• 1
  • 2
2016-12-03, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Trodde det var mer matematik och mindre förväntningar man jobbade med. Vad drar man av på om man inte har några intäkter?
Det går ju att få ett negativt resultat. Om man har enskild firma så är det bara att rulla vidare förluster från tidigare år för att till slut, förhoppningsvis, landa på plus.
Citera
2016-12-03, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det går ju att få ett negativt resultat. Om man har enskild firma så är det bara att rulla vidare förluster från tidigare år för att till slut, förhoppningsvis, landa på plus.
Innebär inte rullning att man bara skjuter skatten framför sig till nästa år? I slutändan blir man tvungen att betala den i alla fall? Som jag fattat det är de avdrag man yrkar på som nybliven företagare sådana som reducerar de skatter man som privatperson betalar till Skatteverket. Jag antar att psykonaut har en anställning vid sidan av sin firma. Om han yrkar avdrag för datorn i firman så räknar skatteverket ut hans slutliga skatt. I och med att firman är nystartad så minskas den med 3 000 kr, om datorn kostade så mycket.
Citera
2016-12-03, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Innebär inte rullning att man bara skjuter skatten framför sig till nästa år? I slutändan blir man tvungen att betala den i alla fall? Som jag fattat det är de avdrag man yrkar på som nybliven företagare sådana som reducerar de skatter man som privatperson betalar till Skatteverket. Jag antar att psykonaut har en anställning vid sidan av sin firma. Om han yrkar avdrag för datorn i firman så räknar skatteverket ut hans slutliga skatt. I och med att firman är nystartad så minskas den med 3 000 kr, om datorn kostade så mycket.

Till min förvåning stämmer det att man kan kvitta förlust mot inkomst från tjänst om näringsverksamheten är ny OCH man kan påvisa att den är aktiv dvs 500 timmar om året.

Det som inte framgår är hur många laptopar man måste köpa för att gå back när man fakturera 500 timmar eller hur man påvisar att man är aktiv om man plockar ut lön utan att fakturera.

Edit. För att det ska funka måste man göra det utan plocka ut lön så jag gissar att det blir tufft att både gå med förlust och visa att man är aktiv.
Senast redigerad av kalle632 2016-12-03 kl. 06:30.
Citera
2016-12-03, 07:36
Medlem
Om jag fattat det hela rätt så tar man inte ut lön ur en enskild firma. Det man tjänar på företaget slås ihop med inkomster från anställning, kapital och så vidare och beskattas.

Det är inget att förvånas över att man kan kvitta förluster mot vinster i början. Staten vill att fler människor startar företag. Därför hjälper man dem med dylika lättnader. I slutändan vill Staten ha mer pengar att beskatta och det får man genom att det blir fler företag. Och det är svårt att göra några större vinster så här i början. Kunderna vet inte om att man finns och att annonsera är svindyrt.

Staten och kommunerna hjälper ofta företag. Tänk bara på hur det går till när ett stort företag vill etablera sig på en ort. Kommunen kan bekosta byggnationerna och hyran med mera. Det beror på vad man kommer överens om. Här där jag bor bekostar kommunen 80 % av ett friskvårdföretags alla kostnader.
Citera
2016-12-03, 08:01
Medlem
Citat:
Om jag fattat det hela rätt så tar man inte ut lön ur en enskild firma. Det man tjänar på företaget slås ihop med inkomster från anställning, kapital och så vidare och beskattas.

Det är inget att förvånas över att man kan kvitta förluster mot vinster i början. Staten vill att fler människor startar företag. Därför hjälper man dem med dylika lättnader. I slutändan vill Staten ha mer pengar att beskatta och det får man genom att det blir fler företag. Och det är svårt att göra några större vinster så här i början. Kunderna vet inte om att man finns och att annonsera är svindyrt.

Staten och kommunerna hjälper ofta företag. Tänk bara på hur det går till när ett stort företag vill etablera sig på en ort. Kommunen kan bekosta byggnationerna och hyran med mera. Det beror på vad man kommer överens om. Här där jag bor bekostar kommunen 80 % av ett friskvårdföretags alla kostnader.

Nej, alla intäkter behöver inte beskattas som lön samma år. Nu handlar det om avdrag.
Citera
2016-12-03, 09:13
Medlem
Citat:
Du betalar ingen skatt på ett underskott så du skjuter inte upp någon skatt.

Du kan välja (i en nystartad enskild firma) om du vill kvitta mot inkomst av tjänst eller skjuta in underskottet nästa år och minska det årets resultat.
Citera
2016-12-03, 16:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Man drar av på utgifter man haft i företaget. Alltså utgifter som behövs för att starta eller driva företaget eller om intäkterna blivit lägre än man räknat med. Datorn som psykonaut frågade om han kunde dra av borde inte innebära några som helst problem att dra av. Själv är jag en nybliven företagare så jag har ännu inte deklarerat så jag kan absolut inte hävda att jag besitter någon expertis på området.

Sant allt sådant som nu krävs för att du ska kunna tjäna in dessa pengar till företaget. Är du ny så kommer du säkert likt mig få frågor om detta vid en deklaration framöver att redovisa då för varje avdrag. Då kan de nu ifrågasätta då om en dator enbart är till för företaget eller om du kanske använder den privat och då kan det bli att du kanske bara får 50% avdrag om nu det inte enbart är för företaget. Grundtanken är ju allt nu ska vara enbart för ditt företagande. Vilket blir lite svårt att nu ibland särskilja så antar att de nu skickar ut detta till nya så man får redovisa kvitton och då förklara varje avdrag att man nu behövde t.ex den där datorn för sitt företagande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in