Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-08, 10:52
Medlem
Rebecca Weidmo Uvell skriver fullständigt lysande om hur yttrandefriheten hotas genom den medvetna sammanblandningen av "news and views". #jagärhärs nya fokus på "fake news" är av allt att döma ett led i detta.

https://uvell.se/2017/11/07/falska-n...-debattinlagg/

Läsning av hela inlägget anbefalles!
Citera
2017-11-08, 11:19
Bannlyst
#jagärhär

Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Detta drabbar inte endast rasisterna, sexisterna och hatarna - utan även de som t.ex. har synpunkter på migrationspolitiken. De blir per definition onda. Jag har råkat ut för det gång på gång på gång. Helt oförtjänt.

Du tillhör en gruppering. Kliv av. Tänk och agera själv. Annars får du ta ansvar för dem.
Jag vet inte vem du "råkat ut för". Vi försöker i första hand att få folk att använda ett trevligt skick. Men vi kan ju också ha synpunkter på de andras åsikter. Det är naturligtvis inget fel att inte tycka om vissa eller inte tycka om invandring eller inte tycka om den förda migrationspolitiken, det är upp till var och en att tycka som man vill. Man för oss bör tyckandet vara ordentligt och vårdat utan att förtala eller kränka någon.
Citera
2017-11-08, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Rebecca Weidmo Uvell skriver fullständigt lysande om hur yttrandefriheten hotas genom den medvetna sammanblandningen av "news and views". #jagärhärs nya fokus på "fake news" är av allt att döma ett led i detta.

https://uvell.se/2017/11/07/falska-n...-debattinlagg/

Läsning av hela inlägget anbefalles!
Den är mycket bra skriven samt hon tar upp filterbubblor.
Det jag undrar är begreppet klickomani, vad betyder detta ord eller begrepp?
JÄH använder både orden filterbubblor och klickomani.
Är klickomani ett eget påhittat namn av JÄH?
Citera
2017-11-08, 11:21
Bannlyst
#jagärhär

Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
Jag har sett jagärhär-anhängare "in action" så jag vet hur ni "jobbar".

Kritik mot gruppen är inte "desinformation", men då ni är som en sekt så kan jag förstå att ni tror det.
Jag vet inte hur du skrivit men jag kan försäkra att vi inte är försvarslösa även om vi undviker att "höja rösten".
Citera
2017-11-08, 11:27
Bannlyst
#jagärhär

Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
Gruppens grundare, Mina Dennert, tycks ha ett lite speciellt förhållande till "sanningen".

Hennes pappa har arbetat med att sälja stridsflygplan men Mina påstår på sin facebooksida att det är lögn och att han bara hållit på med radar.

Men hennes pappa är med i två artiklar utlagda på nätet, och där finns den korrekta informationen.
Det är just detta som skapar ett löjes skimmer över vissa på nätet. Man lägger alltså tid på att ta reda på om någon i något ärende någon gång KAN ha ljugit. För det första kan man inte rå för vad ens föräldrar sysslat med. För det andra kan man inte i varje detalj veta hur de sysslat med det. För det tredje kan det ändå vara sant som hon skriver för de andra artiklarna kan vara svepande eller förenklade så de blir annorlunda än vad det är utan att det är lögn. För det fjärde har det inget alls med vad #jagärhär sysslar med.
Citera
2017-11-08, 11:28
Medlem
Magnus Dennert kommer att föreläsa den 11/11-2017 på Mänskliga Rättighetsdagar.
Samtidigt som Mina är i Stockholm.
Enligt JÄH så finns föreningen inskriven i Alice Bah Kuhnkes avhandlingsplan mot extremism.

http://invitepeople.com/public/seminars/7774
Citera
2017-11-08, 11:30
Bannlyst
#jagärhär

Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
Om du hängt med SÅ dåligt i vad saken gäller att du inte ens vet vem Katerina är (vilket du skriver i ett annat inlägg) så är det risk att du inte alls har förmågan att kunna avgöra om något inte är sant i Nya Tiders artikel om jagärhär. För att kunna bedöma det krävs nog att man är mer insatt än vad du verkar vara.

