2019-06-05, 21:15
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jo, du skrev det med tillägget ”och högersidan kom med motargument”. På så vis satte du #jagärhär i motsatsställning till ”höger” på den politiska skalan. Vilket ju är sant, men brukar förnekas.

Bra iakttagelse!

Man börjar bli trött på jagärhär, dumhet går aldrig att komma åt på något sätt, varför dumheten alltid vinner. Vilket är trist. Man hade så gärna levt i en värld där projekt genast går under om de inte levererar faktisk nytta, vilket inte jagärhär gör..

Vad hände förresten med "NoMoreTjafs" eller vad han hette, den kaxige killen från jagärhär med en stor triumferande smiley som avstar.
Citera
2019-06-05, 21:25
Medlem
#jagärKÄR......

Bara peddo tanter. Vilka andra vill ha hit barnsoldater från Afghanistan?

Afghaner har LJUGIT om sin ålder i Sverige.

I Norge skickas afghaner utan ID till Afghanistans ambassad i Olslo för att hämta ut ID HANDLINGAR som ligger digitalt på en databas annars får de INTE söka asyl.......De måste själva bevisa sin ålder i Norge. Inte leka vuxenbäbisar som i Sverige och vara 40 år och bo i fosterhem.

Alla i Afghanistan har ID kort Tazkera........utan ID i Afghanistan får du ingen vård, skola, du kan inte ärva dina föräldrar etc. Det viktigaste identitetsdokumentet för en afghansk medborgare är tazkiran. Utan en tazkira eller andra möjligheter att bekräfta sin identitet kan det för vissa grupper även finnas en viss risk för att man ses som icke-medborgare. handling krävs för att få tillgång till samhällelig service av olika slag, exempelvis utbildning. Att inneha en tazkira är också nödvändigt för att skaffa sig andra typer av dokument så som passhandling och körkort. Tazkira-innehav är också nödvändigt för statlig anställning samt för anställning inom stora delar av den privata sektorn.
Det sker även ett arbete med digitalisering av gamla manuella tazkira-register, och afghanska myndigheter har sedan 2012 också infört nya maskinläsbara pass vars data samlas i ett digitalt register.För kvinnor utgör tazkira och äktenskapsbevis exempelvis nyckeldokument för möjligheten att utöva sin rätt till arv och ägande av land.

I 2014 års lag om befolkningsregistrering (Law on Registration of Population Records) stadgas att lagen tillkommit i syfte att reglera frågor om registrering av landets befolkning samt för att samla information om befolkningsmängd, födelser, dödsfall, äktenskap och skilsmässor. Ett ytterligare huvudsyfte med lagen är också införandet av elektroniska identitetskort (e-tazkiror) I 2014 års lag om befolkningsregistrering som bland annat reglerar e- tazkiran anges en skyldighet för afghanska medborgare att registrera sig hos PRD och att införskaffa ett nationellt identitetskort i enlighet med vad som föreskrivs i lagen och annan egendom

Uppgifter i tazkiran - ID kort
Även om tazkirans innehåll kan variera något beroende på under vilken regim den tillkommit så innehåller en tazkira vanligen följande uppgifter58:
-Fotografi
-Nationellt identifikationsnummer
-Fullständigt namn
-Fars och farfars namn
-Fysiska kännetecken
-Ursprungsort
-Födelsedatum och -plats
-Kön
-Civilstånd
-Modersmål
-Yrke
-Registreringsnummer (för PRD:s referensböcker) -Datum för utfärdande

Endast barn under fem år undantas från kravet på personlig inställelse vid tazkira-ansökan. Det räcker med barnets födelsebevis som underlag. Om födelsebevis saknas så krävs istället två vittnen.

En färsk undersökning genomförd av Norwegian Refugee Council och Samuel Hall (NRC/Samuel Hall) visar att 90 procent av männen och 38 procent av kvinnorna i studien var innehavare av en tazkira. Kvinnoledda hushåll har särskilda svårigheter med att få tillgång till dokumentation eftersom det krävs stöd av manliga släktingar för att få en tazkira utfärdad för sig

De maskinläsbara ordinarie passen infördes 2012 och har en giltighetstid på fem år. Afghanistans ambassad i Stockholm utfärdar för närvarande pass endast till afghanska medborgare som bor i, och ansöker från, Sverige och Finland. Endast ordinarie e-pass (maskinläsbara pass) utfärdas och ansökan om pass måste göras personligen

https://lifos.migrationsverket.se/do...ummaryId=41021

https://lifos.migrationsverket.se/do...ummaryId=40804
Senast redigerad av axioms 2019-06-05 kl. 21:46.
Citera
2019-06-05, 22:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotnosens
Håll dig till sakfrågan. Att många är inne och hyllar Greta för vad hon gör och åstadkommer har ingenting med att ta ställning politiskt.
Att ta ställning för klimatet är väl bra? Som den jag citerade skrev, inget hat i tråden, nä, många var inne och hyllade Greta. Vad har det med att #jagärhär tar ställning politiskt?
Rent skitsnack bara.

