2016-12-13, 20:52
Medlem
Jag avser maximera utdelningen 2017 med tanke på de nya 3:12-regler som riskerar att gälla framöver. Största delen av aktiebolagets kapital är överfört till en företagsägd kapitalförsäkring. Om kapitalet ligger kvar i denna kapitalförsäkring över årsskiftet - räknas det då som utdelningsbart medel? Eller måste jag innan årsskiftet återföra pengarna till företagskontot?
Citera
2016-12-13, 22:22
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medicus
Jag avser maximera utdelningen 2017 med tanke på de nya 3:12-regler som riskerar att gälla framöver. Största delen av aktiebolagets kapital är överfört till en företagsägd kapitalförsäkring. Om kapitalet ligger kvar i denna kapitalförsäkring över årsskiftet - räknas det då som utdelningsbart medel? Eller måste jag innan årsskiftet återföra pengarna till företagskontot?

Hej,

Att bolaget placerat likvida medel i en kapitalförsäkring påverkar inte eget kapital utan är en ren balanstransaktion. Detta gäller om det är en ren penningplacering och att ingen pensionsutfästelse finns kopplad till kapitalförsäkringen, i så fall ska motsvarande avsättning återföras mot resultaträkningen.

Mvh Gurkan
Citera
2016-12-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Hej,

Att bolaget placerat likvida medel i en kapitalförsäkring påverkar inte eget kapital utan är en ren balanstransaktion. Detta gäller om det är en ren penningplacering och att ingen pensionsutfästelse finns kopplad till kapitalförsäkringen, i så fall ska motsvarande avsättning återföras mot resultaträkningen.

Mvh Gurkan

Ursäkta om jag kapar tråden lite, men jag har en följdfråga till din kommentar. Om man har en kapitalförsäkring som har ökat i värde och vill använda denna ökning som privat aktieutdelning, hur fungerar det då? Jag har ett K2-företag, och som jag har förstått får man därmed inte skriva upp värdet på kapitalförsäkringen till verkligt värde, men vid en avyttring bör det rimligtvis ändå påverka årets resultat och sedermera balanserad vinst, som sedan kan användas för aktieutdelning?
Citera
2016-12-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Hej,

Mvh Gurkan

Tack, Gurkan! Ingen pensionsutfästelse finns så då behöver jag inte sälja av aktier i KF ännu utan kan vänta till efter årsskiftet.
Citera
2016-12-16, 17:17
Medlem
Om någon annan har samma frågeställning som jag tidigare så verkar det som att man redovisar vinst i kapitalförsäkringen före man skriver ned värdet (vid uttag). Detta enligt Fars uttalande i redovisningsfrågor:

"Uttag från kapitalförsäk-ringen minskar det redovisade värdet på kapitalförsäkringen (vid tidpunkten för uttaget)endast i den mån uttaget inte täcks av orealiserade värdeförändringar i kapitalförsäk-ringen."

Källa:
http://docplayer.se/9573-Fars-uttala...sakringar.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in