Men du litar på vad dina gruppkamrater säger istället för att tänka själv?
Jag har titta på det och läst den där märkliga kvinnans åsikter. Vi har diskuterat det som skrivits och det är sammanblandningar, lögner och ihopsatt på så sätt att det skall se ut som om vi är en helt galen grupp som går hårt åt folk på nätet. Å andra sidan kan jag förstå om folk på nätet tycker vi "går hårt åt dem" när de inte längre får spy ut sin vedervärdiga dynga utan att bli tillrättavisade.
Citera
2017-11-08, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Det jag replikerade var att du påstår att man inte behöver bevisa något på nätet, att bevis som framförs på nätet är värdelösa:
Det innebär att du inte tror på vikten av att framföra verifierbar fakta när man diskuterar på nätet. Hur ska ni då kunna komma med "sakliga inlägg i debatter" om ni vägrar se till fakta som presenteras? Bemöta känsloargument med andra känsloargument? Det är inte en bra metod för att "hyfsa debatten".
Jo, det är en mycket bra metod, det har blivit mycket lugnare och mer nyanserad diskussion på de platser vi varit. Vad det gäller fakta om vissa saker är det min personliga sak att inte sitta och leta efter faktablad att lägga upp, har inte tid med det helt enkelt. Man flera andra i vår grupp gör så.
Citera
2017-11-08, 11:39
Bannlyst
Citat:
Det är i så fall en lögn som #jagärhär själva sprider.
Jag har inte sett någonstans att vi skall massanmäla. Tvärt om säger vi internt att vi inte skall massanmäla. Men jag har anmält själv en person som gick långt över gränsen för vad man får göra på Facebook. Bla lade han ut mitt namn tillsammans med ord om brottslig verksamhet. Det togs bort. Jag har också polisanmält en sajt som lagt ut mitt namn i ett register. Ingen har sagt åt mig att göra detta, det var helt och hållet mitt eget beslut och det hade jag gjort vare sig jag var med i #jagärhär eller inte.
Citera
2017-11-08, 11:41
Bannlyst
Citat:
Men hur ska du kunda påvisa om något är sant eller inte om du anser att bevisföring publicerad på internet är värdelös?
Det är ingen uppgift vi har i gruppen att påvisa det ena eller det andra. Vi tål att bli omljugna av ljusskygga sajter. Det är väl nästan bara jag och någon enstaka till som tar upp saken utanför gruppen.
Citera
2017-11-08, 11:47
Bannlyst
#jagärhär

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
#metoo, och det var i helt vanliga kommentarsfält under helt vanliga artiklar. Svärmande sektbeteende och infantilt ifrågasättande av källor man inte gillar, trots att dessa kom från etablerade medier. Lägg även till hånfulla mobbarkommentarer och rena barnsligheter.

Håller med igen. Det maniska mässandet verkar vara deras kännetecken oavsett fråga.

Man får skämmas å deras vägnar eftersom de själva verkar inkapabla.

Återigen: vi har sett hur ni jobbar. Din upplevelse trumfar inte våra sinnesintryck och skärmdumpar. Du är dock konsekvent i din "logik" eftersom det är så ni brukar argumentera oavsett ämne:

- Nä, så är det inte.
- Jaha, vad säger du om de här bevisen då [länkar]?
- Nä, så är det inte.
- Jag är också här!
- Jag också, och "bevisen" är mest skräp det ser alla.
- Jag är också här!

Att ni backas upp av medieetablissemanget är #såjävlapinsamt.
Jag kan vare sig veta vad alla andra skriver eller bestämma vad de skall skriva. Nu håller jag inte med dig i din kritik men det är inget fel att säga att det som påstås om gruppen inte är sant. Tycker man det inte är sant och om det inte är sant är det inte fel att framföra det när mobben gör gemensam sak om detta. Men det är inte viktigt, påstå ni vad ni vill men gör det vänligt och trevligt så struntar de flesta av oss i det. Vi vet nämligen vad som är sant om oss själva och är starka i det.
Citera
2017-11-08, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag vill åter tacka kosto för att denne så tydligt visar det ”sinnessjuka” (jag kommer inte på något bättre ord) beteende som karaktäriserar den typ av människor som agerar som, bland många andra, företrädarna för gruppen #jagärhär.

Det är ett fullständigt irrationellt resonemang som hela tiden landar i personens EGNA känslor. Det finns INGEN som helst anknytning till verkligheten. ALLT tycks bara handla om de EGNA känslorna. Det är en total egoism som jag betraktar som sinnessjuk (i brist på bättre ord).

Du skriver: ”Nu bryr jag mig inte så mycket om vad som sägs eller skrivs om oss så länge jag sitter inne med sanningen. Så länge jag gör det känner jag mig trygg i mig själv.

Frågan är om det kan bli sjukare: VEM som helst ska alltså kunna få definiera VAD som helst som ”SANNING” och det ENDA som spelar någon roll är att DENNE känner sig ”trygg i mig själv”. Det du uttrycker är ju rimligen den totala egoismen som sätter ALLA gemensamma normer ur spel. Kan det bli vidrigare?
Du omformar vänlighet till att bli vidrighet. Det kallas för att "projicera", dvs man vänder det man själv gör och säger till att det är "motståndaren" som gör det. Sker ofta utan att vederbörande tänker på det därför att det är ett under lång tid invant mönster. Men tack vare att jag är så trygg i mig själv tål jag det. Inga problem för mig men jag skulle önska att man slutar med sådan mobbmentalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in