2017-12-11, 10:32
Medlem
Visst var det någon som jämförde #jagärhär med Mårran? Där de drar fram blir allt kallt, tråkigt och färglöst, och ingen vågar skämta om någonting längre. Igår var det ju Nobelfast, och som vanligt klädde många damer upp sig i de mest eleganta och/eller uppseendeväckande kreationer. Det hör som bekant till att klänningarna kommenteras och betygsätts, inte minst i kvällstidningarna.

Hanif Bali tar i en tweet lite skämtsamt upp Alice Bah Kuhnkes klänning - en mycket originell papperskreation som fått många att associera till muffinsformar, kaffefilter och engångstallrikar. Själv kommer han dock att tänka på filmen Zoolander och postar en bild på Will Ferrells rollfigur.

https://twitter.com/hanifbali/status/939971166835560448

Man kan tycka vad man vill om Alice Bah Kuhnkes politik, men hon verkar vara en skojfrisk person med självdistans. Hon har säkert medvetet valt klänningen för att hon tycker att den är rolig och sticker ut (den ska tydligen symbolisera smältande isar). Jag har ytterst svårt att tänka mig att hon skulle kunna ta illa upp av Hanifs jämförelse. Han skriver dessutom flera gånger att han tycker att klänningen är "ashäftig" och att kommentaren var avsedd som en hyllning med glimten i ögat.

Den totalt humorbefriade #jagärhären rycker dock genast ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_Svensson‏
Jag förstår inte riktigt. Här jobbar vi dygnet runt några av oss för att förebygga våld, stoppa mobbning och främja människors psykiska hälsa. Sen finns det politiker som @hanifbali som lägger stor del av sin vakna tid på att på olika sätt mobba och skapa drev mot andra. Varför??
https://twitter.com/peter78sv/status/939982508648730624
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Arne Björk
Oavsett vad du tycker om klänningen så finns det ingen anledning att vara elak. Men det är väl inget annat att vänta från en mobbande slyngel som du. Du är en skam för @Sverigesriksdag och @nya_moderaterna!
https://twitter.com/PerArneBjrk/stat...91000994471937
Citat:
Ursprungligen postat av Maria Karlsson‏
Radera, hälsar vi som betalar ditt uppehälle.
https://twitter.com/iiiiii_x_iiiiii/...24011572482048
Citat:
Ursprungligen postat av Maria Karlsson
För att det är ett ovärdigt beteende för en riksdagsledamot. Det vet han också.
https://twitter.com/iiiiii_x_iiiiii/...31217487355904
Citat:
Ursprungligen postat av Leena Johansson
Jag ser det också. Hur lågt kan en riksdagsledamot sjunka.
https://twitter.com/LeenaJohansson/s...00986877575169
Citat:
Ursprungligen postat av Leena Johansson
Är det där man lägger ribban för valrörelsen? Eller är det bara ett sätt att locka väljare från SD och AltRight. Läs hela tråden @nya_moderaterna
https://twitter.com/LeenaJohansson/s...28213745000448
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.K
@nya_moderaterna bryr sig inte ens om att Hanif uppmuntar hatdrevet mot #jagärhär jag tror knappast de bryr sig om att han hånar andra politiker. (M) "värnar om det vuxna samtalet" ..Jo tjena 😂
https://twitter.com/onfajah/status/940141659446304769

(Finns hur många liknande tweetar som helst.)

Tyvärr skriver en person något riktigt rasistiskt i tråden (kallar ABK n*g*erhonan), vilket naturligtvis Bali anklagas för. Det hjälper inte att han tar avstånd från den elaka kommentaren, blockar kontot som ligger bakom o.s.v. - inkvisitionen bara fortsätter.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeanette
Vad tycker du om dessa kommentarer som du bidrar till med din bild? Blir riktigt illa berörd över att du sitter i Sveriges riksdag för mitt parti @nya_moderaterna. Lågt ! Är inte säker på att jag stannar kvar nu! inte ok skämta på andras bekostnad - skämta på egen bekostnad !
https://twitter.com/migodig/status/940029417983590400
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabeth Lahti Davidsson
Du utsätter en kvinnlig politiker för rasistiska och sexistiska kommentarer. Ta ditt ansvar och radera tråden.
https://twitter.com/elilah/status/940123822837190659