Som sagt, som vanligt i denna tråd, det tas upp irrelevanta kommentarer från enskilda personer hela tiden. Att tycka får alla göra inom ramen för vad facebook tillåter.
Det tycks inte gå in i skallen på er..

Tjatet om att tysta ner folk börjar bli rätt urvattnat. Alla har rätt att tycka och tänka, sen får man väl stå för det då.

Hur många ggr har jag inte blivit nedtryckt, hotad och spammad bara för jag bekämpar rasism/nazism?
Fast det kanske är en helt annan sak när det är åt det hållet möjligt vis. Vad vet jag.

Ni får väl engagera er lite, samla ihop ett gång och ge er ut och diskutera sakligt i sociala medier.
Det går alldeles utmärkt, senast igår var det en hetsig med saklig diskussion mellan oliktänkande från vänster till högerfolk. Det var riktigt kul att diskutera.
Och ja, det var folk från #jagärhär med där som kom med sakliga argument likaså högerfolk som kom med motargument. Exakt så som det ska vara. Ingen kallade någon för idiot eller hotade utan det var högt till tak men ändå bra nivå.
Är det inte så det ska vara?
Min erfarenhet efter många år på facebook är att högern tar till hot och hat väldigt mycket fortare än vad några andra gör annars. Inte alla men många.

Jag diskuterar gärna med folk, om de även kan lyssna på vad jag har att säga också.
Sakfrågan är #jagärhärs agerande och det finns ingen saklighet eller substans i något exempel som har visats i denna tråd. Länka till den ”sakliga diskussion” som du avser så att vi andra kan få bedöma den.

Givetvis måste analysen handla om medlemmarnas agerande eftersom gruppens verksamhet baseras på medlemmarnas agerande.

Flashback är en del av de sociala medierna och här pågår sakliga diskussioner för fullt i massor av olika trådar. Det är #jagärhär som inte vill komma hit, det säger i varje fall kosto.

Och du har fortfarande inte visat några exempel på det ”hat och hot” som du menar att ”högern” (vilka det nu är) tar till. Och det är också oklart vad du menar med rasism/nazism – du tycks inte förstå vad det innebär. Du och dina gelikar anklagar ofta människor för rasism/nazism på oklara eller felaktiga grunder.
Citera
2019-06-10, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotnosens
Politisk ställning? För att man tycker det Greta gör är bra? Va? Har för mig Greta pratar klimat varav miljontals världen över håller med om att klimatet är viktigt.
Ännu ett patetiskt försök att svärta ner #jagärhär. så hyllar man det Greta har åstadkommit så tar man politisk ställning? Jahapp?
Jag kör med gröna kådisar, är jag miljöpartist då eller? Ungefär lika korkat.

#JÄH gör en aktion endast för att spamma ner Facebook-poster med heja-rop m.fl.
Om du nu tycker det är så "patetiskt" så kanske du kan förklara vad det har med näthat att göra när man aktivt går ut och stödjer andra saker som har absolut 0 med näthat att göra?

Genom att göra detta så visar man att man inte BARA försöker "motverka näthat" utan att man även aktivt tar ställning i andra frågor.
Detta är ju något som gruppen tidigare förnekat att man gör så är självklart högst anmärkningsvärt att detta görs.

