• 1
  • 2
2016-12-15, 11:53
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Eftersom köplagen är dispositiv, så skulle i det här fallet med stor sannolilhet vara Mieles villkor som gäller.

Jo, men nu har jag köpt den privat och disponerar den på jobbet. Skulle vara märkligt om garantin blir sämre ifall man använder den på jobbet.

Jag fattar skillnaden ifall man köper en bil och kör rallycross med den. Då det då är utanför det normala vägnätet.
Senast redigerad av Mullret 2016-12-15 kl. 12:11.
Citera
2016-12-15, 12:07
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Jo, men nu har jag köpt den privat och disponerar den på jobbet. Skulle vara märkligt om garantin blir sämre ifall man använder den på jobbet.

Jag fattar skillnaden ifall man köper en bil och kör rallycross med den. då är det utanför det normala vägnätet.

Jag håller med, det är ju som om garantin inte skulle gälla på en privat mobil för att jag tar med mig den till jobbet/kontoret. Samma sak med en radio för att lyssna på jobbet, inget arbetsgivaren står för men som många tar med sig.
Nä, stå på dig, tycker det känns konstigt argumenterat av Miele.
Citera
2016-12-15, 12:16
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:

Jag fattar skillnaden ifall man köper en bil och kör rallycross med den. Då det då är utanför det normala vägnätet.
Vilket gör att det kan bli svårt att hävda konsumentköplagen:
"I denna paragraf avses med
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Lag (2002:587)."

För övrigt har du väl inte köpt prylen av miele?
Citera
2016-12-15, 12:24
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Vilket gör att det kan bli svårt att hävda konsumentköplagen:
"I denna paragraf avses med
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Lag (2002:587)."

För övrigt har du väl inte köpt prylen av miele?

Jo, Miele har direktförsäljning. Köpt kontant på plats.
Citera
2016-12-15, 15:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej. Finns ingen sådan möjlighet för företag.
Antagligen har ts haft besök av någon servicetekniker för att åtgärda maskinen, därvid framgått var den är placerad och kanske indirekt vad den används till. Alternativt så är den fakturerad på företaget.

Konsumentköpslagen gäller här. Det är inte var den står som gäller, utan vem som äger/använder/disponerar den som gäller. Om inte andra anställda eller dyl har tillgång till den så är det frågan om privatanvändning. Exempelvis om man cyklar till jobbet och byter kläder där så vill man kunna tvätta dessa kläder även på arbetsplatsen, särskilt om man har eget kontor.

Miele måste bevisa t.ex. med utdrag från företagets bokföring att det är företaget som äger tvättmaskinen.
Citera
2016-12-15, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Konsumentköpslagen gäller här. Det är inte var den står som gäller, utan vem som äger/använder/disponerar den som gäller. Om inte andra anställda eller dyl har tillgång till den så är det frågan om privatanvändning. Exempelvis om man cyklar till jobbet och byter kläder där så vill man kunna tvätta dessa kläder även på arbetsplatsen, särskilt om man har eget kontor.

Miele måste bevisa t.ex. med utdrag från företagets bokföring att det är företaget som äger tvättmaskinen.

Låter inte rimligt. Om maskinen är uppställd på kontoret får det förutsättas att den ägs och används av företaget, ts har å andra sidan inte skrivit något om den köpts med företagsnamnet på kvittot, har så skett är det riktigt uppenbart att den inte är för privat köp. Att säljaren skulle kunna hänvisa till handlingar i köparens bokföring faller på sin egen orimlighet.
Citera
2016-12-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Konsumentköpslagen gäller här.
Ok men det är inte fråga om ett ursprungsfel som kan reklameras. Det är fråga om garanti och i dessa garantiavtal brukar det uttryckligt stå att maskinen är för hushållsbruk. Nu vet jag inte vad som står i detta garantiavtal men så är det normalt.
Citera
2016-12-16, 11:43
Medlem
Citat:

Om du vill hävda garanti så måste det ju finnas ett garantiavtal. Vad står det i det?
Normalt så står det i garantin att den gäller för hushållsbruk.
Citera
2016-12-22, 08:21
Medlem
Mullrets avatar
Skrev ett vänligt brev till Miele Reklamation och påpekade alla bristerna som förevarit med maskinen. Efter två veckor kom svaret att Miele kommer och skruvar in en helt ny maskin, dessutom en nyare modell. Gratis. Tar med den gamla som enbart krånglat. Heder åt Miele.
Citera
2016-12-22, 15:32
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Skrev ett vänligt brev till Miele Reklamation och påpekade alla bristerna som förevarit med maskinen. Efter två veckor kom svaret att Miele kommer och skruvar in en helt ny maskin, dessutom en nyare modell. Gratis. Tar med den gamla som enbart krånglat. Heder åt Miele.

Väldigt schysst av dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in