Jeanette ställer ultimatum: "När du tar bort trådstarten så tar jag bort bilden - deal ?"

https://twitter.com/migodig/status/940107525214453760

Det är rätt illa ställt när en skämtsam kommentar om en ministers kläder blåses upp på det här sättet. Det påminner inte så lite om den klassiska scenen i den tyska filmen De andras liv där en av rollfigurerna begår misstaget att skoja om Honecker.

https://www.youtube.com/watch?v=q8vDQaAYaQg
Senast redigerad av Nebeltag 2017-12-11 kl. 11:24.
Citera
2017-12-11, 11:35
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag

Är det där någon form av utpressning? Dessutom när man glor igenom rasisttrollets historik så är det bara porr och kludda ned högerapokalypsens twitter. Är ett throwaway-konto. Det är misstänksamt planterat för att kraftigt gynna den ena sidans agenda.
Senast redigerad av Vem0th 2017-12-11 kl. 11:49.
Citera
2017-12-11, 12:03
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Tyvärr skriver en person något riktigt rasistiskt i tråden (kallar ABK n*g*erhonan), vilket naturligtvis Bali anklagas för. Det hjälper inte att han tar avstånd från den elaka kommentaren, blockar kontot som ligger bakom o.s.v. - inkvisitionen bara fortsätter.

https://twitter.com/migodig/status/940029417983590400
https://twitter.com/elilah/status/940123822837190659

Jeanette ställer ultimatum: "När du tar bort trådstarten så tar jag bort bilden - deal ?"

https://twitter.com/migodig/status/940107525214453760

Det är rätt illa ställt när en skämtsam kommentar om en ministers kläder blåses upp på det här sättet. Det påminner inte så lite om den klassiska scenen i den tyska filmen De andras liv där en av rollfigurerna begår misstaget att skoja om Honecker.

https://www.youtube.com/watch?v=q8vDQaAYaQg
Det förtjänar att lyftas fram hur illa Jeanette agerar i detta. När hon uppmärksammar inlägget (där Alice Bah Kuhnke benämns som negerhonan) tar hon en skärmdump och lägger själv upp det i Hanif Balis flöde. Inlägget RT:as och gillas i Jeanettes kretsar och får på så vis ännu större spridning - Hanif Bali ber henne ta bort det och hamnar då i den absurda situation du beskriver där Jeanette börjar tala i termer om utpressning.

#jagärhär påstår att de kämpar mot rasism, men här ser vi en ledande #jagärhär-aktör ge spridning åt ett rasistiskt uttryck i syfte att sätta åt Hanif Bali. Det här är något vi tydligt observerat de senaste veckorna, personer som Bali/Janousch/Arpi punktmarkeras av #jagärhär och Jeanette har just illustrerat hur lågt rörelsen kan sjunka i detta.

Jag hoppas att Jeanette själv åker dit på detta - att hon själv får sitt konto avstängt från twitter för att hon medvetet gav spridning åt något Hanif Bali raderade så fort han såg det.

Utöver Jeanettes agerande illustrerar detta den icke-demokratiska tendens vi finner hos #jagärhär. Ett signum för en repressiv stat är att det inte är tillåtet att driva med makten.
Senast redigerad av Tinuviel 2017-12-11 kl. 12:39.
Citera
2017-12-11, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Utöver Jeanettes agerande illustrerar detta den icke-demokratiska tendens vi finner hos #jagärhär. Ett signum för en repressiv stat är att det inte är tillåtet att driva med makten.
Exakt. Som ett brev på posten kom alldeles nyss denna tweet:

Citat:
Ursprungligen postat av Mattias Lahti Davidsson
Idag har många i #jagärhär extra fokus på att bemöta hatet mot kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke. Kvinna, toppolitiker och av annan etnicitet än majoriteten. Och så vågar hon ta plats! Då blir näthatet extra intensivt.
https://twitter.com/Klokryparen/stat...78261199421440
Citera
2017-12-11, 13:26
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Exakt. Som ett brev på posten kom alldeles nyss denna tweet:

https://twitter.com/Klokryparen/stat...78261199421440
Av #jagärhär godkända åsikter om Alice Bahs Kuhnkes klänning:
"Supersnygg – precis som varje år!" (Expressen)
"Alice Bah Kuhnke går från klarhet till klarhet." (Svensk Damtidning)
"Som en isdrottning, i en magisk klänning med en bolero av veckat papper, kommer kulturminister Alice Bah Kuhnke att glida in på Nobelfesten ikväll." (Aftonbladet)

Det #jagärhär definierar som hat:
Posta en bild på Mugato, en karaktär ur Zoolander iklädd en papperskreation bredvid Alice Bah Kuhnke iklädd sin papperskreation och skriva i det ordval filmen använder "Alice Bah Kuhnke - so hot right now".

För övrigt bör noteras att utifrån #jagärhär:s maktanalys verkar Alice Bah Kuhnke som kvinna och av en annan etnicitet än den svenska stå över ALL kritik (svårt att tolka klokrypets meddelande på annat sätt).
Citera
2017-12-11, 13:42
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Av #jagärhär godkända åsikter om Alice Bahs Kuhnkes klänning:
"Supersnygg – precis som varje år!" (Expressen)
"Alice Bah Kuhnke går från klarhet till klarhet." (Svensk Damtidning)
"Som en isdrottning, i en magisk klänning med en bolero av veckat papper, kommer kulturminister Alice Bah Kuhnke att glida in på Nobelfesten ikväll." (Aftonbladet)

Det #jagärhär definierar som hat:
Posta en bild på Mugato, en karaktär ur Zoolander iklädd en papperskreation bredvid Alice Bah Kuhnke iklädd sin papperskreation och skriva i det ordval filmen använder "Alice Bah Kuhnke - so hot right now".

För övrigt bör noteras att utifrån #jagärhär:s maktanalys verkar Alice Bah Kuhnke som kvinna och av en annan etnicitet än den svenska stå över ALL kritik (svårt att tolka klokrypets meddelande på annat sätt).
Hehe lite hot och utpressning från #jäh's retweets. Nu kanske Hanif inte längre "vågar" ta debatten när samtalsklimatet inte längre är en säker plats. Dags att bilda #jagärocksåhär som bekämpar hot från anti hotgrupper?

Som tidigare bekräftats från enskilda medlemmar och initativprisets motivering, det är en politisk trollrörelse och förutom att sänka SD så ska även högerapokalypsens ryttare också falla. Så fort Hanif twittrar så går kugghjulen i högvarv och man måste finna en vinkel för att kalla honom högerextrem.
Citera
2017-12-11, 14:58
Medlem
Totiuss avatar
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Facebook och Twitter gör mer skada än nytta i samhällsdebatten. Det är plattformar som präglas av kaos och anarki; alla skriker åt alla håll. Att skriva där är att spela #jagärhär och PK rakt i händerna. De kan ALDRIG besegras på dessa plattformar.

Gruppen #jagärhär är (av allt att döma) konstruerad för att missbruka sociala medier och driva fram lagar som begränsar yttrandefriheten. OM folk slutar använda Facebook och Twitter så faller den grund som #jagärhär står på. Jag fattar inte VARFÖR det är så viktigt att vara på Facebook och Twitter (förutom för att bygga sitt eget varumärke för vissa, vilket jag gärna slipper se).
Citera
2017-12-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Facebook och Twitter gör mer skada än nytta i samhällsdebatten. Det är plattformar som präglas av kaos och anarki; alla skriker åt alla håll. Att skriva där är att spela #jagärhär och PK rakt i händerna. De kan ALDRIG besegras på dessa plattformar.