EDIT:
Tycker även att det är ganska talande att någon som talar "för" #JÄH använder sig av häskartekniker och nedvärderande ord, m.m
Säger ju givetvis lite om Sotnosens som person men även typen av människor som gruppen representerar.
Senast redigerad av RandomAssHamster 2019-06-10 kl. 14:00.
Citera
2019-06-11, 13:28
Moderator
Tinuviels avatar
Det var väl inte helt oväntat att vi skulle finna #jagärhär i kretsarna runt den grupp som genom hot och rent olagliga aktioner försökt stänga ned Flashback. Maria Robsahm, som ändå har haft en ledande position (moderator och en person som skriver ett bidrag i #jagärhär-boken) stormade in och sade sig vilja "ta fighten" och aktivt värva personer till gruppen:
Citat:
Linda är inte den enda personen som lämnat A12. Den tidigare EU-parlamentarikern Maria Robsahm skriver i ett inlägg i A12:s Facebookgrupp den 23 december 2017 att A12 är ett "efterlängtat intiativ", och undrar hur hon kan värva folk. Hon tvingades själv lämna Folkpartiet efter att hon dömdes för bokföringsbrott, och blev därefter medlem i Feministiskt Initiativ. Maria är sedan tidigare aktiv i nätverket #jagärhär.

Hon skriver i A12:s Facebookgrupp att hon är utsatt för näthat, och hur hon har en egen tråd på Flashback. Hon avslutar detta inlägg med "Nu tar jag fajten. Och jag ger mig aldrig". En kort tid därefter lämnar hon gruppen.
(FB) Hatgrupp vill tysta Flashback - del 3

Även om hon själv lämnade så förblev hennes make Peter Robsahm kvar medlem. Vet inte om han är medlem i #jagärhär.
(FB) Hatgrupp vill tysta Flashback - del 4

Jag vet inte hur det är tänkt att främja en bättre samtalston genom att liera sig med en grupp av bedragare, kvinnomisshandlare och mördare. Människor som inte backar för att ta till olagliga metoder för att stänga ned meningsmotståndare.

Den här gruppen erbjöd sig Maria Robsahm att värva medlemmar till! Värvade hon inom #jagärhär?
Senast redigerad av Tinuviel 2019-06-11 kl. 13:34.
Citera
2019-06-11, 16:17
Medlem
"Sakligt" när man kallar alltifrån M till KD och SD for "extremhöger"?

Citat:
Man kan ju fråga sig varför man fokuserar sig så hårt vid KD, även andra partier går framåt. Att KD stjäl väljare från M och SD är ju inte något nytt, det är ju ingen skillnad på dem idag. Populister och högerextrema alla 3.

Noll intresse av en saklig diskussion utan endast inne för att slänga epitet och "fulstämpla" de man ogillar.
Citera
2019-06-12, 02:01
Medlem
Petra Hall sprider rykten om väskan som Sara Skyttedal ska ha fått i present av Tino Sanandaji:

Citat:
Kräv att alla politiker inom KD granskas för sitt arbete i riksdag och EU. En ska visst ha tagit mutor också i form av en asful handväska. Ge henne en plastpåse att dölja den där fula tingesten.
Citera
2019-06-13, 15:04
Medlem
Ganska fin "logik" från #JÄH-medl.

Citat:
Gunnel Gomér Det märks att folk från Stå upp för...svärmat ut i vanliga kommentarsfält med sina tanketomma en-radingar. Inga argument annat än fientlighet.
Tänk efter, vad är det som får alla partier utom brutalhögern att säga Ja till familjåterförening? Försök tänka efter varför...

Först klagas det på folk som tycker annorlunda jämfört med en själv, att de måste ha "svärmat ut" från "Stå upp för"-grupper.
Man skiter fullständigt i folks åsikter och ursäktar sig bara med att dessa människor är "onda".

Sedan gnäller man över att dessa människor med andra åsikter inte har några argument samtidigt som ALLT man gör att stämpla folk med åsikter man ogillar som "brunhögern".

Bidrar man till "god ton" om ALLT man gör är att gnälla på andras åsikter och försöka stämpla dessa människor med diverse nedvärderande epitet?
#JÄH är knappast en seriös grupp om man inte ser till att dumpa människor som dessa.
Citera
2019-06-13, 17:03
Medlem
Gwahas avatar
#jagärhär, samt #iamhere/#IchBinHier får uppmärksamhet i brittisk media.

A network of tens of thousands of online volunteers is fighting hate speech on Facebook. They organise under the slogan "#IAmHere".

----------------

Nina posted her first comment on behalf of the group in February 2017 after #IchBinHier was endorsed by a popular German TV presenter. "My heart was beating a lot the first time I used the hashtag… It felt amazing to finally have a group behind me."

----------------

#IAmHere was founded in Sweden, where it is called #JagArHar, by Iranian-born journalist Mina Dennert. Around three years ago she says she noticed social media becoming, as she describes it, "flooded with hatred", so she began trying to counter misogynistic and racist comments "in a calm, non-aggressive way".

