2020-01-04, 00:16
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Oo, och varför är den här tråden om rånbrott i Lund fullmatad då, om nästan inget händer?
Du ser ju i tråden att det inte är mycket som händer. Som alla vet är det inte ovanligt med rånvågor, detta innebär att vissa konstellationer kommer göra livet surt för ett visst klientel vi ett avgränsat geografiskt område tills något sätter stopp för det.

Inget unikt för just Lund, spola fram lite så kan vi skapa en lång tråd om en annan valfri stad där det under en begränsad period kommer ske en kraftig ökning av dessa brott.
Citera
2020-01-04, 00:17
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Du ser ju i tråden att det inte är mycket som händer. Som alla vet är det inte ovanligt med rånvågor, detta innebär att vissa konstellationer kommer göra livet surt för ett visst klientel vi ett avgränsat geografiskt område tills något sätter stopp för det.

Inget unikt för just Lund, spola fram lite så kan vi skapa en lång tråd om en annan valfri stad där det under en begränsad period kommer ske en kraftig ökning av dessa brott.

Inte mycket som händer? Menar du allvar?
Och då kan jag i alla fall säga, att jag har inte tagit med allt som har hänt i Lund. Det är helt enkelt för mycket för att man ska orka med.
Citera
2020-01-04, 00:23
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Inte mycket som händer? Menar du allvar?
Och då kan jag i alla fall säga, att jag har inte tagit med allt som har hänt i Lund. Det är helt enkelt för mycket för att man ska orka med.
Ja precis, det börjar avta. Lägg upp statistiken som ett diagram så ser du.
Citera
2020-01-04, 02:17
Medlem
Citat:

Du låter precis som de som sa att gängvåldet i Malmö hade avtagit men som sedan bara eskalerade och eskalerade tills Malmöpolisen tvingades få förstärkningar från övriga landet. Eller som när man runt 2015 basunerade ut i mainstreamtidning efter mainstreamtidning att det dödliga våldet minskar i Sverige - trots att det dödliga våldet ökar och idag får rubriker utomlands. Typisk stoppa huvudet i sanden retorik som inte klär någon, det är bara patetiskt och fult. Det stämmer däremot att Lund inte varit eller är lika hårt drabbat som andra städer i Sverige, men 40 bilbränder 2019 är värre än något annat år för staden. Diskussionen gällde ju "det händer inget i Lund". Vi kan lägga till en sprängning som resulterade i att en oskyldig lundastudent skadades allvarligt och ett fall nu i december där en oskyldig kvinna blev dragen av en galning på järnvägsspåren och tack och lov överlevde. Vill gärna se statistik som pekar på att rånvågen tydligt avtagit på senare tid. Jag har bekanta i staden som haft barn som blivit rånade, de har dock inte kontaktat polisen utan skött det själv. Menar alltså att mörkertalet antagligen är stort, eftersom den i många fall inkompetenta polisen inte direkt gjort sig känd för sitt brottsuppklarande eller effektivitet så finns människor som inte bemödar sig att ringa polisen vid t.ex. personrån.

Vidare när det gäller Lund så var det ju en rånarliga som åkte dit som härjat i staden, det lugnade sig därefter en stund men har sedan dragit igång igen. Även kända fall med inflyttat kaos från grannstäder som lurade och drog folk till sig med armen och sedan körde iväg, dessa killar åkte också dit. Hoppas på verkställande utvisningar i de senaste brottsmålen.
Citera
2020-01-04, 02:24
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LineroKillen046
Du låter precis som de som sa att gängvåldet i Malmö hade avtagit men som sedan bara eskalerade och eskalerade tills Malmöpolisen tvingades få förstärkningar från övriga landet. Eller som när man runt 2015 basunerade ut i mainstreamtidning efter mainstreamtidning att det dödliga våldet minskar i Sverige - trots att det dödliga våldet ökar och idag får rubriker utomlands. Typisk stoppa huvudet i sanden retorik som inte klär någon, det är bara patetiskt och fult. Det stämmer däremot att Lund inte varit eller är lika hårt drabbat som andra städer i Sverige, men 40 bilbränder 2019 är värre än något annat år för staden. Diskussionen gällde ju "det händer inget i Lund". Vi kan lägga till en sprängning som resulterade i att en oskyldig lundastudent skadades allvarligt och ett fall nu i december där en oskyldig kvinna blev dragen av en galning på järnvägsspåren och tack och lov överlevde. Vill gärna se statistik som pekar på att rånvågen tydligt avtagit på senare tid. Jag har bekanta i staden som haft barn som blivit rånade, de har dock inte kontaktat polisen utan skött det själv. Menar alltså att mörkertalet antagligen är stort, eftersom den i många fall inkompetenta polisen inte direkt gjort sig känd för sitt brottsuppklarande eller effektivitet så finns människor som inte bemödar sig att ringa polisen vid t.ex. personrån.