Gruppen #jagärhär är (av allt att döma) konstruerad för att missbruka sociala medier och driva fram lagar som begränsar yttrandefriheten. OM folk slutar använda Facebook och Twitter så faller den grund som #jagärhär står på. Jag fattar inte VARFÖR det är så viktigt att vara på Facebook och Twitter (förutom för att bygga sitt eget varumärke för vissa, vilket jag gärna slipper se).
Jag gillar inte heller Facebook och Twitter, men nu är det ju så att väldigt många andra gör det. Över 5 miljoner svenskar (eller om det var 7) har ett konto. För personer under 25 är Facebook den i särklass viktigaste nyhetskällan (slår TV, radio och tidningar med hästlängder). För många fungerar kontot som ett "offentligt jag" (eller varumärke, som du säger), vilket innebär att det blir ett påtagligt skamstraff när åsiktspoliser går in och mästrar och rasistanklagar. Om #jagärhär lyckas med sin ambition att stoppa oönskade diskussioner och hindra spridningen av oönskad information kommer det att ha en betydande inverkan på valrörelsen. Visst, man kan hoppas att folk hittar andra plattformar att diskutera på, men det är nog tyvärr bara att inse att sådant är trögrörligt. Det viktiga är därför att försöka se till att människor kan diskutera så fritt som möjligt på befintliga plattformar genom att gång på gång exponera #jagärhärs antidemokratiska agenda.
Citera
2017-12-11, 16:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag gillar inte heller Facebook och Twitter, men nu är det ju så att väldigt många andra gör det. Över 5 miljoner svenskar (eller om det var 7) har ett konto. För personer under 25 är Facebook den i särklass viktigaste nyhetskällan (slår TV, radio och tidningar med hästlängder). För många fungerar kontot som ett "offentligt jag" (eller varumärke, som du säger), vilket innebär att det blir ett påtagligt skamstraff när åsiktspoliser går in och mästrar och rasistanklagar. Om #jagärhär lyckas med sin ambition att stoppa oönskade diskussioner och hindra spridningen av oönskad information kommer det att ha en betydande inverkan på valrörelsen. Visst, man kan hoppas att folk hittar andra plattformar att diskutera på, men det är nog tyvärr bara att inse att sådant är trögrörligt.
Det här visar att kritiskt tänkande och självständighet hos befolkningen har nått en direkt farlig nivå OM det stämmer. Den som VERKLIGEN använder Facebook som VIKTIGASTE nyhetskälla skulle jag vilja träffa. Jag tror INTE på det. Och HUR många som har konto tycker att Facebook VERKLIGEN är viktig? (Som verksam i IT-branschen måste jag t.ex. ha konto för utveckling och test MEN jag använder INTE Facebook som privatperson.)

Vidare är det tydligt HUR medierna driver folk till dessa plattformar genom att själva flytta dit. De minskar sina egna plattformar, tar bort kommentarsfunktioner och utnyttjar istället sociala medier. VARFÖR ska vi acceptera det?

Citat:
Det viktiga är därför att försöka se till att människor kan diskutera så fritt som möjligt på befintliga plattformar genom att gång på gång exponera #jagärhärs antidemokratiska agenda.
Folk behöver börja fatta HUR lurade de är av PK och de stora aktörerna bakom sociala medier. Som det är nu ligger fältet fritt för #jagärhär och deras gelikar. Det kan sluta mycket illa om maktmissbruket INTE stoppas.
Citera
2017-12-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Är det där någon form av utpressning? Dessutom när man glor igenom rasisttrollets historik så är det bara porr och kludda ned högerapokalypsens twitter. Är ett throwaway-konto. Det är misstänksamt planterat för att kraftigt gynna den ena sidans agenda.

Haha, eller hur. Hennes agerande är helt orimligt om man betänker att det handlar om en ynka tweet från ett konto som inte ens går att verifiera. Och deras ständiga tjat om "hatsvans" är så tröttsamt. Sen när blev det rimligt att offentliga personer ska behöva stå till svars för random följare? Deras krav är så absurda.

