• 1
  • 2
2016-11-22, 23:09
Medlem
brevlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Båten måste ha en Klass (DNV, Bureau veritas , ABS) sedan måste flaggstaten (Italien) godkänna fartyget. Alla ombord måste uppfylla kraven enligt IMO 2010 Manila STCW convention.
Svenska Kustbevakning och Svenska Sjöfartsverket kommer genomföra inspektioner enlig Paris MoU.
Som sagt bara i fritidsseglarens våta drömmar som havet är fritt.

Du verkar insatt. Man kommer behöva en sjökapten vilka av traditionen är alkoholiserade och villiga till detta.

Jag tänkte mig en pråm utan motor, alltså inga motormän ombord.

Visst blir det en stadig investering med tanke på alla livbåtar och annat, men det torde kunna lösas genom att göra den väldigt djupgående, säg 19 meter.

Då kan man låta den gå på grund och då är den ju ett vrak helt plötsligt.

VRAKPRISER!

De ni
Citera
2016-11-23, 06:31
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevlund
Du verkar insatt. Man kommer behöva en sjökapten vilka av traditionen är alkoholiserade och villiga till detta.

Jag tänkte mig en pråm utan motor, alltså inga motormän ombord.

Visst blir det en stadig investering med tanke på alla livbåtar och annat, men det torde kunna lösas genom att göra den väldigt djupgående, säg 19 meter.

Då kan man låta den gå på grund och då är den ju ett vrak helt plötsligt.

VRAKPRISER!

De ni

Jag tror att du skulle klara dig bättre med en bostadsplattform, som faktiskt är designad för att användas på öppet hav. Nu när oljebranschen krisar så tror jag att du skulle kunna bättre begagnad plattform ganska billigt i Norge.

BTW Hur har du tänkt dig lösa logistiken när du fraktar kunder till och från plattformen?
Citera
2016-11-23, 09:22
Medlem
brevlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag tror att du skulle klara dig bättre med en bostadsplattform, som faktiskt är designad för att användas på öppet hav. Nu när oljebranschen krisar så tror jag att du skulle kunna bättre begagnad plattform ganska billigt i Norge.

BTW Hur har du tänkt dig lösa logistiken när du fraktar kunder till och från plattformen?

Det tror jag med. En oljerigg hade varit det i särklass bästa. Dock kan jag tänka mig att det behövs nåt sorts tillstånd för en sån fast installation därav tanken på att låta något förlisa på lämplig plats.

Vad det gäller kunderna så kan de komma med reguljära gotlandsfärjorna, rederierna kommer naturligtvis stå i kö för att få lägga till där.

De kan också komma med sin fritidsbåt och till sist så får man ordna med ett rederi som kör skytteltrafik dit med en skärgårdsbåt.

Det fina med att ha den under italiensk flagg är att EUkvoter gäller, men om det är som sleev skriver så kanske man tvingas registrera den i panama eller mongoliet. Med lägre spritkvoter för passagerarna.
Citera
2016-11-23, 17:21
Medlem
borrizs avatar
Citat:

Det fina med att ha den under italiensk flagg är att EUkvoter gäller, men om det är som sleev skriver så kanske man tvingas registrera den i panama eller mongoliet. Med lägre spritkvoter för passagerarna.
Är det inte bättre om du reggar den i Ryssland? och lägger dig på lite lagom avstånd ifrån Kaliningrad.
Vill du tvunget ha Eu-kvoter så är de Baltiska staterna knappast omöjliga.
Citera
2016-11-24, 02:21
Medlem
Gustaf85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Det verkar som om du har läst Albert Engström. Han tog ofta upp det där med spritsmugglingen till Sverige för hundra år sedan. Allt berättar han på sitt humoristiska sätt.

Nope. Yes those old stories are very much exaggerated afterwards, good stories none the less. A thread here on the forum about Algoth Niska if you find it interesting.

(FB) Smugglarkungen Algoth Niska (1888 - 1954)

Citat:
Bekvämlighetsflaggade fartyg i östersjön är knappast någon nyhet.

Så då är det alltså möjligt!

I do seem to think you wonder mostly about the question of legality more than anything, for that look under 'Samhälle-->Juridik'.

Citat:
Då gör man så här:

1. Köper en pråm av bordershopmodell

2. Registrerar den under italiensk flagg (liten eller obefintlig alkoholskatt)

3. Ankrar den 21 km väster om gotland, jag har hittat ett ställe med endast 20 meters djup.

4. Låter gotlandsfärjorna åtnjuta ett litet stopp i mitt skatteparadis!

WIN

Isn't international waters like 12nm off shore? Wiki says so as well as economic zone up to 200nm.
I believe 12nm was the rule back in the days when ships anchored to serve local smugglers.

Just lease the damn thing in Putgarden and call a pair of tugboats to push her up by the end of next week. A makeshift dock for small boats and a few generators for electricity and you're in buisness.

Theres also Sealand for you to research, about the topic of territorial waters.

Edit: Now I got it
"ISIS of the seas/oasis of the seas" is probably gotten a bit cheaper by now, maybe you can get started without much money down but doing it together with the current shipowner.
Citera
2016-12-15, 20:44
Medlem
brevlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Är det inte bättre om du reggar den i Ryssland? och lägger dig på lite lagom avstånd ifrån Kaliningrad.
Vill du tvunget ha Eu-kvoter så är de Baltiska staterna knappast omöjliga.

En ganska osmidig och läbbig resa till pråmen då. Ska ju vara enkelt och snabbt att ta sig dit.

Vad säger att man måste registrera ett stort fartyg, eller ha utbildad personal? Om man skriver det på nordkorea vad kan de göra? Borda mig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in