Vidare när det gäller Lund så var det ju en rånarliga som åkte dit som härjat i staden, det lugnade sig därefter en stund men har sedan dragit igång igen. Även kända fall med inflyttat kaos från grannstäder som lurade och drog folk till sig med armen och sedan körde iväg, dessa killar åkte också dit. Hoppas på verkställande utvisningar i de senaste brottsmålen.
Ser att du bor på Linero, här har byggts enormt mycket senaste decenniet, visste inte där var så mycket personrån, däremot kan vissa av rånarna vara bosatta runt Linero C längs Vikingavägen. Vanligast är dock rån i centrum tidiga helgmornar, ser att en del hänt runt Gunnesbo och Nöbbelöv också, även mycket bilsabotage vid dessa tre nämnda områden.

Bilbusarna ska vi nog se som en parentes, vill minnas dessa var bosatta i Malmö, ganska naturligt då att bege sig till en angränsande stad.
Citera
2020-01-21, 19:24
Medlem
CompleteControls avatar
https://www.sydsvenskan.se/2020-01-2...skola-av-pojke

Fyra mot en, schysst....
Citera
2020-01-27, 12:12
Medlem
Vet inte om det tagits upp tidigare här eftersom det är svårt att veta då Lund förvandlats från en stad präglad av flitiga studenter och lärda personer till dagens konstanta bilbrännande, bombdåd rån etc.

Fria Tider skriver om:
10-åringar rånades i Lund: "Inte längre tryggt här"
https://www.friatider.se/10-aringar-...gre-tryggt-har

SVT har ett inslag med intervju med 10 åriga brottsoffer:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...nte-trygga-har
Citera
2020-02-02, 00:33
Medlem
Jag har en magkänsla som säger mig att rånvågen kommer skölja över staden snart igen, jag baserar det endast på att jag såg Azad Gult*kin på stan för 1-2 dagar sedan. Vad fan gör den turken fri på gatorna? Dömdes han inte till 7 år för personrånen han begått i staden 2017-2018? Mitt förtroende för detta mesiga rättssamhälle blir bara lägre, lägre och lägre.
Citera
2020-02-06, 13:10
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LineroKillen046
Jag har en magkänsla som säger mig att rånvågen kommer skölja över staden snart igen, jag baserar det endast på att jag såg Azad Gult*kin på stan för 1-2 dagar sedan. Vad fan gör den turken fri på gatorna? Dömdes han inte till 7 år för personrånen han begått i staden 2017-2018? Mitt förtroende för detta mesiga rättssamhälle blir bara lägre, lägre och lägre.

Du har kanske rätt.

Citat:
06 februari 04:18, Rån, Lund

Man knivhuggen i samband med rån.

Polis larmas till Lund med anledning av ett personrån i de centrala delarna. En man i 20-årsåldern ska ha blivit rånad på bland annat sitt bankkort av två gärningspersoner. I samband med rånet blir mannen knivhuggen och förs till sjukhus med skador som inte bedöms som allvarliga. Polisen upprättar en anmälan om grovt rån. I nuläget är ingen person misstänkt eller gripen i ärendet.

https://polisen.se/aktuellt/handelse...0418-ran-lund/
Citera
2020-02-11, 15:53
Medlem
spoilers avatar
"En 15-årig kille blev på måndagseftermiddagen rånad i södra Lund. Han var på väg till busshållplatsen på Ruben Rausings gata. När han befann sig i korsningen Östanväg/Sunnanväg dök tre killar i 17-18-årsåldern upp. De krävde att få 15-åringens tillhörigheter. För att hota honom höll en av dem en kniv intill kroppen. 15-åringen lämnade över sin dunväst, ett skärp, airpods (trådlösa hörlurar) och sin mobiltelefon."

https://www.skd.se/2020/02/11/kille-...mitt-pa-dagen/
Citera
2020-02-11, 16:02
Medlem
Citat:

Mannen, du vet inte vad du pratar om. Gå och lägg dig på PK-kudden och somna om.
Citera
2020-02-11, 18:36
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InformationSociety
Mannen, du vet inte vad du pratar om. Gå och lägg dig på PK-kudden och somna om.
Haha din pajas!
Det är kanske några fler rån i Lund än urskogen, där du kommer från. Men saknar som sagt relevans, visa ökningen i siffror eller STFU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in