2016-12-14, 23:56
Medlem
Tjenare! Har en fråga som jag inte lyckas googla fram svaret på.

Ska ut och resa om en månad och mitt pass är lite trasigt (någon utriven sida mm) så tänkte skaffa mig ett nytt så jag inte stöter på problem.

Min fråga är nu när jag ansöker om ett nytt pass hos polisen och legitimerar mig med mitt gamla pass, får jag behålla det sen i väntan på det nya passet?

Har ingen annan id handling och behöver verkligen passet under den här veckan.

Någon som vet?
Citera
2016-12-15, 00:01
Medlem
Nej, det är ditt pass.
Citera
2016-12-15, 00:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraemerfelix

Ska ut och resa om en månad och mitt pass är lite trasigt (någon utriven sida mm) så tänkte skaffa mig ett nytt så jag inte stöter på problem.

Min fråga är nu när jag ansöker om ett nytt pass hos polisen och legitimerar mig med mitt gamla pass, får jag behålla det sen i väntan på det nya passet?

Någon som vet?
Ja förnyade mitt pass i våras och då fick jag behålla mitt gamla pass tills jag hämtade mitt nya. När man hämtade det nya passet så fick man välja mellan att dom tog det gamla och ville man behålla sitt gamla som minne så kunde dom makulera det.
Citera
2016-12-15, 00:05
Medlem
Du får behålla det, men du är ju rätt dum om passet är din enda idhandling. Det är alltid bra att ha två ifall du tappar bort ett, så skaffa ett vanligt idkort också.
Citera
2016-12-15, 00:23
Medlem
varmkorks avatar
När jag förnyade mitt tidigt på året 2016 så skulle jag lämna fram de till killen i kassan för trodde helt klart att polisen tog alla gamla pass men blev bara väldigt stelt då jag sträckte fram mitt pass och han höll på med massa lappar och pennor och han fattade ingenting vad jag höll på med
Citera
2016-12-15, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraemerfelix

Någon som vet?

Inte säkert.

"27 § En passmyndighet får dra in ett förslitet, trasigt eller obehörigen ändrat pass eller ett pass som innehåller uppenbar felskrivning. Innehavaren är i sådana fall berättigad att utan avgift få ett nytt pass av samma slag som det indragna med det indragna passets återstående giltighetstid, dock inte med längre giltighetstid än fem år."
Citera
2016-12-15, 04:17
Medlem
Jag gick och förnyade mitt pass ganska nyligen. Du kommer bli frågad om du vill ge polisen ditt pass då eller ge det till dem när du hämtar det nya passet. De är bara nogranna med att du behåller ditt kvitto och säger till att du måste lämna in ditt gamla pass då du hämtar ditt nya(står på kvittot också). då du aldrig få ha två pass samtidigt. Ovan citat tror jag bara hävdar på att polisen alltid har rätt att ta ditt pass om de misstänker en förfalskning men de är vana att se slitna pass, tro mig. Jag skulle bara vara orolig om det är en repa precis bredvid fotot, inte i kanterna som tyder på vanligt slitage. Skulle vara lite försiktigare med den utrivna sidan dock men jag har bara hört att polisen anmält fall som försökt att identifiera sig med ett pass med utriven sida, inte när man har gått för att förnya sitt pass. Känn dig bara säker med att det ska mycket till att dem ska ta ditt pass ifrån dig om det är din enda form av legitimation.
Citera
2016-12-15, 20:45
Medlem
Du behöver inte lämna ifrån dig passet. Framför allt inte innan du fått det nya. Själv sa jag bara att jag inte hittade mitt gamla pass så det slapp jag lämna ifrån mig. När jag hämtade mitt körkort så klippte (makulerade) de i det Så med facit i hand skulle jag ju inte hämtat mitt körkort med det gamla :P Man vill ju spara sina gamla legitimationer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in