Definitionen av att göra en höna av en fjäder, "fake it until you make it", eller nåt. Det här är ju deras "jobb" och med tanke på hur hon själv (med följe) sprider skiten genom att "lajka" och retweeta för glatta livet så börjar man undra..
Citera
2017-12-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det här visar att kritiskt tänkande och självständighet hos befolkningen har nått en direkt farlig nivå OM det stämmer. Den som VERKLIGEN använder Facebook som VIKTIGASTE nyhetskälla skulle jag vilja träffa. Jag tror INTE på det. Och HUR många som har konto tycker att Facebook VERKLIGEN är viktig? (Som verksam i IT-branschen måste jag t.ex. ha konto för utveckling och test MEN jag använder INTE Facebook som privatperson.)

Vidare är det tydligt HUR medierna driver folk till dessa plattformar genom att själva flytta dit. De minskar sina egna plattformar, tar bort kommentarsfunktioner och utnyttjar istället sociala medier. VARFÖR ska vi acceptera det?

Folk behöver börja fatta HUR lurade de är av PK och de stora aktörerna bakom sociala medier. Som det är nu ligger fältet fritt för #jagärhär och deras gelikar. Det kan sluta mycket illa om maktmissbruket INTE stoppas.
Jag tror mycket väl att det kan stämma att Facebook är en av de viktigaste nyhetskanalerna faktiskt. Folk länkar till nyheter från såväl ny som gammal media, kommenterar tidningsartiklar och går med i en rad grupper där olika samhällsföreteelser diskuteras. Fördelen med detta är ju att även icke-filtrerad information kommer fram och sprids som ringar på vattnet. Det är det här som regeringen försöker stoppa med hjälp av #jagärhär och andra åtgärder.

Länge har Facebook varit ett effektivt disciplineringsredskap, typ "ta bort mig som vän om du röstat på SD", men nu vågar människor diskutera mer öppet om samhällsproblemen (enkannerligen invandringen). Då blir Facebook en fara för makten istället för att tjäna den.

Reservation för att jag inte har så mycket insyn i hur Facebook fungerar, då jag som sagt inte använder det själv. Gillar inte att fläka ut mig offentligt på det sättet, utan föredrar att diskutera anonymt på exempelvis Flashback. Potentialen för övervakning och kartläggning är ju enorm på Facebook. Det är märkligt att folk inte förstår det, trots alla exempel där människor fått sparken etc. på grund av sådant som kommit fram via FB. Men nöjet i att lägga ut bilder på den egna frukosten eller semesterresan för allmän beskådan kompenserar kanske för det.
Citera
2017-12-11, 18:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är märkligt att folk inte förstår det, trots alla exempel där människor fått sparken etc. på grund av sådant som kommit fram via FB. Men nöjet i att lägga ut bilder på den egna frukosten eller semesterresan för allmän beskådan kompenserar kanske för det.
Det är när folk tappar verklighetsförankringen och blandar nyheter med bilder på den egna frukosten och semestern i jakten på likes som det spårar ur någonstans. Givetvis finns ”filterbubblor” när användarnas beteende kan loggas och användas av algoritmer som bara några få inom de stora företagen känner till i detalj.

Att Facebook kan styra nyhetsflödet efter en godtycklig politisk agenda är vidare redan visat:
2016-05-15: Don't trust the code: Facebook’s algorithms can be just as biased as we are
http://www.telegraph.co.uk/technolog...t-as-biased-a/
“In other words,” wrote Gizmodo, the technology website that broke the story, “Facebook’s news section operates like a traditional newsroom, reflecting the biases of its workers and the institutional imperatives of the corporation.”
Självklart utsätts en maktfaktor som Facebook för politisk påverkan. Mitt följande inlägg visar hur aktörer som Jonas Gardell via Expressen och Alice Bah Kuhnke utövat tydliga påtryckningar: (FB) Katerina Janouch avstängd på Facebook
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in