"I've experienced so much racism throughout my life, I wasn't scared to do this," she adds.

https://www.bbc.com/news/blogs-trending-48462190
Citera
2019-06-14, 12:04
Medlem
Ankdammsmans avatar
Riktigt pinsamt hur de utländska reportagen bara är storögda hyllningar. Uppenbarligen inte bara svenska journalister som inte kan eller vill göra research.

Hur ser journalistutbildningen ut när man inte ens försöker hitta en motröst? Det är så uselt att man baxnar.
Citera
2019-06-16, 19:40
Medlem
#JÄH visar upp att de har inga problem att vara öppet rasistiska för att fortsätta försöka trycka ner grupper man ogillar:

Citat:
Fanns även svarta som hjälpte sina herrar att kamma hem förrymda slavar !
Nu så har vi invandrare som är hustomtar och serverar sina SD herrar !

Jag gick igenom en period för 20 sedan när VAM var inne . De brydde sig inte det minsta vilken religion du tillhör . Är du svart , brun , gul eller röd .. you are Out !!
Samma VAM folk som nu leder SD

Citat:
Dom invandrare som röstar på SD borde ta mej fan skämmas! Om SD kommer till makten åker dom ut allesammans sen är det skit samma om dom är födda här.

Allt handlar om SD som verkar få fler och fler röster av invandrare. Detta är dock problematiskt för de "goda" inom #JÄH som direkt börjar nedvärdera dessa invandrare och t.ex likna dessa med svarta slavar åt SD som då vore slavhandlare.

Ja för det är ju helt otänkbart att invandrare faktiskt kan tänka själva och bestämma vad de vill rösta på?!
Istället för de dessa "godhetskämpar" i förhand bestämt att det är okej att rösta på det vill säga.

Återigen visar #JÄH små tendenser av att vilja stödja åsiktsförtryck då man går ut med rasistiska liknelser och gillar inlägg som indirekt kallar invandrare som stödjer SD för "husnegerer"
(dvs de svarta som hjälpte "mäster" att hämta tillbaka de andra slavarna som rymde, vilket är det den första personen refererar till).

Denna rasism gillas av #JÄH medl. som:
Mats Holm
Soili Pehrsson
Robin Johansson
m.fl

Men mest anmärkningsvärt är det att #JÄH:s egna moderatorer går ut och gillar rasism (så länge det stödjer deras egna åsikter och "värdegrund")

Denna moderator är:
Emma Laine

Så nu kanske Kosto eller Sotnosens kan visa hur detta blir behandlat inom #JÄH?

Borde inte en moderator som går ut och gillar direkt rasistiska inlägg bli av med moderators-posten inom en grupp som endast handlar om "god ton" på internet?

Nu är det upp till bevis att göra er av med öppet rasistiska moderatorer i gruppen. Annars säger det ju minst sagt en del..
Senast redigerad av RandomAssHamster 2019-06-16 kl. 19:55.
Citera
2019-06-20, 08:16
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Ni håller på ännu att leta efter "flisen i den andres öga" medan ni inte ser spårvagnen som parkerat i era egna ögon.

#jagärhär bekämpar det ovårdade språket och hat på nätet. Det är för allas bästa och för att garantera yttrandefriheten för alla.

Om man vill kan man säkert hitta små fragment i gruppens agerande som, om man vill, kan tolkas som mindre bra. Men så är det i alla grupperingar med mycket medlemmar. Inget konstigt i det men ni har gjort det till en konstart.

Jag själv välkommnar hårdare tag från #jagärhär. Bla förfäktar jag att vi i gruppen också organiserat skall börja posta på Flashback. Nu börjar jag få lite medhåll så det kanske blir verklighet med tiden.
Hårdare tag menar jag med att vi skall nämna personer vid namn som inte kan uppföra sig och vara betydligt hårdare i tonen eller möta dem med deras egna vapen. Jag får dock inte gehör för detta utan gruppen kommer antagligen fortsätta vara en harmlös pådrivare av det goda ordet. Inte dåligt det heller!

Du är medveten om att tråden är fylld med det näthat som #jagärhär har spridit? Det är inga "små fragment", utan själva kärnan i det ni sysslar med, tillsammans med spammandet av kommentarsfält med tomma fraser och slagord.
Senast redigerad av Europe 2019-06-20 kl. 08:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in