan hittas nu. Detta har lett till uppskruvade värderingar på det mesta (privata bolag, aktier, fastigheter m.m). Det är alltså rätt hög risk på marknaden just nu. Jag hade passat mig för att köpa aktier med lånade pengar i dag, då det är rätt sannolikt med en större korrektion på marknaden. Frågan är dock om den kommer nästa vecka eller om fem år.

Hur mycket stålar vill du ha för att betrakta dig själv som ekonomiskt oberoende? Vissa, typ Celeno här på forumet, drar gränsen någonstans kring fyra mill (minns inte exakt vilken summa han sagt): #Celeno

Andra tycker att man ska vara dollarmiljardär..

Detta är kanske en intressant artikel för dig: http://www.di.se/nyheter/magnus-dage...skt-oberoende/

Aktier kan vara en sekundär investering vid sidan av. Men det du skrev från början låter vettigt. Att starta ett bolag och få det att gå bra.. eller rent av köpa upp ett bolag som redan går bra?

Jag tycker inte 4 msek är att vara ekonomiskt oberoende, inte ens i närheten. Även om man får bra avkastning genom aktier eller liknande investeringar med ca 5-8% så är det småpengar för att kunna leva gott på.
Det är min åsikt iaf.

Men 10msek att ha liggandes i någon kommersiell fastighetsbolag eller aktiefonder kan göra susen om man vill ta ut utdelning och behålla pengarna där. Då kan det funka.

Vad tror du om förvärv av bolag?
Tack för svaren
Citera
2016-11-10, 10:02
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Nej, för fan. Vill du göra andra människor rika, så låt andra människor förvalta dina pengar, men om du vill göra dig själv rik, så förvalta själv dina pengar.

Menar inte att jag ska låta nån snille sitta och investera mina cash i olika aktier, typ mäklare osv. Tänkte mer på att man rådgör med en affärsjurist och någon som är insatt i investeringar och ekonomi generellt sätt så man kan få ihop en bra bild hur man smidigast kan utnyttja hävstången.
Citera
2016-11-10, 11:22
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Vad tror du om förvärv av bolag?

Har du någon erfarenhet av att driva bolag? Kan du något om en viss bransch?

Att köpa ett mindre bolag kan vara en kanonaffär. Multiplarna på små, privata bolag är avsevärt lägre än på börsnoterade. Anledningen till detta är huvudsakligen att du själv oftast måste jobba i Bolaget för att ekonomin ska bibehållas. Kan du branschen, är duktig på att driva företag och gör ett bra jobb är förvärv av privata bolag ofta en kanonaffär. Gör du ett dåligt jobb kan det lika gärna bli en katastrofaffär.

Bolag som kostar runt 3-5 miljoner är ofta riktigt små och kommer vara helt beroende av ledaren (som i nästan alla fall är ägaren).
Citera
2016-11-11, 09:51
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Har du någon erfarenhet av att driva bolag? Kan du något om en viss bransch?

Att köpa ett mindre bolag kan vara en kanonaffär. Multiplarna på små, privata bolag är avsevärt lägre än på börsnoterade. Anledningen till detta är huvudsakligen att du själv oftast måste jobba i Bolaget för att ekonomin ska bibehållas. Kan du branschen, är duktig på att driva företag och gör ett bra jobb är förvärv av privata bolag ofta en kanonaffär. Gör du ett dåligt jobb kan det lika gärna bli en katastrofaffär.

Bolag som kostar runt 3-5 miljoner är ofta riktigt små och kommer vara helt beroende av ledaren (som i nästan alla fall är ägaren).

Inte drivit större bolag men delar av större bolag osv.
Ja jag har +10års erfarenhet av en specifik bransch på olika nivåer.

Ok, låter intressant. Jag har inget emot att jobba på bolaget, men ett minibolag på 3 pers hade nog inte varit intressant. Kan tänka mig ett bolag i storleken 5-10msek i inköp.

Jag är väldigt driven som person så det känns som att bolagsförvärv hade varit något.
Citera
2016-11-11, 10:02
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ok, låter intressant. Jag har inget emot att jobba på bolaget, men ett minibolag på 3 pers hade nog inte varit intressant. Kan tänka mig ett bolag i storleken 5-10msek i inköp.

Då kan du nog få ett bolag som gör typ 1-2 miljoner per år före skatt. Bra avkastning jämfört med passiva investeringar som aktier, med undantag för din tid då. Med lite belåning på förvärvet får du en väldigt fin avkastning på ditt kapital. Hur mycket du vågar låna till förvärvet beror ju dock på hur stabilt bolaget är, hur beroende det är av tidigare ägare, soliditet m.m.
Citera
2016-11-24, 11:06
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Då kan du nog få ett bolag som gör typ 1-2 miljoner per år före skatt. Bra avkastning jämfört med passiva investeringar som aktier, med undantag för din tid då. Med lite belåning på förvärvet får du en väldigt fin avkastning på ditt kapital. Hur mycket du vågar låna till förvärvet beror ju dock på hur stabilt bolaget är, hur beroende det är av tidigare ägare, soliditet m.m.

Tack så mycket för ditt svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in