2016-12-14, 18:12
Medlem
Hej!

Vi har just byggt ett nytt hus och slutfakturan har nu kommit. I avtalet (ABS09) angavs ett budget/takpris där olika delmoment ingick, dock skulle både arbetet och materialet utföras löpande. Nu har slutfakturan kommit och det ser ut ungefär såhär:

El gick från 200 till 313 kkr
VVS gick från 106 till 262 kkr (!!!!!)
Byggarvodet gick från 600 till 696 kkr
Kakelsättning gick från 100 till 145 kkr
Övrigt gick från 73 till 111 kkr
Totalt på dessa poster gick det från 1079 till 1527 kkr, dvs en diff på -448 kkr

Som sagt, en del i tillägg. På EL och BYGG finns en ÄTA-lista där vissa ökningar är OK från min sida, men det handlar fortfarande om en jävla massa andra ökade kostnader, bland annat på VVS'en där byggaren har räknat bort sig totalt...

Jag har förstått att man bestrider fakturan, som går till inkasso, vidare till kronofogden och sen upp i tinget. Men nu till frågan, hur ser våra chanser ut att vinna?

Byggaren kommer så klart hävda att "det kostade så mycket..." och visa på timmar + MTRL (han har säkert rätt i sak).
Vi kommer hävda att kostnaderna översteg budget alldeles för mycket (vi har också rätt i sak).

Men vad gäller? Hur slutar en sådan här tvist?
Citera
2016-12-14, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notebook
Hej!

Vi har just byggt ett nytt hus och slutfakturan har nu kommit. I avtalet (ABS09) angavs ett budget/takpris där olika delmoment ingick, dock skulle både arbetet och materialet utföras löpande. Nu har slutfakturan kommit och det ser ut ungefär såhär:

El gick från 200 till 313 kkr
VVS gick från 106 till 262 kkr (!!!!!)
Byggarvodet gick från 600 till 696 kkr
Kakelsättning gick från 100 till 145 kkr
Övrigt gick från 73 till 111 kkr
Totalt på dessa poster gick det från 1079 till 1527 kkr, dvs en diff på -448 kkr

Som sagt, en del i tillägg. På EL och BYGG finns en ÄTA-lista där vissa ökningar är OK från min sida, men det handlar fortfarande om en jävla massa andra ökade kostnader, bland annat på VVS'en där byggaren har räknat bort sig totalt...

Jag har förstått att man bestrider fakturan, som går till inkasso, vidare till kronofogden och sen upp i tinget. Men nu till frågan, hur ser våra chanser ut att vinna?

Byggaren kommer så klart hävda att "det kostade så mycket..." och visa på timmar + MTRL (han har säkert rätt i sak).
Vi kommer hävda att kostnaderna översteg budget alldeles för mycket (vi har också rätt i sak).

Men vad gäller? Hur slutar en sådan här tvist?

Det är nackdelen på löpande kostnader kontra fast pris.
Istället för att dra det till tinget så ta ett snack med firman/orna och se om ni kan komma fram till några avdrag.

En uppskattad kostnad på löpande pris är inget slutgiltigt pris utan kan komma att förändras mycket.
Citera
2016-12-14, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Det är nackdelen på löpande kostnader kontra fast pris.
Istället för att dra det till tinget så ta ett snack med firman/orna och se om ni kan komma fram till några avdrag.

En uppskattad kostnad på löpande pris är inget slutgiltigt pris utan kan komma att förändras mycket.

Men jag vill minnas att det finns en praxis som säger att den inte får förändras för mycket. Att vissa förändringar är Ok, men att mer än 10% fel så får utföraren stå för fördyringen. Alltså har man fått ett kostnadsförslag så gäller det förutom vissa förändringar.
Citera
2016-12-14, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Men jag vill minnas att det finns en praxis som säger att den inte får förändras för mycket. Att vissa förändringar är Ok, men att mer än 10% fel så får utföraren stå för fördyringen. Alltså har man fått ett kostnadsförslag så gäller det förutom vissa förändringar.

Ja precis, jag tror det är 10-15 % extra det "kan" gå över.

Men i det här fallet har ju byggaren räknat bort sig, men kommer ändå hävda att det är skäligt. Så vem har störst sannolikhet att få rätt?
Citera
2016-12-14, 23:08
Medlem
Megahallons avatar
Citat:

Men i det här fallet har ju byggaren räknat bort sig, men kommer ändå hävda att det är skäligt. Så vem har störst sannolikhet att få rätt?

Löpande räkning är löpande räkning.
Kan de redovisa alla timmar och material och det är skäligt så är det bara att pynta.

Hade du accepterat att betala lite extra om det blev under den budget ni kommit överens om?
Citera
2016-12-14, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon
Löpande räkning är löpande räkning.
Kan de redovisa alla timmar och material och det är skäligt så är det bara att pynta.

Hade du accepterat att betala lite extra om det blev under den budget ni kommit överens om?

Fast om man har ett avtalat budgetpris så gäller det, då kan dem inte bara redovisa timmar och pynta.
http://byggaren.se/nyhetsarkiv/item/...s-ar-fast-pris

I lagen som reglerar avtal står det redan i första paragrafen följande:

1 § Anbud om slutande av avtal och svar å sådant anbud vare, efter ty här nedan i 2-9 §§ sägs, bindande för den, som avgivit anbudet eller svaret.

Så har vi ett överenskommet budgetpris så gäller det, (plus eventuellt 15 %) oavsett hur lång tid det tar? Även om arbetet sker löpande?
Citera
2016-12-14, 23:14
Medlem
bithaxs avatar
Det du borde ha gjort är att tagit ett snack INNAN och krävt att få rabatt på resterande timmar när ni var uppe i över hava budgeten utan att ens vara halvfärdiga.

Han hade gått med på det för att inte "tappa kunden", om du hade börjat snacka om att låta någon annan göra badrummet osv.

Nu är det kört, han har inget att förlora på att stå på sig.
Citera
2016-12-15, 05:22
Medlem
Citat:

Jag tror detta är svaret på din fråga.

Vad är skillnaden mellan budgetpris och fast pris?

Svar: Fast pris är en ersättningsform som innebär att parterna i förväg har avtalat om vad som ska betalas för kontraktsarbetena. Ett fast pris är bindande och får inte överskridas. Däremot kan ändrings-, tillkommande och avgående arbeten utöver kontraktsarbetena påverka den slutliga entreprenadsumman.

Budgetpris innebär att entreprenören anger ett uppskattat pris för entreprenaden. Ett budgetpris är inte bindande utan får överskridas. En beställare ska informeras när budgetpriset överskrids, men en eventuell miss i informationen medför inte att entreprenören förlorar sin rätt till betalning. Det bör tydligt framgå vilka arbeten som har inräknats i budgetpriset och vilka arbeten som har tillkommit utöver dessa i slutändan – särskilt om beställaren är en konsument, eftersom budgetpriset då kommer att betraktas som en ungefärlig prisuppgift. En ungefärlig prisuppgift får, enligt konsumenttjänstlagen, endast överskridas med 15 %, vilket gör ett sådant budgetpris delvis bindande.

http://byggindustrin.se/content/skil...-och-fast-pris

Du kan ju alltid ringa dem och fråga för att vara på säkra sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in